Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Jag tror många lever kvar i villfarelsen att det är just hundHÅR som är allergena, och därför tror man att hundar som inte fäller automagiskt är 'allergivänliga'. Numera vet vi ju att så inte är fallet, det kan vara mycket på och runt hundarna en allergiker reagerar på, men myten lever kvar. :)
Det är ingen myt att hundar som inte fäller inte sprider sina proteiner/aminosyraföreningar vidare i lika hög utsträckning som hundar som fäller.
Det som är en myt är att detta (hur mkt/litet hunden fäller) är det enda som spelar in.
Vad som också spelar in är hur mycket allergener en viss individ har och hur väl de aminosyraföreningarna en viss hund har mest av matchar en viss allergiker.
Båda dessa faktorer (eller alla tre) spelar in.
Man kan testa valpar och potenteilla föräldrardjur för de olika aminosyraföreningarna. I teorin och ganska långt i praktiken kan man alltså avla för allergivänlighet med båda faktorerna inräknade. Jag gör det själv, jag är allergiker och jobbar dessutom med hundar i offentlig miljö (terapi-hundar) samt bedriver avel...så jag ser att det går att påverka till betydande del.

Labradoodle F1:or fäller dock ganska rejält eftersom korthår i kombination med "helhår" ger en ganska ordentligt fällande päls. Så de som vill ha Labradoodles som inte fäller behöver välja uppfödare som avlar F2 osv samt har samarbete med ex Embark eller på annat sätt kan utesluta att korthårsgenen finns där.
Retriever x pudel är inte alls min kopp te, MEN vill man ha icke-fällande sådana redan som F1:or så är det snarare Golden, Tollare, Flat (alltså långhår) man ska ta till från retriever-hållet.
 
Det är ingen myt att hundar som inte fäller inte sprider sina proteiner/aminosyraföreningar vidare i lika hög utsträckning som hundar som fäller.
Det som är en myt är att detta (hur mkt/litet hunden fäller) är det enda som spelar in.
Vad som också spelar in är hur mycket allergener en viss individ har och hur väl de aminosyraföreningarna en viss hund har mest av matchar en viss allergiker.
Båda dessa faktorer (eller alla tre) spelar in.
Man kan testa valpar och potenteilla föräldrardjur för de olika aminosyraföreningarna. I teorin och ganska långt i praktiken kan man alltså avla för allergivänlighet med båda faktorerna inräknade. Jag gör det själv, jag är allergiker och jobbar dessutom med hundar i offentlig miljö (terapi-hundar) samt bedriver avel...så jag ser att det går att påverka till betydande del.

Labradoodle F1:or fäller dock ganska rejält eftersom korthår i kombination med "helhår" ger en ganska ordentligt fällande päls. Så de som vill ha Labradoodles som inte fäller behöver välja uppfödare som avlar F2 osv samt har samarbete med ex Embark eller på annat sätt kan utesluta att korthårsgenen finns där.
Retriever x pudel är inte alls min kopp te, MEN vill man ha icke-fällande sådana redan som F1:or så är det snarare Golden, Tollare, Flat (alltså långhår) man ska ta till från retriever-hållet.
Varför väcka gamla döda trådar?
 
Det är väldigt tydligt på hundsidan också. Knappast att ex SKK startades av kynologer, det var främst adelsmän och det präglar kulturen än idag. I absurdum eftersom så mycket av deras "kultur" är ofördelaktigt för hundarna själva.

Har aldrig haft en labradoodle och skulle bli extremt förvånad om jag skulle få för mig det.
Jag vill inte göra labradoodle till en ras. Jag ville bara föra fram att det finns en stor del av populationen i fråga som redan uppfyller kriterierna för att vara en ras.

Ja, ras är något vi människor skapar.
Med eller utan exempelvis FCI.
Med eller utan sluten population.

Öh det lär väl ha varit adliga kynologer då? Kynologi är inte en vetenskaplig gren heller.

Från wiki, bara för att det är smidigt:

"Kynologi är läran om tamhunden som djur och som redskap i människans tjänst. I utvidgad bemärkelse så innefattar kynologin även kunskapen om hundraserna, dressyr och hundsjukdomar. Det är dock inte en vetenskap i klassisk bemärkelse, utan mer av en praktisk lära."
 
Nej, man behöver minst 3 raser i regel. Därför är det så man ofta gör när djuren måste hålla (som när man föder upp 2000 gristar i samma stall, då kan man inte ha infektionskänsliga djur exempelvis) .
Och om man stänger populationen igen (vilket man gjort med en viss del av Labradoodleaveln, men inte all som tur är) så kommer ju samma problematik igen.

Pratar du om Piggham nu? Det är INTE en ras utan en slutprodukt som är en korsning av tre grisraser, dvs det bedrivs även renrasavel för att kunna göra korsningen.

Korsningen togs fram för att få bättre tillväxt och bättre köttegenskaper än de ingående raserna. Vi pratade rätt mycket om den på lantbruksskolan (jag gick där 1991).
 
Pratar du om Piggham nu? Det är INTE en ras utan en slutprodukt som är en korsning av tre grisraser, dvs det bedrivs även renrasavel för att kunna göra korsningen.
Jag pratar om Piggham som POPULATION och som exempel på avelsstrategi för att göra det som krävs för att djuren ska hålla. Det är den staregin man behöver ta till även om man ska skapa en ras, iaf om man har ambitionen att de ska vara friska. Då räcker det inte med att selektera bort så många defektanlag som möjligt. Man måste ha ett bra MHC också.
 
Jag pratar om Piggham som POPULATION och som exempel på avelsstrategi för att göra det som krävs för att djuren ska hålla. Det är den staregin man behöver ta till även om man ska skapa en ras, iaf om man har ambitionen att de ska vara friska. Då räcker det inte med att selektera bort så många defektanlag som möjligt. Man måste ha ett bra MHC också.

Piggham är inte en avelspopulation, det är en slutprodukt som är ämnad för slakt.
 
Jag pratar om Piggham som POPULATION och som exempel på avelsstrategi för att göra det som krävs för att djuren ska hålla. Det är den staregin man behöver ta till även om man ska skapa en ras, iaf om man har ambitionen att de ska vara friska. Då räcker det inte med att selektera bort så många defektanlag som möjligt. Man måste ha ett bra MHC också.

Eh... Alltså... Nu blandar du liksom ihop grejer. Här, läs denna:

https://www.gardochdjurhalsan.se/wp...ningar_med_grisar_-_fakta_och_funderingar.pdf
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221214_152426.jpg
    Screenshot_20221214_152426.jpg
    82 KB · Visningar: 9
Läs den igen då, för du skriver konstigt och inte korrekt om den.

För att få positiva korsningseffekter så måste du ha rasrena djur att korsa med. Och korsningseffekten nedärvs inte i flera generationer.
Nej, den har funnits sedan 2009 så jag har läst den flera gånger.
Vad är konstigt?

Korningseffekt är inte som en gen som nedärvs eller inte nedärvs. Möjligheten till påverkan har du t,o,m till en viss grad inom en population som varit sluten under många generationer. Du måste ABSOLUT inte börja om från början om och om igen. Det är en enkel metod, men långt ifrån nödvändig för att få nämnvärt stor påverkan efter flera generationer...särskilt om du använder mer än 2 raser.
Det är inte så att man per automatik får en viss grad av heterosiseffekten för att man använder 2, 3 eller 12 raser och att den försvinner helt och hållet för att man sen skulle para två F1:or. Det handlar om att ta in nytt blod innan man måste det. Det finns flera metoder.
Att man får (tillräckligt) stor heterosis per automatik på alla egenskaper bara man korsar djur av olika ras är lika felaktigt som att det endast håller i sig i en generation.
Undersök. Räkna.
Det är mycket, mycket mer nyanserat än vad du beskrev här!!! Mycket.
 
Nej, den har funnits sedan 2009 så jag har läst den flera gånger.
Vad är konstigt?

Korningseffekt är inte som en gen som nedärvs eller inte nedärvs. Möjligheten till påverkan har du t,o,m till en viss grad inom en population som varit sluten under många generationer. Du måste ABSOLUT inte börja om från början om och om igen. Det är en enkel metod, men långt ifrån nödvändig för att få nämnvärt stor påverkan efter flera generationer...särskilt om du använder mer än 2 raser.
Det är inte så att man per automatik får en viss grad av heterosiseffekten för att man använder 2, 3 eller 12 raser och att den försvinner helt och hållet för att man sen skulle para två F1:or. Det handlar om att ta in nytt blod innan man måste det. Det finns flera metoder.
Att man får (tillräckligt) stor heterosis per automatik på alla egenskaper bara man korsar djur av olika ras är lika felaktigt som att det endast håller i sig i en generation.
Undersök. Räkna.
Det är mycket, mycket mer nyanserat än vad du beskrev här!!! Mycket.

Alltså, ska vi börja om? Det är klart det är mer nyanserat, duh, det vet väl vem som helst som hållt på med seriös och dokumenterad avel?

Vad är din grundläggande argumentation/hypotes egentligen?

"Labradoodle är... "
 
Alltså, ska vi börja om? Det är klart det är mer nyanserat, duh, det vet väl vem som helst som hållt på med seriös och dokumenterad avel?

Vad är din grundläggande argumentation/hypotes egentligen?

"Labradoodle är... "

Så varför utgår du ifrån att korsningseffekten (heterosis) finns där endast första generationen?

Det är ingen argumentation eller hypotes från min sida att det finns en population inom de hundar som går under benämningen Labradoodle som uppfyller alla kriterier för vad en ras är för något.
 
Den här diskussionen blir helt absurd när det inte bara blandas äpplen och päron hejvilt utan även potatis och ananas.

Men värt att komma ihåg är att heterosis handlar främst om individens vitalitet (hälsa, tillväxt etc) och har inte mycket att göra med konsolidering av oss människor önskade egenskaper hos en ras som tex färg, hårlag, jaktförmåga etc. En konsolidering som innebär att en viss parning bör få ett visst utslag vad gäller dessa egenskaper. Det är inte något en åstadkommer i någon enstaka generation, speciellt inte när ursprungsindividerna har väldigt olika egenskaper.
 
Piggham är inte en avelspopulation, det är en slutprodukt som är ämnad för slakt.
Jag skrev POPULATION, inte avelspopulation , effektiv population eller annat. Och kontexten var att jag höll med om att det sällan räcker med 2 raser för att uppnå nämnvärd effekt.
Jag skulle exempelvis aldrig tycka att det var värt att skapa något nytt av endast 2 raser.
Det skulle öppna upp extremt mycket om ex Belgare och HH blev samma ras, om Welsh springer spaniel och Eng. springer blev det, om Shih tzu och Lhasa apso blev det osv. Men det behövs i regel mer än så för att få nämnvärda förändringar av läget både på kort och lång sikt.
För mig som faktiskt håller på med det i praktiken (avel över rasgränser) så är det väldigt konkret eftersom jag ägnar rätt mycket tid sedan rätt många år att räkna på att ständigt ligga steget före vad gäller att vissa sjukdomar skulle få fäste.
 
Den här diskussionen blir helt absurd när det inte bara blandas äpplen och päron hejvilt utan även potatis och ananas.

Men värt att komma ihåg är att heterosis handlar främst om individens vitalitet (hälsa, tillväxt etc) och har inte mycket att göra med konsolidering av oss människor önskade egenskaper hos en ras som tex färg, hårlag, jaktförmåga etc. En konsolidering som innebär att en viss parning bör få ett visst utslag vad gäller dessa egenskaper. Det är inte något en åstadkommer i någon enstaka generation, speciellt inte när ursprungsindividerna har väldigt olika egenskaper.

Det blandas inte hejvilt bara för att man drar paralleller till andra delar och andra behov som ska uppfyllas.

Hur många generationer du behöver i snitt för att stabilisera vissa egenskaper är beroende av väldigt många andra faktorer såsom hur egenskapen nedärvs och hur insatta vi är i det, om det finns tillgång till funktionsmedicinsk testning i de fallen egenskapen inte är uppenbar/kan ses/visas i fenotypen, om det finns tillgång till gentester, hur träffsäkert ens utvärderingsmaterial är och mycket mer!

Det blir väldigt , väldigt snabbt betydligt lättare när ursprungs-individerna har olika egenskaper. Det skapar ett läge där det inte bara är mer lätt att klura ut varifrån vissa egenskaper kommer utan också hur nedärvningen ser ut även när det handlar om egenskaper där det inte finns mycket vedertagen information.
Det kräver absolut mer kunskap, men om man är redo att inhämta den så har man betydligt lättare att nå sina avelsmål än om föräldrarna befinner sig inom samma slutna population.

Vad har du för erfarenhet av att använda föräldrardjur från olika slutna populationer?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp