Kylinge, bra eller dåliga?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skippy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 5 115
S

Skippy

Ja, Kylinge är de bra, dåliga eller mittemellan? :p

Kan få köpa en Kylinge Orion 99- för ett kanonpris men undrar om de verkligen är bra och värda att lägga lite pengar på?

Trådarna jag hittat har blivit lite luddiga så jag startar en ny. :)

Vilka erfarenheter har du av kylinge?

:)

Sv: Kylinge, bra eller dåliga?

Ridskolan har två, men det står tre på parkeringen. Jag gillar dem INTE.

Kylinge/Star

Robusta, bra på vägen, ok totalkvalitet, ok andra handsvärde, gamla typen av trailer, dålig ventilation.

Det är en helt ok trailer, min åsikt.

Delar din åsikt och kan tänka mig en Kylinge som nästa trailer om jag ska köpa begagnat.

min kyline är väl lite skumpig på vägen om man kör utan häst.

men absolut inte om det är häst i. Då är den väldigt bra!
hästarna gillar den. Min svårlastade häst går att lastas lätt i denna. Är luftigt till taket och ventliationen är det inget fel med.

Jag har även en Trane.

har även haft en VV.

Har bara kört ett. Det var också mycket skumpigt när det var tomt. Jag antog faktiskt att det var gummitorsionen som blivit stel (ofjädrande).

Det var boggie.

Om det var torsionen som blivit dålig, så är det inte något som Kylinge drabbas mer av än andra. Axlarna är standardgrejer.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är torsion? Kan man göra något åt dålig sådan? Gärna något billigare än att byta ut axeln.:crazy:

Det är grovt förenklat en tjock gummisnodd som sitter i axeln (på de allra flesta släpen i Sverige). Det är den som gör att det fjädrar tillbaka. Om släpen inte används kan den bli dålig.

Javisst kan den bytas. Lokale Böckmannsäljaren sa att de extra stötdämpare Böckmann erbjuder faktiskt orsakar stel torsion eftersom den inte får arbeta. Om det stämmer vet jag inte, men det låter logiskt.

Aha. Tack! Då kanske det är orsaken till att mitt släp är skumpigare utan last nu än när jag köpte det för ett antal år sedan.

Vad är torsion? Kan man göra något åt dålig sådan? Gärna något billigare än att byta ut axeln.:crazy:

det går att byta dessa men tyvärr kostar det en del, det är också rätt bökigt att göra detta. kostnaden för att byta dessa stavar ligger ungefär på mellan 2000-3000 per axel, inklusive material och arbete.

Ajdå. Då får nog släpet fortsätta att skumpa ett tag till, men tack för info.

Här är en bild på hur det fungerar.

torsionkn4.gif

Källa: http://www.europaslapet.se/.

Senast ändrad av en moderator:

Är det dålig ventilation i ett släp från 99-?

Det var någon som sa att det var dåligt ventilation i de äldre.

Det beror på hur taklucka/ventil och ev annan ventilation ser ut. Hur det är i Kylinge från -99 vet jag inte. Någon som har ett sådant kanske kan berätta mera.

Men om ett transport har dålig ventilation kan man inte fixa det själv då? Eller nån händig man känner då i mitt fall :p Man kan väl typ köpa en taklucka eller nåt? :)

Jag har en Apollo från -98 och det är väldigt stabil släp som hästarna uppskattar, inget skrammel eller oljud. Jag kör min tom rätt mycket och upplever inte att den går sämre tom.

Jag har fronturlastning på min och tom med den funkar utmärkt trits 10 år på nacken. Får alltid höra på besiktningen att Kylinge är bra grejer och det känns ju skönt.

Det enda negativa jag har att säga om den är just ventilationen som jag nu kommer åtgärda med öppningsbart fönster och tacklucka.

//E

Liknande trådar

Hemmet Jag har haft samma soffa sedan jag flyttade hemifrån och vill desperat gärna byta ut den. Det känns dock jättesvårt att hitta en bra... 2
Svar
20
· Visningar
938
Senast: Pilot
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
914
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈