Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Ja men självklart, vid vet-besiktning chippas blandraser precis som alla andra hundar. Jag tror det är ytterst sällsynt i Sverige med hundar som inte är id-märkta. I så fall är de aldrig hos veterinär heller och inte vaccinerade och det torde vara högst ovanligt.

Mina frågor har att göra med hur en viss hundindivid kan kopplas till ett namn i en egenskriven "stamtavla", endast chipet räcker ju inte för det.
 
Visst gör Hööks vinst på sin löpande verksamhet. Samtidigt har dom också tidigare investeringar som löpande tas på resultaträkningen. Ärligt - jag har empati med kennlar som inte kan få ut ett pris som gör att de kan få ett överskott av sin verksamhet. Ideellt är snyggt men det är inget fel att bygga upp buffert, tillåta investeringar, meritera om det behövs och generera vinst.
Det är inte fråga om att inte kunna (framför allt inte just nu), det är fråga om att ha andra drivkrafter för att hålla på med hundavel än att se det som ett företag som ska gå med vinst. Många uppfödare gör allt det du skriver - investerar, meriterar, investerar (t ex i nya hundar) osv - ändå. Sen är väl alla glada de gånger det hela går på plus.

Så jag tror inte du behöver känna någon empati för dem.

Jag är inte hundavlare men min kompis föder upp Labradoodles enligt konstens alla regler gällande hälsa. Jättetrevliga hundar och perfekta för hästmänniskor som inte vill ha an Jack.

Labradoodles som ras/begrepp eller vad man nu vill kalla dem har ju funnits omnämnda i USA sedan 1950-talet så det är ju inte som att de är något nytt påfund.
Jack Russel är för all del en vanlig hund bland hästmänniskor, men den mycket stora gruppen är inte så homogen när det kommer till val av hund att det räcker med två varianter. Det finns gott om personer som inte är "hästmänniskor med hund som bihang" utan häst- och hundmänniskor som väljer hundras efter vad som passar, inte efter grupptillhörighet.
 
Konstens alla regler måste väl ändå innebära att man oavsett vad man avlar på avlar på sunda individer med bra mentalitet och exteriör. Det är liksom inte rocket science om man inte vill att det ska vara så.

Labradoodles användes i nöjesindustrin i USA på 60-talet. Så Wally Conron var knappast först med idén!
"Det är inte rocket science"
Nä, men snudd på. Och det vet seriösa uppfödare. Det är faktiskt inte alls lätt att avla både stärkande och bibehållande.
Ju längre jag höll på med uppfödning ju mer insåg jag hur komplext och svårt det faktiskt var att bibehålla målet. Varje kull var en ny lärdom.

Då komentarer som "Det är inte rocket sience" är exakt sånt som säger allt om att de här människorna faktiskt inte fattar helheten av vad de håller på med.
 
"Det är inte rocket science"
Nä, men snudd på. Och det vet seriösa uppfödare. Det är faktiskt inte alls lätt att avla både stärkande och bibehållande.
Ju längre jag höll på med uppfödning ju mer insåg jag hur komplext och svårt det faktiskt var att bibehålla målet. Varje kull var en ny lärdom.

Då komentarer som "Det är inte rocket sience" är exakt sånt som säger allt om att de här människorna faktiskt inte fattar helheten av vad de håller på med.
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.

Varför inte istället erkänna att det finns både rötägg och guldkorn i bägge läger. I motsats till denna ständiga pajkastning mellan lägren och t.om inom lägren.

Jag hade en stendöv SKK reggad springer spaniel. Vi plockade upp då den skulle omplaceras och vi ville ha en till hund och alla i familjen var förtjusta i rasen. Att just vår hund var stendöv var något vi insåg allt eftersom tiden gick.

Det gör inte alla uppfödare av springer spaniels till rötägg. Det gör inte att alla springer spaniels stendöva. Däremot gjorde det honom högst olämplig som avelsmaterial. Vilket vem som helst med någon form av sunt förnuft och fungerande tankeverksamhet hade kommit fram till.

Min whippet-korsning hade inte en sjukdag på sina 12 år annat än den gången han blev biten av en annan hund. Det gör inte alla korsningar till sunda individer men det gör inte heller alla korsningar till osunda diton. Kort och gott det är inte rocket science!
 
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.

Varför inte istället erkänna att det finns både rötägg och guldkorn i bägge läger. I motsats till denna ständiga pajkastning mellan lägren och t.om inom lägren.

Jag hade en stendöv SKK reggad springer spaniel. Vi plockade upp då den skulle omplaceras och vi ville ha en till hund och alla i familjen var förtjusta i rasen. Att just vår hund var stendöv var något vi insåg allt eftersom tiden gick.

Det gör inte alla uppfödare av springer spaniels till rötägg. Det gör inte att alla springer spaniels stendöva. Däremot gjorde det honom högst olämplig som avelsmaterial. Vilket vem som helst med någon form av sunt förnuft och fungerande tankeverksamhet hade kommit fram till.

Min whippet-korsning hade inte en sjukdag på sina 12 år annat än den gången han blev biten av en annan hund. Det gör inte alla korsningar till sunda individer men det gör inte heller alla korsningar till osunda diton. Kort och gott det är inte rocket science!
Bara det att du drar upp att du haft en hund som var döv och kopplar det till genetik och sjukdom på det sätt du nyttjar exemplet gör att det är uppenbart att du inte har koll övh.

Tror du på fullaste allvar att din polare inte kan få en döv hund eller två i nästa kull?
 
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.

Varför inte istället erkänna att det finns både rötägg och guldkorn i bägge läger. I motsats till denna ständiga pajkastning mellan lägren och t.om inom lägren.

Jag hade en stendöv SKK reggad springer spaniel. Vi plockade upp då den skulle omplaceras och vi ville ha en till hund och alla i familjen var förtjusta i rasen. Att just vår hund var stendöv var något vi insåg allt eftersom tiden gick.

Det gör inte alla uppfödare av springer spaniels till rötägg. Det gör inte att alla springer spaniels stendöva. Däremot gjorde det honom högst olämplig som avelsmaterial. Vilket vem som helst med någon form av sunt förnuft och fungerande tankeverksamhet hade kommit fram till.

Min whippet-korsning hade inte en sjukdag på sina 12 år annat än den gången han blev biten av en annan hund. Det gör inte alla korsningar till sunda individer men det gör inte heller alla korsningar till osunda diton. Kort och gott det är inte rocket science!

Vem har skrivit att allt är bra med renrasavel i den här tråden? Jag har tvärtom bara läst att folk tagit upp att det finns stora problem där också - men att det inte ursäktar annan oseriös avel.

Att en stendöv hund inte är avelsmaterial är rocket science, men det gör inte avel som helhet så lätt. Tror du att det alltid är lika lätt att avgöra om ett djur är lämpligt att avla på eller ej?

Det finns så oerhört många parametrar att ta hänsyn till - även om man inte tänker på genbasens storlek.
 
Den här tråden handlar inte om blandras kontra renras utan om seriös avel (och vad det innebär) kontra avel för ekonomisk vinnings skull där den ekonomiska drivkraften döljs i fina ord om "sundhet", "tester" och "stamtavlor". Det är helt enkelt sorgligt lurendrejeri. Det är vad vi diskuterar, inte att det finns stora problem inom renrasaveln eller att det finns enstaka exempel på seriös blandrasavel (labradoodles är dock INTE en av dessa seriösa exempel).
 
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.

Varför inte istället erkänna att det finns både rötägg och guldkorn i bägge läger. I motsats till denna ständiga pajkastning mellan lägren och t.om inom lägren.

Jag hade en stendöv SKK reggad springer spaniel. Vi plockade upp då den skulle omplaceras och vi ville ha en till hund och alla i familjen var förtjusta i rasen. Att just vår hund var stendöv var något vi insåg allt eftersom tiden gick.

Det gör inte alla uppfödare av springer spaniels till rötägg. Det gör inte att alla springer spaniels stendöva. Däremot gjorde det honom högst olämplig som avelsmaterial. Vilket vem som helst med någon form av sunt förnuft och fungerande tankeverksamhet hade kommit fram till.

Min whippet-korsning hade inte en sjukdag på sina 12 år annat än den gången han blev biten av en annan hund. Det gör inte alla korsningar till sunda individer men det gör inte heller alla korsningar till osunda diton. Kort och gott det är inte rocket science!
Alltså först och främst, läs tråden. Du har uppenbarligen noll koll om du tror att avel är så enkelt att bara man inte avlar typ döva hundar så är allt jättelugnt och man får en toppenhund. Ingen har påstått att allt renrasigt är bra, det finns massa dålig avel inom SKK också. Ingen har påstått att all blandrasavel ger sjuka hundar. DET SOM ÄR SJUKT ÄR BLANDRASAVELN!!!! I 99,9999 % iallafall. Att det extremt sällan testas, röntgas eller görs BPH (standardiserade mentaltester) och om det görs så finns det inget register där det oberoende läggs in. Det går inte att kontrollera, kolla upp eller följa upp NÅGONTING!! HUR kan man para två hundar där man har noll koll och ha på sitt samvete att man kanske producerar sjuka, rädda valpar som aldrig kommer få ett riktigt bra liv? Det är djurplågeri. Och det vidrigaste av allt är att det utanför SKK inte finns någonsomhelst kontroll av hur avelstikarna har det, de kan vara valpmaskiner som ploppar ut valpar varje löp, instängda i ett skjul tills de är uttjänta. SKK kontrollerar hur uppfödarens hundar lever i sin hemmiljö. Och hur vet du att blandrasvalpen du köper inte är producerad i en valpfabrik utomlands? Det är för mig det sjukaste med det hela, att man är noll intresserad av att ha någon som helst koll på vad det är man stödjer när man köper valp. Man kanske bidrar till 500 andra hundars lidande hemma i ”fabriken”.
 
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.
Snälla, börja med att läsa hela tråden och skriv inlägg sen.
Det blir bara en upprepning av 20 sidors frågor och inga svar.

Läs trådstartsinlägget noggrannast, det om något är en inte så trevlig ton till aveln inom SKK.

Man må tycka vad man vill om SKK, men det är den förening som samlat uppfödare i över 100 år till gemensamma beslut gällande hundar, avel och att ha koll på alla individer.
 
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.

Varför inte istället erkänna att det finns både rötägg och guldkorn i bägge läger. I motsats till denna ständiga pajkastning mellan lägren och t.om inom lägren.

Jag hade en stendöv SKK reggad springer spaniel. Vi plockade upp då den skulle omplaceras och vi ville ha en till hund och alla i familjen var förtjusta i rasen. Att just vår hund var stendöv var något vi insåg allt eftersom tiden gick.

Det gör inte alla uppfödare av springer spaniels till rötägg. Det gör inte att alla springer spaniels stendöva. Däremot gjorde det honom högst olämplig som avelsmaterial. Vilket vem som helst med någon form av sunt förnuft och fungerande tankeverksamhet hade kommit fram till.

Min whippet-korsning hade inte en sjukdag på sina 12 år annat än den gången han blev biten av en annan hund. Det gör inte alla korsningar till sunda individer men det gör inte heller alla korsningar till osunda diton. Kort och gott det är inte rocket science!

Nu är det ju ingen som har sagt att alla blandraser är skräp och renraser är king, tvärtom är det många som är i "renras-lägret" om man vill kalla det så som ser på renrasaveln med kritiska ögon, och fördömer osund renrasavel.

I övrigt håller jag med de föregående posterna om att läsa tråden.
 
Det är bra att googla! Jag googlar på jobbet så ibland orkar jag inte googla hemma! :o

De som syns mest är gula och svarta labradorer, så det är rätt häftigt att få se tex en pudel. Jag skulle nog kasta ett extra getöga bara för att få se hur den tar sig an uppgiften i jämförelse! :)
Jag och min servicehund har gjort en del årsprov med en svart storpudel. Han hade alltid lejonklippning och var snabb och pigg långt uppe i åren, och älskade att ha kapplöpning med henne i hennes elrullstol.
 
När det gäller avelsdata så håller jag med dig. När det gäller stamtavlan/träd så uppfattar jag att rutinerna liknar varandra. Uppfödarna rapporterar in valp/föräldrar. Skulle ev kunna vara så att SKK kontrollanter gör besök innan valparna placeras? I så fall är det bara hanhunden som kan ha rymt. Den organisationen kan inte WALA svara upp med eftersom organisationen är ny och jobbar internationellt
Men de blir registrerade, blandraser blir inte det? varför skulle representanter från SKK göra besök hos uppfödare för varje kull?? Valparna är ju chippade? WALA säger INGENTING, eftersom uppfödarna kan registrera VAD DE VILL, vad de själva tycker ser bra ut, det finns ingenting som kontrollerar att uppgifter stämmer.

Och bara att man kan säga att tiken är "hälsotestad" och sen visar sig ha Dhöfter säger ju ändå en del.
 
Jag och min servicehund har gjort en del årsprov med en svart storpudel. Han hade alltid lejonklippning och var snabb och pigg långt uppe i åren, och älskade att ha kapplöpning med henne i hennes elrullstol.
Jag kan inte mycket om pudel, men de verkar som aktiva och smarta hundar, häftiga! Lite "piggare" till mans liksom.
 
Jag är hästmänniska, riktigt inbiten sådan, och att säga att en labradoodle är ”perfekt för en hästmänniska” är ju... ja vad ska man säga, helt uppåt väggarna. För det första är det ju omöjligt att veta vad man kommer få för hund, ända ned till storlek, päls och lynne. Bara pälsen i sig gör att jag inte ens skulle sätta en labradoodle på listan över möjliga kandidater. Fy satan vilken pärs att försöka hålla den ren. Får regelbundet hämta in mina egna från gödselstacken (himmelriket på jorden) men de har dubbelpäls så all skit de rullar sig i och badar i bara rinner av. Kan bara tänka mig hur det skulle vara med en blandpäls eller tillochmed lockig päls.
 
Jag är hästmänniska, riktigt inbiten sådan, och att säga att en labradoodle är ”perfekt för en hästmänniska” är ju... ja vad ska man säga, helt uppåt väggarna. För det första är det ju omöjligt att veta vad man kommer få för hund, ända ned till storlek, päls och lynne. Bara pälsen i sig gör att jag inte ens skulle sätta en labradoodle på listan över möjliga kandidater. Fy satan vilken pärs att försöka hålla den ren. Får regelbundet hämta in mina egna från gödselstacken (himmelriket på jorden) men de har dubbelpäls så all skit de rullar sig i och badar i bara rinner av. Kan bara tänka mig hur det skulle vara med en blandpäls eller tillochmed lockig päls.
Jag som hade en vit lagotto och häst på foder kan bekräfta att lockig päls är den absolut sämsta pälsen i närhet av häst, halm och gödselstackar.
 
Det inte är rocket science end of story.

Allt tjat om att blandrashundar labradoodles eller inte är skräp och att allt som är renrasigt är king är en ganska så sorglig inställning.

Varför inte istället erkänna att det finns både rötägg och guldkorn i bägge läger. I motsats till denna ständiga pajkastning mellan lägren och t.om inom lägren.

Jag hade en stendöv SKK reggad springer spaniel. Vi plockade upp då den skulle omplaceras och vi ville ha en till hund och alla i familjen var förtjusta i rasen. Att just vår hund var stendöv var något vi insåg allt eftersom tiden gick.

Det gör inte alla uppfödare av springer spaniels till rötägg. Det gör inte att alla springer spaniels stendöva. Däremot gjorde det honom högst olämplig som avelsmaterial. Vilket vem som helst med någon form av sunt förnuft och fungerande tankeverksamhet hade kommit fram till.

Min whippet-korsning hade inte en sjukdag på sina 12 år annat än den gången han blev biten av en annan hund. Det gör inte alla korsningar till sunda individer men det gör inte heller alla korsningar till osunda diton. Kort och gott det är inte rocket science!
Eh va? Det är ju flera i tråden som skrivit att det finns dåliga aspekter inom skk också? Och dessutom så är det flera som skrivit att de inte är emot seriös prestationsavel som även är blandraser (ex på jakthundar och slädhundar).

Jag är också hästmänniska och skulle varken vilja ha en jack russel eller labradoodle. Finns flera anledningar till varför de inte är perfekta stallhundar.
 
Loggade in på Facebook nu och läste lite i labradoodlegruppen undra hur många som egentligen är ”fejkmedlemmar” 😅
Nåväl senaste nytt är att man ska köpa hund från kennel inte från en privatperson.
Dessa människor är ju dumma som spån dom betalar pengar för att få stå i kö till en valp dom betalar sjuka summor när dom väl får köpa en hund och nu tror dom att deras valpar måste födas på en labradoodlekennel så är det seriöst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp