Bukefalos 28 år!

Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Det handlar säkert mycket om balansen mellan tillgång & efterfrågan. Rasen är relativt ny och stor vikt läggs på att få fram sunda avelslinjer. I det arbetet ingår genetiska tester som görs på varje avelshund (WALA). Under de senaste 15-20 åren har forskningen kommit långt när det gäller att kartlägga hundens DNA (= arvsanlag) och de gener som kan bära på olika sjukdomsanlag. Arbetet med DNA har kunnat födas in i arbetet med avelslinjer - ett arbete som inte varit möjligt på samma med de raser som idag ingår i SKK.
Fast enligt rashälsoddokumentet på hemsidan du länkade till visar ju att vädigt få avkommor är utvärderade? Det hjälper ju inte att bara testa avelsdjuren utan man behöver så många avkommor som möjligt
Ytterst få avkommer är enligt deras kartläggning är tex röntgade och det finns inget mental utvörderingsinstrument alls.
Att en så uppseendeväckande andel hundar är kastrerade, speciellt hanarna "i förebyggande syfte" gällande mentaliteten är i mitt tycke mycket oroande.

En normalt funtad hane oavsett ras ska man inte behöva kastrera i förebyggande syfte, de ska fungera som normala och trevliga hundar även med sina kulor kvar.

Varför ska det vara så dyrt att hälsotesta en labradoodle att man får kostander på 200 000 när när det till exempel i princip är standard att tex rottisar röntgas runt om och dessutom mentaltbeskrivas och koras även om de som individer inte ska användas i aveln?
 
Fast enligt rashälsoddokumentet på hemsidan du länkade till visar ju att vädigt få avkommor är utvärderade? Det hjälper ju inte att bara testa avelsdjuren utan man behöver så många avkommor som möjligt
Ytterst få avkommer är enligt deras kartläggning är tex röntgade och det finns inget mental utvörderingsinstrument alls.
Att en så uppseendeväckande andel hundar är kastrerade, speciellt hanarna "i förebyggande syfte" gällande mentaliteten är i mitt tycke mycket oroande.

En normalt funtad hane oavsett ras ska man inte behöva kastrera i förebyggande syfte, de ska fungera som normala och trevliga hundar även med sina kulor kvar.

Varför ska det vara så dyrt att hälsotesta en labradoodle att man får kostander på 200 000 när när det till exempel i princip är standard att tex rottisar röntgas runt om och dessutom mentaltbeskrivas och koras även om de som individer inte ska användas i aveln?
http://www.labradoodleklubben.se/halsoenkat.html

Det här ger ju inte direkt någon lysande bild av hälsan och aveln om jag ska vara ärlig.
 
Tråkig läsning.
29% som haft problem med öronen
12% problem med hud, klåda, allergi
Och detta på hundar som bara är i genomsnitt 3 år och 2 månader.

Finns betydligt friskare renrasiga hundar.
Precis som jag skrev. Otroligt vanligt med allergier - öronproblem är nästan alltid orsakade av allergi.
Både labbe och storpudel är raser där dessa problem förekommer så det är egentligen föga förvånande med de resultaten.
 
Håller med tidigare, enligt hälsoenkäten finns det ju riktigt stora problem med hälsan hos dessa korsningar. Allergi är ofta väldigt plågsamt för hunden. Sen verkar ju väldigt få vara hälsoundersökta när det gäller lederna.

Jag har gjort en liknande enkät i min ras och jag kan lätt säga att vår ras är friskare än dessa blandningar när det gäller det mesta. Jag har en ras som främst är avlas mot arbete i Sverige.

Hur utvärderas avelsdjurens syskon, avkommor mm. när det gäller hälsa (allergier, leder osv.) och mentalitet? De är precis lika viktiga som avelsdjuren själva.

De få labradoodels jag har mött har inte imponerat på mig på något sätt och dessutom luktat rätt illa.

Jag gillar att den som har en hund som bara är 1 år informerar om att den är frisk. Nästan alla 1-åriga hundar i alla raser är friska. Vissa sjukdomar som allergier kan komma tidigt, det mesta andra kommer senare i hundens liv.
 
Dom 9-10 kennlar i Sverige som är ansluta till WALA drivs säkert av olika skäl. Däremot måste dom följa strikta reglementen i sin avel. För att skapa bra avelslinjer i Sverige så köps tikar för 100-150 tusen kronor från England och USA. En köpare får betala 30-50ksek kronor för en multigenerations valp vilket kanske är 20-20-30ksek mer än för ex en Pudel- eller Lagottovalp. Betänk då att du har utgifter runt 200ksek under hundens livslängd vilket ger en merkostnad på runt 10% för en Labradoodle valp.
Vad händer om de inte följer de här strikta reglerna? Om de blir uteslutna, vad blir skillnaden i praktiken? (Vem bestämmer om uteslutning, och hur fungerar det rent juridiskt?) Vad anser du om doodleavlare som inte är medlemmar men tar samma priser? Oavsett om det är förstagångs- eller multigenerationsvalpar.

Så, man måste ta dubbla "normala" valppriser för att avelsdjuren är så dyra? Är de dyrare än renrasiga importer och i så fall varför? (ÄR de dyrare än andra raser? Någon som importerat som vet vad det brukar kosta - ungefärligt, naturligtvis?)

De uppfödare jag är bekant med lägger en hel del på sina renrasiga multigenerationsvalpar utan att behöva ta 30-50.000 kronor för dem. Inte ens brukshunduppfödarna som lägger en massa tid och pengar på att meritera sina avelshundar.
 
Vad händer om de inte följer de här strikta reglerna? Om de blir uteslutna, vad blir skillnaden i praktiken? (Vem bestämmer om uteslutning, och hur fungerar det rent juridiskt?) Vad anser du om doodleavlare som inte är medlemmar men tar samma priser? Oavsett om det är förstagångs- eller multigenerationsvalpar.

Så, man måste ta dubbla "normala" valppriser för att avelsdjuren är så dyra? Är de dyrare än renrasiga importer och i så fall varför? (ÄR de dyrare än andra raser? Någon som importerat som vet vad det brukar kosta - ungefärligt, naturligtvis?)

De uppfödare jag är bekant med lägger en hel del på sina renrasiga multigenerationsvalpar utan att behöva ta 30-50.000 kronor för dem. Inte ens brukshunduppfödarna som lägger en massa tid och pengar på att meritera sina avelshundar.
Nu vet jag inte någon som importerat en hund som redan gått i avel, men importera renrasig valp brukar bli ungefär samma som ett valppris i Sverige inkl transportkostnader. Evtl något dyrare om den kommer långt ifrån som Asien eller USA. Vi pratar alltså närmare 20.000 kr och inte 120.000 kr.
 
Nja, definiera ras isåfall.
"Min" ras har sett exakt lika ut i 500 år, och det finns dokumenterat från målningar från den tiden. Nej, inte bara EN målning - många målningar under alla århundraden. Så vad menar du?
Vad händer om de inte följer de här strikta reglerna? Om de blir uteslutna, vad blir skillnaden i praktiken? (Vem bestämmer om uteslutning, och hur fungerar det rent juridiskt?) Vad anser du om doodleavlare som inte är medlemmar men tar samma priser? Oavsett om det är förstagångs- eller multigenerationsvalpar.

Så, man måste ta dubbla "normala" valppriser för att avelsdjuren är så dyra? Är de dyrare än renrasiga importer och i så fall varför? (ÄR de dyrare än andra raser? Någon som importerat som vet vad det brukar kosta - ungefärligt, naturligtvis?)

De uppfödare jag är bekant med lägger en hel del på sina renrasiga multigenerationsvalpar utan att behöva ta 30-50.000 kronor för dem. Inte ens brukshunduppfödarna som lägger en massa tid och pengar på att meritera sina avelshundar.
Många frågor - jag känner inte att kan eller behöver svara på alla. Några svar kommer i alla fall. Etablerade uppfödare har haft decennier att bygga upp avelslinjer för att möta efterfrågan. Nya hundraser som möter ökad efterfrågan behöver ta in nya avelshundar från utlandet. Det kostar mer. Sen prissättningen på valpar. Det är köparna som styr prisbild och vilken uppfödare som väljs. Visst kan vi alla ha synpunkter på mycket men ibland är det bättre att lägga energi på det vi själva kan påverka. Jag är inte själv positiv inställd till de som försöker hänga på den seriösa aveln av Labradoodle utan hyllar ex den seriösa aveln av Australien Labradoodle som WALA så seriöst stöttar och styr.
https://www.wala-labradoodles.org/about

Mer generellt - jag saknar det som vi i övriga frågor värdesätter i samhället. Mångfald, tolerans och öppenhet för det som är nytt. Så det så😘
 
Många frågor - jag känner inte att kan eller behöver svara på alla. Några svar kommer i alla fall. Etablerade uppfödare har haft decennier att bygga upp avelslinjer för att möta efterfrågan. Nya hundraser som möter ökad efterfrågan behöver ta in nya avelshundar från utlandet. Det kostar mer. Sen prissättningen på valpar. Det är köparna som styr prisbild och vilken uppfödare som väljs. Visst kan vi alla ha synpunkter på mycket men ibland är det bättre att lägga energi på det vi själva kan påverka. Jag är inte själv positiv inställd till de som försöker hänga på den seriösa aveln av Labradoodle utan hyllar ex den seriösa aveln av Australien Labradoodle som WALA så seriöst stöttar och styr.
https://www.wala-labradoodles.org/about

Mer generellt - jag saknar det som vi i övriga frågor värdesätter i samhället. Mångfald, tolerans och öppenhet för det som är nytt. Så det så😘
Det är generellt inte extremt dyrt eller ovanligt att köpa hund av etablerade uppfödare utomlands inte så att det motiverar dom där priserna.
Konstigt nog lyckas uppfödare av andra raser köpa rikrigt bra avelshundar i andra länder utan att det kostar sexsiffrigt.

Sanningen är helt enkelt den att allt går att sälja med mördande reklam och den sista idioten med för mycket pengar och för lite vett är inte född ännu.
 
Många frågor - jag känner inte att kan eller behöver svara på alla. Några svar kommer i alla fall. Etablerade uppfödare har haft decennier att bygga upp avelslinjer för att möta efterfrågan. Nya hundraser som möter ökad efterfrågan behöver ta in nya avelshundar från utlandet. Det kostar mer. Sen prissättningen på valpar. Det är köparna som styr prisbild och vilken uppfödare som väljs. Visst kan vi alla ha synpunkter på mycket men ibland är det bättre att lägga energi på det vi själva kan påverka. Jag är inte själv positiv inställd till de som försöker hänga på den seriösa aveln av Labradoodle utan hyllar ex den seriösa aveln av Australien Labradoodle som WALA så seriöst stöttar och styr.
https://www.wala-labradoodles.org/about

Mer generellt - jag saknar det som vi i övriga frågor värdesätter i samhället. Mångfald, tolerans och öppenhet för det som är nytt. Så det så😘
Det är uppenbarligen väldigt lätt att kritisera andra, men inte lika lätt att bemöta kritik? Du började konversationen med att kritisera renrasaveln för att ha massa problem. Du får sedan belägg för att din ”ras” har exakt samma problem som du kritiserar renrasaveln för, med skillnaden att i din ”ras” så kan man inte kolla upp någonting då ingenting finns oberoende registrerat och typ inga tester görs?
 
Hälsoenkäten ger ändå en ganska positiv bild över hälsoläget för Labradoodle. Olika raser har olika problem. Vill ni fördjupa er i problematiken så läs gärna en några år gammal debattartikel signerad ett par veterinärer. https://www.svd.se/dags-att-forbjuda-avel-av-vissa-hundraser
Fast bara för att det finns exempel som är Sämre gör ju inte det att hälsoläget för doodlarna blir bättre. Man kan alltid dra upp skräckexempel och mena att en ras ser bra ut i jämförelse med dem - det betyder inte att det är Bra. Jag har svårt att se att det är bättre än hos labradoren, pudeln eller cockern.
Stor del av problemet ligger ju också i bristen på testade individer.
 
Vad tar ni för steg för att förbättra läget? Vilka hälsotester krävs, vad blir konsekvenserna för de som inte följer kraven?
Jag är en vanlig hundägare av en ettårig Australiensisk Labradoodle från en seriös kennel ansluten till WALA. Jag känner mig mycket trygg med mitt val av valp. Tyvärr är jag därmed inte rätt person att svara på dina frågor.
 
Det är uppenbarligen väldigt lätt att kritisera andra, men inte lika lätt att bemöta kritik? Du började konversationen med att kritisera renrasaveln för att ha massa problem. Du får sedan belägg för att din ”ras” har exakt samma problem som du kritiserar renrasaveln för, med skillnaden att i din ”ras” så kan man inte kolla upp någonting då ingenting finns oberoende registrerat och typ inga tester görs?
Det var egentligen inte meningen att kritisera andra raser, deras ambitiösa avelsprogram eller SKK. Dom behövs och gör många gånger ett seriöst och nyttigt arbete. Det jag i grunden vänder mig mot är den grundlösa kritik som så många visar mot en ny och seriös hunduppfödning. Eftersom rasen blivit så eftertraktad så dras den tyvärr med en oönskad svans.

Hööks som var tidiga med Australiensisk Labradoodle gör följande tester på sina avelshundar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/fragor-och-svar/hur-testas-hundarnas-halsa/
 
Fast enligt rashälsoddokumentet på hemsidan du länkade till visar ju att vädigt få avkommor är utvärderade? Det hjälper ju inte att bara testa avelsdjuren utan man behöver så många avkommor som möjligt
Ytterst få avkommer är enligt deras kartläggning är tex röntgade och det finns inget mental utvörderingsinstrument alls.
Att en så uppseendeväckande andel hundar är kastrerade, speciellt hanarna "i förebyggande syfte" gällande mentaliteten är i mitt tycke mycket oroande.

En normalt funtad hane oavsett ras ska man inte behöva kastrera i förebyggande syfte, de ska fungera som normala och trevliga hundar även med sina kulor kvar.

Varför ska det vara så dyrt att hälsotesta en labradoodle att man får kostander på 200 000 när när det till exempel i princip är standard att tex rottisar röntgas runt om och dessutom mentaltbeskrivas och koras även om de som individer inte ska användas i aveln?
Jag är som jag har svarat i andra inlägg bara en hundägare som valt att ha en Australiensisk Labradoodle. Några frågor från dig blir därför obesvarade. En ganska vanlig beräkning är att en hund totalt kostar 150-250.000kr under sin livstid om 12-14år. Varför en så hög andel kastrerade hanar ligger nog mest i det kontraktsvillkor som WALA använder samt det faktum att rasen inte tävlar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp