Låt oss prata om digitalpuls

Corax

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur Du upplever din hästs digitalpuls och hur den ändras med dygnet och väder/värme.
Är den mer distinkt när det är varmare/sol ute?
När blir du orolig?
Känner du på din hästs ben ofta?

Har den haft någon sjukdom (fång?)och ändrade pulsen beteende efter det, t.ex att hästen får kraftigare pulsslag lättare utan egentlig orsak?
Är hästen känsligare i hovarna överlag?

Anledningen till mina frågor, förutom att jag är nyfiken, är att min häst har väldigt tydlig puls vid högre temperaturer. Bakhovarna har diffusare puls och kan även vara svalare än framhovarna tidiga (varma)sommarmornar. Det har hänt både en och två gånger att jag måste jämföra med de andra hästarna i hagen (som inte haft fång som min)och det har alltid varit flera som känts likadana. Det har fått mig att fundera på hur vanligt det är att det skiljer sig så mycket från dag/dag, kyla/värme fram/bakben.
Har hon haft ont i hovarna har pulsen gått ner vid kylning men har hon 'solpuls' så är pulsen konstant?
 
Fick panik för några veckor sedan under riktigt varma dagar när min häst hade puls (har ppid så kollar noga varje dag). Den var inte extremt stark ( hade inte märkt om jag inte letade efter den) men jag hittade den lätt. Kollade de andra hästarna och de hade lika mycket puls, pratade med vet och eftersom han reagerade noll på visitertång så avvaktade vi några dagar och det försvann på alla hästar när det blev svalare väder :) var samma på alla fyra benen kan tilläggas.
 
@Corax
Jag tycker du verkar panika allmänt utifrån tråden :D

Skämt åsido : jag känner öht inte på puls etc på mina hästar allmänt om de känns fina i benen och allmän status som helhet .

Om din häst haft fång och div skador som du haft kan jag till viss del förstå nojan .

Men som sagt - digitalpuls är ju inget man direkt checkar allmänt dagligen minutiöst på en frisk häst i god status allmänt .
 
Senast ändrad:
@Corax
Jag tycker du verkar panika allmänt utifrån tråden :D

Skämt åsido : jag känner öht inte på puls etc på mina hästar allmänt om de känns fina i benen och allmän status som helhet .

Om din häst haft fång och div skador som du haft kan jag till viss del förstå nojan .

Men som sagt - digitalpuls är ju inget man direkt checkar allmänt dagligen minutiöst på en frisk häst i god status allmänt .
Inte panika (jag försöker sluta med sånt fast det är ibland otroligt svårt med 'fröken porslin' :cool:)men enligt min veterinär borde djuret ha fått diagnos 'fång' hundra gånger om så som hennes puls stundtals känns.
Samtidigt som jag genuint undrar hur andra upplever det så förstår jag att det 'krävs' en sjukdomshistoria bakom för att man ska bli intresserad av en sådan sak.
Men jag har ju alltid varit lite nördig och velat veta mer om det mesta. :D

Faktum är att jag funderar på hur det kan komma sig att en häst kan vara så känslig i hovarna(finns det ett grundproblemet? ÄR det ens ett problem?). Hon reagerar ofta efter skoning, har gått med helsulor fram i snart tio år, har överlag svårt för hårt/stumt underlag i högre farter. Varför?

Kan jag lära mig mer och förstå En hästs knepiga egenskaper så innebär det också att jag kanske kan hjälpa fler samt få djupare förståelse om hästens fysiologi. :)
 
Inte panika (jag försöker sluta med sånt fast det är ibland otroligt svårt med 'fröken porslin' :cool:)men enligt min veterinär borde djuret ha fått diagnos 'fång' hundra gånger om så som hennes puls stundtals känns.
Samtidigt som jag genuint undrar hur andra upplever det så förstår jag att det 'krävs' en sjukdomshistoria bakom för att man ska bli intresserad av en sådan sak.
Men jag har ju alltid varit lite nördig och velat veta mer om det mesta. :D

Faktum är att jag funderar på hur det kan komma sig att en häst kan vara så känslig i hovarna(finns det ett grundproblemet? ÄR det ens ett problem?). Hon reagerar ofta efter skoning, har gått med helsulor fram i snart tio år, har överlag svårt för hårt/stumt underlag i högre farter. Varför?

Kan jag lära mig mer och förstå En hästs knepiga egenskaper så innebär det också att jag kanske kan hjälpa fler samt få djupare förståelse om hästens fysiologi. :)

Jag kollar inte puls om inte hästen visar sjukdoms/skade-symptom. Jag är rätt petig med rörelsestörningar och läsa smärtreaktioner. Så jag brukar inte missa saker.

Jag blir orolig om de visar symptom på smärta.

Ang din: Har den en BRA hovis? Får den BRA uträknad foderstat? Rids den på arslet sas och inte hängande på framkärran? Har den förändringar i skelett någonstans? Haft ligament- sen-skador?
Det är ju rätt sällan en helt frisk och sund individ behöver sulor, har puls, reagerar på skoning etc.
Och en frisk och inte för åldrad häst som rids i balans avspänd brukar tåla stummare underlag hyfsat också.
Reagerar de på sånt är ju stötdämpningen off någonstans. Antingen pga kassa fötter i form av hovar eller skelett inuti. Eller så pga av att den rids för stumt sas, inte är lösgjord och spänstig. Och det kan de ju bli av att de har problem i kroppen någonstans alt att man rider dem för spända, för på framkärran etc..

Det finns ju individer som tål vad skit som helst. Och de finns de som är ytterst känsliga.
Men det du beskriver låter inte helt sunt för mig.
 
Här är en till med (peppar, peppar) tillfrisknad fånghäst. Hur hennes "pulsmönster" såg ut innan fången vet jag inte, då tänkte jag ju aldrig på att kolla. Men vad jag märkt på min häst är att digitalpulsen ofta är förstärkt på morgonen och i samband med varmt väder. Min veterinär säger att hästar har en naturlig typ genomblödning av hoven någon gång per dygn, då pulsen blir förstärkt och hovarna varma, och jag tror ju då att min häst brukar ha det på morgonen. Men oavsett, om jag känner puls och/eller värme gör jag alltid rörelsekontroll: vända hästen snävt åt båda hållen samt backa. Gör hon detta obehindrat så är det inte fång. Min får gå på gräs lite grann till och från, beroende på årstid, väder och hur mycket jag orkat rida. Men jag kan ju säga som så, att det är 1,5 år sedan hon hade fång och trots att hon haft förstärkt puls och varma hovar otaliga gånger sedan dess har det aldrig varit ett återfall ( i början ringde jag ju ut veterinären varje gång jag trodde att hästen hade symptom, men nu känner jag mig ganska trygg i att kunna göra den bedömningen själv :) ).
 
Min lilla ponny fick fång förra våren. Hon kan idag gå på kort bete dygnet runt med lite hö upptill. Jag släpper henne några timmar då och då med storhästen och blir det för många timmar så får hon förstärkt puls. I övrigt har hon inga problem, bra hovar och jag märker ingen skillnad på hovarna vid olika slags väderlek.
 
Jag är nyfiken på hur Du upplever din hästs digitalpuls och hur den ändras med dygnet och väder/värme.
Är den mer distinkt när det är varmare/sol ute?
När blir du orolig?
Känner du på din hästs ben ofta?

Har den haft någon sjukdom (fång?)och ändrade pulsen beteende efter det, t.ex att hästen får kraftigare pulsslag lättare utan egentlig orsak?
Är hästen känsligare i hovarna överlag?

Anledningen till mina frågor, förutom att jag är nyfiken, är att min häst har väldigt tydlig puls vid högre temperaturer. Bakhovarna har diffusare puls och kan även vara svalare än framhovarna tidiga (varma)sommarmornar. Det har hänt både en och två gånger att jag måste jämföra med de andra hästarna i hagen (som inte haft fång som min)och det har alltid varit flera som känts likadana. Det har fått mig att fundera på hur vanligt det är att det skiljer sig så mycket från dag/dag, kyla/värme fram/bakben.
Har hon haft ont i hovarna har pulsen gått ner vid kylning men har hon 'solpuls' så är pulsen konstant?
Intressant tråd! Jag har oxå funderat mycket över detta, är själv en sån som känner på hovar och ben minst en gång per dag då jag tycker att detta med värme och puls verkar variera mycket utifrån individ och jag vill veta vad som är status på ponnyn/hästen när den är frisk.
Jag har en ponny som hade fång för ett år sedan lite drygt. Den hade inte någon puls varken när den var sjuk eller senare, jag vet inte hur status var innan den blev sjuk då den var nyinköpt bara ett par veckor innan den blev sjuk. Min stora häst däremot har puls lite till och från och speciellt efter ansträngning. Denna puls försvinner efter någon timme. Båda ponnyn och hästen är barfota och jag antar att detta påverkar cirkulationen i hoven. Min slutsats (väldigt ovetenskaplig) är att det är mycket individuellt och att puls kan vara ett symptom på sjukdomen fång men kan oxå vara ett normal tillstånd för andra individer.
 
En tråd för mig!

Min hovslagare sa en dag för 2 år sedan att min häst hade fång. jag tänker inte gå in på detaljer men jag hade inte märkt någonting alls och vi åkte i ilfart till veterinären som inte heller hittade några tecken på fång.

Men hon har puls till och från, fram och bak. Jag känner nästan varje dag iom historiken om det misstänkta fånganfallet. Men jag har inte tänkt på om det följer något mönster när hon har/inte har. Jag ska vara mer uppmärksam.
 
Jag kollar puls på min kallblodskorsning emellanåt så här års för hon bygger en fångnacke och jag håller koll på några saker för att se till att hon inte betar för mycket. Ingen av mina hästar har puls överhuvudtaget.

Jag har haft att göra med flera hästar som haft puls till och från och de var alla utsatta för en ganska burdus hovvård. Dvs de var sulömma. Jag har också känt puls på hästar som haft fång, hovböld, senskada etc, såklart. Sen kan det säkert förekomma att helt friska hästar visar förhöjd puls vid speciella tillfällen, men för mig är puls ett varningstecken.

Sammantaget tycker jag det är bra att ha en liten checklista för en häst som det är fångvarning på och att kolla puls är ju en sak att kolla, och är en häst halt eller oren är det ju också en ganska självklar sak att kolla.
 
Jag kollar inte puls om inte hästen visar sjukdoms/skade-symptom. Jag är rätt petig med rörelsestörningar och läsa smärtreaktioner. Så jag brukar inte missa saker.

Jag blir orolig om de visar symptom på smärta.

Ang din: Har den en BRA hovis? Får den BRA uträknad foderstat? Rids den på arslet sas och inte hängande på framkärran? Har den förändringar i skelett någonstans? Haft ligament- sen-skador?
Det är ju rätt sällan en helt frisk och sund individ behöver sulor, har puls, reagerar på skoning etc.
Och en frisk och inte för åldrad häst som rids i balans avspänd brukar tåla stummare underlag hyfsat också.
Reagerar de på sånt är ju stötdämpningen off någonstans. Antingen pga kassa fötter i form av hovar eller skelett inuti. Eller så pga av att den rids för stumt sas, inte är lösgjord och spänstig. Och det kan de ju bli av att de har problem i kroppen någonstans alt att man rider dem för spända, för på framkärran etc..

Det finns ju individer som tål vad skit som helst. Och de finns de som är ytterst känsliga.
Men det du beskriver låter inte helt sunt för mig.

Nu skulle tråden egentligen inte handla om mitt djur :) men ja hon har en bra hovslagare även om det självklart säkert finns de som är Ännu bättre. Men vi har en bra dialog och hon skor även åt min veterinär som är väldigt petig (och som ser mitt djur relativt ofta).
Hon har bra hovkvalitet men tydligen tunt att spika i. Skos med slim-nails då hon får puls av vanliga.
Hon har korrekt benställning men nystar i bak.
Inga röntgenförändringar i ben förutom i ett bakknä som har en medfödd defekt. Den ger sig bara till känna vid igångsättningar efter längre vila.
Däremot har hon en förträngning mellan C6/C7 som hittades lite 'av en slump' och kanske är det den som ställer till i fronten även om min veterinär (tsm med speciallister)har bedyrat att den inte påverkar henne.
Hon har haft en gaffelbandsblödning i ena fram pga komplikation efter griffelbensop och ett trauma på strålbenet på andra fram. Hennes känslighet kom dock innan dessa.
Foderstaten är uträknad ner till micromineraler.
Jag är heller ingen stjärnryttare men jag gör mitt bästa för att hon ska ridas på bakkärran och komma upp i fronten.
Men jag håller med dig, det känns inte helt sunt men det hon nu har, har hon haft i hela sitt liv. Min vet har sett henne sedan hästen var 2 1/2 och jag har uttryckt min oro flera gånger. Men det är svårt att hitta något när hästen inte visar några andra ytterligheter. Det verkar som att hon helt enkelt är en porslinshäst?
Hon har ju haft en del skador men enbart efter trauman och efterdyningar därav.
 
Till er andra som svarat; Tack! Det är intressant att höra om era erfarenheter!

Jag misstänker att min häst har 'lätt för att få puls' överlag, även innan hon fick fång.
Under vissa perioder så verkar hon vara extra känslig (har kommit både under vår/sommar/höst/vinter)och kan få värme/puls x4 efter skoning som går ner efter någon dag (går den inte ner på två dagar så ber jag hovslagaren lägga om skorna). Även innan fången.
Jag har aldrig ridit henne efter skoning pga det.
 
Jag kollar puls på alla mina varje dag. En rutin jag har (med de fångkänsliga är det ju självklart)och det är rätt spännande hur det kan variera på individer och under perioder. Salig B hade alltid tydlig puls under alla år, året runt, jag tycker nog inte de får mer puls av att det är varmt ute, utan att det har med färskt gräs att göra. Mina får inte förändrad digitalpuls av foderbyten. Unghästen får tydligare puls när han är oskodd, han har platta hovar med bra hovkvalitet, men blir ömfotad på hårt underlag.
 
Kollar puls varje dag eftersom båda mina haft fång. Har aldrig känt något förrän i lördags på Barb. Hon är behandlad i led med kortison (har även fått metacam utskrivet, men hon var dålig i magen av okänd anledning efter behandlingen så jag vågade inte sätta in det direkt). I lördagskväll hade hon puls, mycket svag och jag vet inte om det beror på kortisonet eller om det var väldigt varmt. Satte förstås in metacamet direkt och hon var pulsfri igår. Så låter henne gå på låg dos metacam en vecka iaf OM det skulle vara fång på gång.
 
Kollar puls dagligen under grässäsong. Stoet är helt hopplöst dock. Otroligt lätt få stasade/utvidgade kärl av minsta lilla. Vilket gör puls känns tydligare. Så henne får jag ha två "bedömningspunkter" på - bultar det verkligen? Är det likadant efter 1-2 h?

Valacken är nog egentligen död i benen. Man får leta ihjäl sig efter minsta puls oavsett vad.

Ingen har haft fång.

Ser skillnad på det mesta med stoet. Väder, vind, rörelse eller ej, tid på dygnet, solvindarna på mars osv. Skulle hon pulsa en regnig dag skulle jag bli orolig, skulle hon inte pulsa en varm dag skulle jag bli nästan lika orolig.

Stoet blir lätt varm och svettig. Har kort päls. Valacken är lurvigare och är närmast omöjlig att överhetta och svettas inte lika lätt.
 
Hej! Jag har också en porslinshäst, som svullnar upp för minsta lilla sår/insektsbett eller foder- och eller väderförändring. Han har aldrig haft fång, men jag checkar ofta digitalpulsen ändå. På honom kan man känna tydlig puls ibland, lite beroende på väder och vid olika tider på dygnet. Upplever den tydligare när det är varmt och de går i beteshagen, liksom om han har tappat en sko eller liknande.

Kanske är det som någon skrivit före mig, individuellt från häst till häst?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 772
Senast: Amk
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 586
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 419
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp