Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Labradoodle beskrivs med en mängd positiva egenskaper som sociala, trygga, glada, lättlärda, vänliga. En pudel delar många av de här egenskaperna med Labradoodle. En väsentlig skillnad för oss som bär på allergianlag är att Labradoodle är mer allergivänlig och går att få med fluffig fleecepäls:-) Jo - en pudel är absolut ett tänkbart köp.
Är inte pudel också allergivänlig? Obs att jag inte är särskilt insatt i hundvärlden (men lär mig hemskt gärna mer).
 
Det är fritt fram för vem som helst att köpa en doodlepoo eller vad som helst, men jag tycker det är lite eländigt med den falska marknadsföringen som görs via doodlarnas sk 'rasklubbar', särskilt när de verkligen driver det här att det är så gott som en 'renrasig' hund och säljer in den som en aktiv tränings och tävlingskompis.
Det finns ju en del aktiviteter man helt enkelt inte kan delta i med en korsningshund, så varför man ska försöka få folk att köpa en tävlingskompis som de sedan kanske inte kan tävla med? Trist att upptäcka för den mindre pålästa köparen att den kanske inte kan delta i alla aktiviteter den tänkt sig med sin hund, eftersom den, de facto, inte är renrasig alls.
 
Labradoodle beskrivs med en mängd positiva egenskaper som sociala, trygga, glada, lättlärda, vänliga. En pudel delar många av de här egenskaperna med Labradoodle. En väsentlig skillnad för oss som bär på allergianlag är att Labradoodle är mer allergivänlig och går att få med fluffig fleecepäls:-) Jo - en pudel är absolut ett tänkbart köp.
När du skriver att det går att få låter det som att man skulle kunna beställa en viss pälstyp, och det är ju inte heller sant. Vi har sett flera olika exempel på pälstyp hos pudelkorsningar i den här tråden. Du kan råka få vilken som helst av alla möjliga olika varianter.
 
Det finns såklart lycksökare som parar pudel och labrador men det gäller som valpköpare att ha koll och söka sig till de seriösa uppfödarna. Labradoodle är en ras - en ras under utveckling - kolla gärna definitionen på hundras. https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/ras
Så dom stora kennlarna som numera finns dussintals av som tar 50 000 k för sina valpar är inte lycksökare utan vill bara ta fram en ny ras alltså?
 
Labradoodle beskrivs med en mängd positiva egenskaper som sociala, trygga, glada, lättlärda, vänliga. En pudel delar många av de här egenskaperna med Labradoodle. En väsentlig skillnad för oss som bär på allergianlag är att Labradoodle är mer allergivänlig och går att få med fluffig fleecepäls:-) Jo - en pudel är absolut ett tänkbart köp.
Du vet att allergi beror på enormt många faktorer va? Anledningen till att vissa raser klassas som "allergivänliga" brukar vara att de inte fäller och människor kan därför undvika allergener via päls på möbler osv. Du kan dock vara allergisk mot exempelvis hundens saliv och då spelar pälsen ingen roll.

Labradoodlepäls följer för övrigt ingen som helst standard. Jag har sett pudelkrull, havanaislockar, lång sträv päls, kort sträv päls, med skägg och utan och både rak och lockig, med olika mängd fälld päls och enormt skilda färger. Fleecepäls låter för mig som en tovig mardröm där ägaren troligtvis kommer att missa kakorna närmast huden som ligger som en matta.

Mentaliteten beskrivs så här:
"The Labradoodle is intuitive and intelligent, showing exceptional love and loyalty to those with special needs. Easily trained, the Labradoodle is an ideal companion for families of all kinds."
Det låter mer som reklam än en ärlig beskrivning tycker jag?
 
Du vet att allergi beror på enormt många faktorer va? Anledningen till att vissa raser klassas som "allergivänliga" brukar vara att de inte fäller och människor kan därför undvika allergener via päls på möbler osv. Du kan dock vara allergisk mot exempelvis hundens saliv och då spelar pälsen ingen roll.

Labradoodlepäls följer för övrigt ingen som helst standard. Jag har sett pudelkrull, havanaislockar, lång sträv päls, kort sträv päls, med skägg och utan och både rak och lockig, med olika mängd fälld päls och enormt skilda färger. Fleecepäls låter för mig som en tovig mardröm där ägaren troligtvis kommer att missa kakorna närmast huden som ligger som en matta.

Mentaliteten beskrivs så här:
"The Labradoodle is intuitive and intelligent, showing exceptional love and loyalty to those with special needs. Easily trained, the Labradoodle is an ideal companion for families of all kinds."
Det låter mer som reklam än en ärlig beskrivning tycker jag?
Alla raser som beskrivs som en "one size fits all" borde följas med enorma varningsflagg. Ja, det är reklam, absolut inte en ärlig beskrivning.
 
Alla raser som beskrivs som en "one size fits all" borde följas med enorma varningsflagg. Ja, det är reklam, absolut inte en ärlig beskrivning.
Oh ja det här är så sant! :bow: Jag tycker att det förekommer alldeles för ofta i rasbeskrivningarna på kennelklubbens hemsida också. Jag förstår att man vill lyfta sin ras till skyarna och att man tycker att den är jättefin och jättebäst, men man bör ju vilja att den ska hamna i hem som kan göra den rättvisa också.
 
Ohh - vad trött jag blir på många av er i den här tråden. Många av de traditionella raserna har problem. Den traditionella aveln tenderar att hela tiden bli alltmer extrem och fokus ligger på utställningar/skönhetstävlingar och där funktionen är underordnad. Problem med andning, ögon och höftleder.

Ställ er i stället frågan vad många nya hundägare söker idag. Smarta mentalt starka och emotionella hundar som sällskap. Ex WALA organiserar uppfödare av Labradoodle och säkerställer att de följer en fastställd rasstandard. Det finns hälsoprogram som gör att uppfödare har tydliga riktlinjer att följa för att bara avla på friska, mentalt sunda och utseendemässigt rastypiska hundar. Visst går det att diskutera priset på dessa nya hundraser men ofta är inköpspriset en mindre del av att ha en hund under 12-14 år.
Och hur många av dem som producerar doodle-valpar gör hälsotester, BPH osv? Hur vet man då att alla dessa blandningar inte har problem och sjukdomar? Tror du att det är de bästa/friskaste individerna ur renrasaveln som går till blandrasavel? Två sjuka/mentalt dåliga hundar ger inte magiskt en bra hund, bara för att man blandar två raser. Och hur kontrolleras det hur avelstikarna har det (att de inte bara är “valpmaskiner” som pumpar ut valpar varje löp, instängda nånstans och aldrig får komma ut) när man inte har kontrollanter som man har inom SKK? Och hur vet man att det inte är en smuggelvalp producerad i en valpfabrik man får, när man inte har en FCI-stamtavla man kan följa?
 
Oh ja det här är så sant! :bow: Jag tycker att det förekommer alldeles för ofta i rasbeskrivningarna på kennelklubbens hemsida också. Jag förstår att man vill lyfta sin ras till skyarna och att man tycker att den är jättefin och jättebäst, men man bör ju vilja att den ska hamna i hem som kan göra den rättvisa också.

Där tycker jag många här på Buke gör ett bra jobb (tex @Red_Chili och även du). Ni framhåller det som ni tycker om med era raser men är samtidigt ärliga att med att det inte är en ras för alla.
 
Från Labradoodleklubbens hemsida: "Det krävs av varje medlem i SLK-organisationen att till avel endast använda hundar som har ett gott och för rasen typiskt temperament och som inte har sjukdom av genetisk karraktär.". // "Som uppfödare ska man endast genomföra parningskombination som utifrån tillgänglig information inte ökar risken för allvarlig sjukdom/funktionshinder eller beteendestörning hos avkomman."

Luddigare än en pudelpäls. Går du in på Svenska Pudelklubbens sida får du veta exakt vilka sjukdomar man ska testa sina avelsdjur för.

Hur många uppfödare är medlemmar i och följer labradoodleklubbens riktlinjer? Vad händer om dessa inte följs?

Arbetar WALA för att de ska bli ladradoodlens hemland? Hur många andra doodle-klubbar är anslutna dit och arbetar mot samma mål? Hur mycket internationellt arbete finns över huvud taget?
 
Och hur många av dem som producerar doodle-valpar gör hälsotester, BPH osv? Hur vet man då att alla dessa blandningar inte har problem och sjukdomar? Tror du att det är de bästa/friskaste individerna ur renrasaveln som går till blandrasavel? Två sjuka/mentalt dåliga hundar ger inte magiskt en bra hund, bara för att man blandar två raser. Och hur kontrolleras det hur avelstikarna har det (att de inte bara är “valpmaskiner” som pumpar ut valpar varje löp, instängda nånstans och aldrig får komma ut) när man inte har kontrollanter som man har inom SKK? Och hur vet man att det inte är en smuggelvalp producerad i en valpfabrik man får, när man inte har en FCI-stamtavla man kan följa?
Står ju på uppfödarens hemsida att de gör alla hälsotester och mentaltest samt enbart använder friska hundar i avel. Att det sen inte går att se resultat av dessa tester och utvärderingar någonstans säger väl en del....(och nej WALAs egen databas är inte relevant eftersom det är uppfödarna själva som skriver in resultaten). När uppfödaren också använder sig av egen mentalutvärdering (som inte finns beskriven någonstans hur detta skulle gå till standardiserat) och inte använder sig av oberoende utvärderingar som exempelvis BPH är ytterligare ett tecken på hur oseriös denna ”avel” är.
Labradoodleaveln har mer likheter med valpfabriker än seriös avel, det handlar enbart om att tjäna pengar hur fint det än verkar se ut på ytan.
Tråkigt nog är också många av dessa drabbade av allergier, magproblem och rädslor.
 
Ok! Som sagt, har nog bara hört nånstans om allergivänliga hundar men inser att jag är dåligt påläst. Tack :)
Jag tror många lever kvar i villfarelsen att det är just hundHÅR som är allergena, och därför tror man att hundar som inte fäller automagiskt är 'allergivänliga'. Numera vet vi ju att så inte är fallet, det kan vara mycket på och runt hundarna en allergiker reagerar på, men myten lever kvar. :)
 
Hos katter så finns det vissa raser som är mera allergivänliga än andra, dock så brukar man påpeka att det är viktigt att besöka någon med kattrasen så att man kan testa och se om man själv är någon som reagerar eller inte på just den kattrasen då det finns inga garantier.
Är detta likadant hos hundraser möjligen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp