Bukefalos 28 år!

Kylskåpet på jobbet

Jag har varje dag med mig en lite kylväska där jag har egen mjölk till gröt, samt nödsmörgåsar i - så att stjäla av mig är extra svårt. Dock stjäl jag naturligtvis så mycket jag kan av de andras mat i det gemensamma kylskåpet, enligt parollen "hellre spräcka en tarm, än låta någonting förfaras".

Vi har dessutom problem med stölder av toalettpapper på jobbet. Man förhandlar nu därför om att ha kameror inne på toaletten, så att företagsledningen äntligen kan få svar på den gäckande frågan om var toalettpappret tar vägen nånstans.


(det finns delar av detta inlägg som inte är 100% sanningskontrollerat)
Och det är så klart fantastiskt hur en kylskåpstråd kan komma att handla om integritet och övervakning! :)
Typisk bukeutspårning, o då räknar jag inte in lbb´s trasching/sjanghajning av trådar, senast häromdagen i en helt ordinär tråd började vi spekulera i en moderators flytningar.
skrattar.gif
 
Om studenterna kan presentera argument för den relevanta skillnaden, är ju en sak, men jag tycker mig lägga märke till att "folk" verkar vara mer toleranta för övervakning från företag/organisationer som inte är myndigheter, jämfört med att myndigheter skulle stå för övervakningen. Mot bakgrund av diverse totalitärt kontrollerade stater genom tiderna, är det kanske begripligt. Men ändå. Det tål att tänkas på.

Ja, frågan är ju om några sådana argument kan presenteras.
 
Det skulle vara intressant att testa studenternas moraliska intuitioner på FRA-lagen och se om de identifierar några i deras tycke moraliskt relevanta skillnader mellan sådan övervakning och arbetsplatsövervakning.
Lägg till den FRA-liknande övervakningen som Google, Facebook, Instagram & co gör bättre än vad FRA gör/hade gjort i ekvationen.
 
skrattar.gif
#85

kl

När kameraövervakning infördes i läkemedelsrummet så var jag lite tveksam just pga integritetsaspekten, men kom fram till att det var bra. Vi slapp titta snett på varandra när större mängder narkotikaklassade läkemedel försvann, eller när det försvann 4000 kr från kassaskåpet som förvaras i läkemedelsrummet. Numera har vi även passerkort som även är ID kort så man kan spåra vem/vilka som varit i medicinrummet vid vilka tider.

Nu är det ju skillnad på mjölksnatteri o brott som rubriceras som stöld av narkotiska preparat o/e narkotikabrott.
En gång för många år sedan fick vi "frivilligt" lämna urinprov efter att det försvunnit en större mängd bensodiazepiner från läkemedelsrummet.
 
Jag visste att det skulle komma ... Men det tafsar på integriteten att övervakas med kamera. Det är därför det är så strängt reglerat i tillståndsgivningen.

Jo men eftersom att jag annars blir filmad över hela min arbetsplats så måste jag få undra vad det är man tycker är obehagligt/jobbigt? :)
 
Jo men eftersom att jag annars blir filmad över hela min arbetsplats så måste jag få undra vad det är man tycker är obehagligt/jobbigt? :)
I lunchrummet är det du ägnar dig åt mer privat än det du gör medan du utför dina arbetsuppgifter. Jobbar man t ex på bank eller som väktare så gissar jag att man har kameror överallt. Men det behövs ju inte för att man själv är misstänkliggjord. I lunchrummet, däremot, är kamerorna bara till för att hålla koll på de anställda - inte på rånare, tjuvar osv.
 
I lunchrummet är det du ägnar dig åt mer privat än det du gör medan du utför dina arbetsuppgifter. Jobbar man t ex på bank eller som väktare så gissar jag att man har kameror överallt. Men det behövs ju inte för att man själv är misstänkliggjord. I lunchrummet, däremot, är kamerorna bara till för att hålla koll på de anställda - inte på rånare, tjuvar osv.

Jag antar att det är lite hur man är van vid det då kanske. Jag kan tänka mig att det är obehagligt om man inte är van vid kameraövervakad arbetsplats. Hos oss som har kameror överallt tror jag inte att man skulle bry sig om det fanns i lunchrummet också.
Vi vet ju tex att inspelningarna kommer inte vem som helst åt och material tas bara fram i händelse av stöld tex iom att vi hanterar värden. En annan sak absolut hade det varit om vår chef satt och kollade igenom materialet dagligen..då är det obehagligt.

I vårt lunchrum vistas inte bara vi anställda utan det kan komma andra människor tex utifrån.
 
Jag antar att det är lite hur man är van vid det då kanske. Jag kan tänka mig att det är obehagligt om man inte är van vid kameraövervakad arbetsplats. Hos oss som har kameror överallt tror jag inte att man skulle bry sig om det fanns i lunchrummet också.
Vi vet ju tex att inspelningarna kommer inte vem som helst åt och material tas bara fram i händelse av stöld tex iom att vi hanterar värden. En annan sak absolut hade det varit om vår chef satt och kollade igenom materialet dagligen..då är det obehagligt.

I vårt lunchrum vistas inte bara vi anställda utan det kan komma andra människor tex utifrån.
Fast som du säkert vet så är det väldigt noga reglerat med tillståndsgivning för kameraövervakning. Tror du verkligen att regleringen beror på att många inte är vana vid att bli övervakade? Det låter lite som att du missar att frågan är större än du det själv tycker och tänker.
 
Fast som du säkert vet så är det väldigt noga reglerat med tillståndsgivning för kameraövervakning. Tror du verkligen att regleringen beror på att många inte är vana vid att bli övervakade? Det låter lite som att du missar att frågan är större än du det själv tycker och tänker.

Jag vet att det är noga reglerat, men trots det så finns det nog många som också inte tycker att det är en så stor grej, inte om det hanteras rätt.
Det finns många som ser fördelar med det, många ser nackdelar..man ser trygghet och man ser otrygghet.

Vi tycker olika helt enkelt.
 
Jag vet att det är noga reglerat, men trots det så finns det nog många som också inte tycker att det är en så stor grej, inte om det hanteras rätt.
Det finns många som ser fördelar med det, många ser nackdelar..man ser trygghet och man ser otrygghet.

Vi tycker olika helt enkelt.
Nja, min poäng är alltså att frågan om kameraövervakning är större än personligt tyckande. :D Men skitsamma.
 
Fast i många sammanhang då integritet/övervakning diskuteras, anförs ju argumentet att om man bara har rent mjöl i påsen, är övervakning inget problem. Nu ser jag främst detta på nätet, så jag vet inte vilken generation de som skriver tillhör, men "rent mjöl i påsen" är ett uttryck som jag inte associerar med ungdomar i tjugoårsåldern.

En förskjutning av vad som är en integritetskränkning, som inte enbart är åldersrelaterad, kanske?

Vad gäller övervakning så ska man nog inte se det som man har påsen, utan snarare som att man är det som ska i påsen. Frågan är vilken påse man hamnar i, på vilka grunder och om man har lust att bidra med information om det.

Det är rätt sällan man är intresserad av dig på individnivå, mer om du och dina likar ska blandas med hälften bark eller finaste vetemjölet.
 
Det verkar så oskyldigt, ett kylskåp att gemensamt vårda för alla som rör sig på arbetsplatsen. Men i bakgrunden är inte denna potentiella bakteriehärd även smittobotten för andra konflikter? låt oss bottna ur ämnet.

På min arbetsplats har vi den implicita regeln att smöraskar som står i kylskåpet är fria att använda för den som önskar. Det finns ytterligare en implicit regel som säger att i solidaritetens anda skall gemene man kunna nyttja "smöret", då vi har några laktosintoleranta innebär detta således att något margarin eller annat lämpligt alternativ inköps. Jag faller utanför denna gemensamhetsgrund och köper därmed enbart riktigt smör, för att så vill jag ha det och kylskåpet är redan fullt av gulnande askar margarin så ingen ska på grund av min olydnad mot kollektivet lida brist på smörgåsfett. Min notering efter flertal empiriska studier att mängden i min smörask minskar väsentligt fortare än i margarinlådorna. Jag låter bli att köpa en ny smörask för en stund och betraktar att mängden margarinlådor i kylen åter ökar, dock köper ingen in riktigt smör. Så köper jag in en ny smörask igen och betraktar åter i cirklar samma fenomen.

Angående kaffemjölk råder en halvimplicit regel om att mjölk är tillåtet om man vågar ta för sig. Den som äter lunch från lunchbaren i huset tar med sig en sådan där liten 30 cl mjölk och ställer in den i kylen till den som vill ha kaffemjölk. Eller så köps något laktosfritt alternativ in enligt samma kollektiva regler som smöret. I bägge fallen är det lättalternativ som väljs. Jag tycker att livet är för kort för att dricka blaskig mjölk i dåligt kaffe så för att förgylla och lena kaffets bistra smak väljer jag att köpa så fet ekologisk mjölk som jag bara kan hitta. Gissa vilken mjölk som fortast är slut och återköps i form av lättalternativ?

Nu är det inte så att jag klagar, utan jag kan mycket väl ta med mig två smöraskar i månaden och en liter mjölk i veckan, men jag tycker att det är lite lustigt att folk uppenbarligen inte köper med sig det de vill ha :)

har ni några fenomen eller lustiga beteenden kopplade till era kylskåp på jobbet?


Vi hade samma fenomen på vårt jobb, ett gäng margarinaskar och det riktiga smöret var alltid slut. Efter en omröstning köps det nu bara in riktigt smör, problem solved!
 
Nä nu jädran är smörmåttet rågat :rage:
Inte nog med att friätaren den senaste veckan lämnat kvar smörkniven på MITT smörpaket så att locket blir alldeles kladdigt så hade nu även denna person (jag vet vem det är) the guts att ta det sista ur smöret, kasta asken och inte komma med en ny ask. :rage:

jag har en 65 timmars vecka i veckan då budgetarna ska in, jag är höggravid (föder om någon vecka, fast med de sammandragningar jag har just nu så tror jag att det blir förlossning i kväll istället) jag måste HA MIN MAT. Till råga på allt glömde jag min fruktpåse hemma också :cry:. Det är synd om mig, mailen skenar in, telefondjäkeln ringer hela tiden, ingen fattar något och jag har inget smööööööööööör.
(Grön skog, doft av blomma, havsbris, valsång, inre harmoni, andas)
 
Visst är det lite "lustigt"! Det kan nog ha att göra med vem det är som övervakar och i vilket syfte, samt om det finns möjlighet att välja, dvs. undvika övervakningen. En förklaring som jag fick varför arbetsplatsövervakning inte var något att hänga upp sig på var att "passar det inte så kan man alltid byta arbete". Det skulle vara intressant att testa studenternas moraliska intuitioner på FRA-lagen och se om de identifierar några i deras tycke moraliskt relevanta skillnader mellan sådan övervakning och arbetsplatsövervakning.

Av ren skär nyfikenhet så fick det faktiskt bli en tentafråga. Det ska bli intressant att läsa svaren.
 
Nä nu jädran är smörmåttet rågat :rage:
Inte nog med att friätaren den senaste veckan lämnat kvar smörkniven på MITT smörpaket så att locket blir alldeles kladdigt så hade nu även denna person (jag vet vem det är) the guts att ta det sista ur smöret, kasta asken och inte komma med en ny ask. :rage:

jag har en 65 timmars vecka i veckan då budgetarna ska in, jag är höggravid (föder om någon vecka, fast med de sammandragningar jag har just nu så tror jag att det blir förlossning i kväll istället) jag måste HA MIN MAT. Till råga på allt glömde jag min fruktpåse hemma också :cry:. Det är synd om mig, mailen skenar in, telefondjäkeln ringer hela tiden, ingen fattar något och jag har inget smööööööööööör.
(Grön skog, doft av blomma, havsbris, valsång, inre harmoni, andas)

Ge mig mejladressen till personen så "ber" jag vederbörande att pronto gå iväg att köpa ett smörpaket och en fruktpåse!
 
Åh vad jag skulle vilja klä mig i den totala martyr-outfiten just nu, ligga och vältra mig i offerkoftan och dra upp martyrrocken så hårt i halsen att jag gurglar.
Men jag borstar bort de där tendenserna och går ut startar min bil (kallt i dag och min motorvärmarstolpe fungerar inte) och tar en tur på ICA istället.
 
Åh vad jag skulle vilja klä mig i den totala martyr-outfiten just nu, ligga och vältra mig i offerkoftan och dra upp martyrrocken så hårt i halsen att jag gurglar.
Men jag borstar bort de där tendenserna och går ut startar min bil (kallt i dag och min motorvärmarstolpe fungerar inte) och tar en tur på ICA istället.

Varför inte passa på att få ett utbrott på smörtjuven? Det hade jag fått en sådan dag. Utan att skämmas det minsta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp