Bukefalos 28 år!

Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Historien har många exempel på där man har velat få fram en ras för speciella syften och behov. Visst kan man tycka att det går att hitta en passande ras bland de över 200 raser som redan finns i Sverige. Tittar man historiskt så skapas det till o från nya raser.
Om man jämför utseendet på raser för 100 år sen med det utseende de har nu har de blivit mer extremt utformade. Ett antal rashundar avlas alltmer för utställningar/skönhetstävlingar, där funktionen är underordnad. Det kallar jag ”designavel”.
Så på mindre än 50 år har labradoodle-aveln gått från att ha ett mål och ett syfte till att vara random blandningar med pudel och labrador? Och det tycker du är bra :confused: Utan mål är det bara hundproduktion
 
Historien har många exempel på där man har velat få fram en ras för speciella syften och behov. Visst kan man tycka att det går att hitta en passande ras bland de över 200 raser som redan finns i Sverige. Tittar man historiskt så skapas det till o från nya raser.
Om man jämför utseendet på raser för 100 år sen med det utseende de har nu har de blivit mer extremt utformade. Ett antal rashundar avlas alltmer för utställningar/skönhetstävlingar, där funktionen är underordnad. Det kallar jag ”designavel”.
Min senaste hundras ser i stort sett ut som den gjorde för 90 år sedan. Faktum med att folk har åkt till ursprungslandet och plockat hem hundar mer eller mindre från gatan som passar in på dagens rasbeskrivningen efter lite pälsvård...

Jag stödjer varken extremavel eller valpfabriker.
 
Det går ju liksom att få till nya raser, jag är inte alls emot vettigt avelsarbete. Det finns ju flera exempel på "nya" raser eller blandisar för vissa syften jag inte höjer på ögonbrynet för.

Men att prångla ut löjligt överprisade blandraser till okunnigt folk som vill ha en trendig hund är helt enkelt inte seriöst.
 
Om man har en ras som man började ta fram för mindre än 50 år sedan med en uttalad arbetsuppgift som mål - då borde hundarna utvärderas mot det målet/arbetsuppgiften. Är syftet att ta fram allergivänliga ledarhundar så måste man säkerställa att man hela tiden avlar vidare på de individer som kan lämna allergivänliga ledarhundar. Alla avelsdjur måste kunna förklaras och försvaras utifrån avelsmålet.
Det finns såklart en rasstandard som all reglerad avel ställs emot. Nu är jag inte uppfödare utan en helt vanlig hundägare varför jag inte kan hela storyn. Läs själv mer hos WALA eller här http://www.labradoodleklubben.se/rasstandard.html.
 
Det är du som kommer med påståenden, då är det upp till dig att försvara dem.

Jag har kollat Labradoodleklubbens hemsida utan att hitta något om hur man arbetar för att få doodlarna godkända som ras. Inte heller något om samarbete med andra labradoodleklubbar i andra länder. Visst, de har krav på sina medlemmar men ingen kraft att lägga bakom kraven.

Inte heller kan jag hitta något reellt om hur man vill arbeta med sjukdomar och mentalitet. Många vackra ord men ingen handlingsplan.

Sen blir jag uppriktigt sagt trött på dem som klagar på rasaveln samtidigt som de propagerar för ytterligare en ras till. Lika trött på dem som tar berättigade frågor som ett personligt angrepp på deras egen älsklingshund. (Just detta gäller en del renrasägare också.)
 
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag är med i flera olika poo- och doodlegrupper på Facebook. Många skriver om hundar som har allergier, klåda och diverse rädslor. Detta stämmer överens för de doodlar/poos som jag har träffat i verkligheten.

Nej, de är inte friskare än andra hundraser/blandningar. Vill man ha en doodle/poo, så är det bara att köpa. Då tycker jag att man ska stå för det, och inte försöka att berättiga det beslutet med att säga att andra raser är skit.

Tror att de flesta är medvetna om att det finns en massa sjuka renraser (mops, engelsk bulldog etc), det betyder ju inte att all renrasavel är skit. Jag tror inte heller att "renrasmänniskor" i tråden har problem med prestationsavlade blandraser (tex draghundar).
Här tror jag att vi kan vara överens. Hund oavsett ras är en trogen vän och en följeslagare. Samtidigt kan de få skador och bli sjuka. Försäkringspremierna för en Labradoodle är lägre än för ett flertal andra raser så försäkringsbolagen gör säkert en bedömning över sjukdomar och skador för olika raser.

Alla köpare av en hund gör sitt val och svenska uppfödare anslutna till WALA gör ett seriöst arbete. Det som jag mest vänder mig mot är den negativa retorik som används mot Labradoodle - mot hundrasen, mot uppfödare och mot hundköpare. Jag har vänner som jobbar på SKK och kan vittna om de negativa kultur och attityd som genomsyrar den arbetsplatsen (mot Labradoodle). Allt väl!
 
Alltså priserna är ju rent av löjeväckande.
Visst tillgång och efterfrågan och marknaden bestämmer osv osv.....
Jag betalade 17000 för min Weimaranervalp som är avlad efter meriterade föräldrar och från en kennel som väljer ut sina linjer med omsorg.
Då har priset ändå gått upp från 14000 som jag fick betala för hennes storasyster.
82E867DA-44F4-4C30-9FF5-2A516AC08F70.jpeg
 
Det finns såklart en rasstandard som all reglerad avel ställs emot. Nu är jag inte uppfödare utan en helt vanlig hundägare varför jag inte kan hela storyn. Läs själv mer hos WALA eller här http://www.labradoodleklubben.se/rasstandard.html.
Men det här ska vara en arbetande hund OCH en ny ras - då måste ju individerna användas för det arbete de sägs avlas mot, annars har man ingen möjlighet att utvärdera om man gör rätt. Att säga att man föder upp den ultimata ledarhunden bättre än alla tidigare existerande raser - men man väljer att inte använda dem. Det är ungefär som att jag skulle skriva att jag är världens snabbaste på 200 m - men jag väljer att inte tävla - det kan ju stämma, för så länge jag inte springer kan jag inte motbevisas. Men den som tror på mig och sponsrar min löparkarriär kommer inte att anses höra till the brainiacs.

Det ställs enorma krav på ledarhundar - de ska utföra sitt arbete under långa dagar och vara miljötåliga till max. Retrievers har ofta de egenskaperna eftersom deras ursprungliga användningsområden (som var fågeljakt) ställde liknande krav. Hundar som var beredda att jobba hårt och följde med i fält hela dagar utan att märkas, som höll sig undan skott och inte tog fåglarna själv. Men inga av de egenskaperna kom av sig självt, utan man jagade med hundarna. Hundar som inte jagade på rätt sätt eller var friktionsfria i fält sållades bort.

Att skapa en ras där varje parning resulterar i hundar med relativt förutsägbara egenskaper tar mer än femtio år. Och man riskerar att tappa det inom ett par generationer när man sluta att sålla ut de individer som inte har önskvärda egenskaper (ett skäl varför bruks- och jaktfolket inte alltid är överens med utställningsfolket).

PS inget av det jag skriver i tråden handlar om att jag inte tror att de som har labradoodle inte älskar sina hundar. Och jag gillar både labradorer och pudlar och tror inte för att ögonblick att en blandning måste vara en dålig hund.

Men detta jefla geschäft. Alla dessa ord och löften utan täckning. Att producera hundar utanför så gott som alla kontrollsystem (vem kollar att tikarna är tillräckligt gamla, får vila mellan kullarna, att avelsdjuren verkligen är friska? Vem agerar mot D-höfter?)

Det behövs ledarhundar och servicehundar och tåliga småhundar som kan stötta sköra människor i vardagen - men att ta fram dem är inte magi eller något man gör inom en sekt med hemkokta "kunskaper" som aldrig prövas. Att ta fram dem handlar om hårt, uthålligt arbete. Inget för folk som kastar ut sina egna idéer efter femtio år.
 
Ni är så många i den här tråden som letar fel hela tiden. Ut i solen och var glad - njut av ert Hundsällskap oavsett vilken ras.
Fast det var ju du som startade den här diskussionen och då klagade på fel hos oss som kritiserar doodles? Du letar fel i renrasaveln, fel på stämningen på skks kansli, fel med utställningar. Dubbelmoralisk invändning att tycka att vi är tokiga som letar fel när du gör exakt detsamma.

Det är också lite konstigt att starta en diskussion där du anser att labradoodles och deras "rasklubb" är så mycket bättre, bättre hälsa, bättre mentalitet, seriösare uppfödare etc etc och sedan när vi hittar belägg för att det inte stämmer så skyller du på att du faktiskt bara är en vanlig hundägare. Varför starta en sådan här diskussion när du inte har hållbara bevis för vad du själv påstår?

Jag är helt fine med att man kritiserar renrasers hälsoläge och extrema utseende, det gör jag också till och från. Men jag ger mig inte in i diskussioner där jag inte har kunskap och trovärdiga källor som stöttar mina påståenden.
 
Ni är så många i den här tråden som letar fel hela tiden. Ut i solen och var glad - njut av ert Hundsällskap oavsett vilken ras.

Jadå, jag njuter av mitt hundsällskap. En ras som trots mycket större andel röntgade har lägre förekomst av HD än urvalet i labradoodles hälsoenkät(och hade lägre andel med hudproblem, surprise). Den ser f ö i princip likadan ut nu som för 100 år sedan.

Ändå skulle jag aldrig hävda att det inte finns problem att arbeta med, eller att just min ras skulle vara bättre än andra i alla avseenden. Jag tillhör dessutom dem som gärna ser planerade utkorsningsarbeten för att få in nytt blod i raser med stängda stamböcker. Men det ska vara just planerat och organiserat mellan alla aktörer och med expertis som håller koll, som t ex det som diskuteras i Finland för fransk bulldogg just nu.

Den som började leta fel i den här tråden var du, som skrev ursprungsinlägget.
 
Det behövs ledarhundar och servicehundar och tåliga småhundar som kan stötta sköra människor i vardagen - men att ta fram dem är inte magi eller något man gör inom en sekt med hemkokta "kunskaper" som aldrig prövas. Att ta fram dem handlar om hårt, uthålligt arbete. Inget för folk som kastar ut sina egna idéer efter femtio år.

Vi har ju till och med folk med expertkunskap som HAR provat att ta fram lämpliga tjänstehundar genom blandrasavel här i Sverige - men som insåg att det inte var så jäkla lätt...
 
Så på mindre än 50 år har labradoodle-aveln gått från att ha ett mål och ett syfte till att vara random blandningar med pudel och labrador? Och det tycker du är bra :confused: Utan mål är det bara hundproduktion
Som köpare av en hund ställer jag mig inte frågan vilket mål & syfte rasen ursprungligen haft. Jag köper hunden utifrån mina behov och önskemål.
Jag själv har en australiensisk Labradoodle köpt från en WALA- ansluten kennel. Jag kollade innan köpet med WALA att den kennel som jag valde uppfyllde villkoren som de ställer på uppfödare. Jag vet att WALA ställer väl definierade krav på såväl uppfödare som på de hundar som används i avel. Dessutom förs en databas över den avel som bedrivs. De hundar som paras har stamträd med idel Australiensisk Labradoodle. Självklart finns det oseriös avel men det är en annan historia.
 
Fast det var ju du som startade den här diskussionen och då klagade på fel hos oss som kritiserar doodles? Du letar fel i renrasaveln, fel på stämningen på skks kansli, fel med utställningar. Dubbelmoralisk invändning att tycka att vi är tokiga som letar fel när du gör exakt detsamma.

Det är också lite konstigt att starta en diskussion där du anser att labradoodles och deras "rasklubb" är så mycket bättre, bättre hälsa, bättre mentalitet, seriösare uppfödare etc etc och sedan när vi hittar belägg för att det inte stämmer så skyller du på att du faktiskt bara är en vanlig hundägare. Varför starta en sådan här diskussion när du inte har hållbara bevis för vad du själv påstår?

Jag är helt fine med att man kritiserar renrasers hälsoläge och extrema utseende, det gör jag också till och från. Men jag ger mig inte in i diskussioner där jag inte har kunskap och trovärdiga källor som stöttar mina påståenden.

Har har vi ett uttryck som sager ungefar, "Man vet inte hur lite man vet innan man lart sig mer".
Som forstagangs hundagare (nu vet jag inte om TS haft hundar innan) ar man till en disadvantage for information. Vem som helst som bara inte VET tror pa de sa kallade "experter" de traffar, bara de ar tillrackligt vederhaftiga. Innan man inser att allt maste kollas flera vandor till ar uppfodare, andra hundagare av samma "ras", etc, de "experter" man forlitar sig pa.

Precis det dar, att alla sorters blandisar ar friskare, etc, har jag hort av blandras agare, bade i Sverige och har i USA, men betydligt oftare i Sverige an har. I Sverige jamfors det med ras avlade hundar till blandisarnas fordel. I Sverige sager alla jag kanner som har en hund hemma och inte tranar, inte gar till BHK, de som aldrig varit involverad i en val avlad hund, att blandraser ar MYCKET friskare.
Ofta racker det med att man papekar att om bada foraldrarna har liknande problem (hofter, knan, mentalitet, etc) sa far ju valparna dubbel upplaga i alla handelser OCH om det ar helt olika raser blir mentaliteten ofta ett sammelsurium for att de ska atminstone tanka en gang till ...

/Hastflicka ... som kopte rottweiler valp utan att veta, men som ar larare och alskar att ta fram information sa det tog inte lang tid innan jag insag vilket dynamit paket jag hade och gjorde nagot at att lara mig annu mer/
 
Tror ju att den stora majoriteten av Sveriges både pudlar och labradorer hålls som familje-/sällskapshundar, och det verkar ju i de flesta fall gå bra. Även en sällskapshund i en "vanlig familj" kan ju få förhållandevis mycket aktivering utan att man har hunden som arbetande hund eller tävlar med den.
Jag tänker väl främst på dom som ska spatsera omkring på gatorna i Stockholm, det måste bli väldigt mycket hund med pudelns höjd och smidighet och labradorens tyngd på det.
Känns som det finns betydligt enklare sällskapshundar med lockig päls 😵
 
Som köpare av en hund ställer jag mig inte frågan vilket mål & syfte rasen ursprungligen haft. Jag köper hunden utifrån mina behov och önskemål.
Jag själv har en australiensisk Labradoodle köpt från en WALA- ansluten kennel. Jag kollade innan köpet med WALA att den kennel som jag valde uppfyllde villkoren som de ställer på uppfödare. Jag vet att WALA ställer väl definierade krav på såväl uppfödare som på de hundar som används i avel. Dessutom förs en databas över den avel som bedrivs. De hundar som paras har stamträd med idel Australiensisk Labradoodle. Självklart finns det oseriös avel men det är en annan historia.

Nej, det ar inte en "annan historia" ... PLEASE lar dig mer. Fraga SSK, fraga andra an de som avlar labradoodle, de som tjanar pengar pa hundarna. Fraga ANKC (Australian National Kennel Club) da det ar Australien du hanfor till. Men FRAGA manga olika som INTE haller pa med labradoodle i nagon form. Om jag vill veta exact var som pagar med aveln av Schafer, eller rottis, eller ... ar det ju definitivt inte de klubbarna jag lyssnar pa, utan man maste hora (verkligen hora!) alla sidor utan att automatiskt forsvara sin egen.
 
Som köpare av en hund ställer jag mig inte frågan vilket mål & syfte rasen ursprungligen haft. Jag köper hunden utifrån mina behov och önskemål.
Jag själv har en australiensisk Labradoodle köpt från en WALA- ansluten kennel. Jag kollade innan köpet med WALA att den kennel som jag valde uppfyllde villkoren som de ställer på uppfödare. Jag vet att WALA ställer väl definierade krav på såväl uppfödare som på de hundar som används i avel. Dessutom förs en databas över den avel som bedrivs. De hundar som paras har stamträd med idel Australiensisk Labradoodle. Självklart finns det oseriös avel men det är en annan historia.
Fast hur går det ihop att ställa krav på uppfödare samtidigt som det är uppfödarna själva som för in eventuella hälsoresultat etc i den databas som finns?

Personligen tycker jag att det är både viktigt och intressant vilket mål aveln har och vilket syfte/arbetsområde rasen jag väljer har och har haft - det säger ju Massor om vilken hund jag kan vänta mig att få hem! Själva grundstenen i temperament och typ.
 
Som valpköpare tycker jag att det är enormt viktigt att själv kunna kontrollera alla viktiga resultat, följa stamtavlor osv. Jag har spenderat mycket tid inte bara på SKK Avelsdata, utan även Finska Kennelklubbens Koiranet och också kollat rätt mycket på de databaser som NKK och DKK har upplagda på nätet. Resultat av ledröntgen och mentala utvärderingar finns självklart på alla fyra.
 
Som köpare av en hund ställer jag mig inte frågan vilket mål & syfte rasen ursprungligen haft. Jag köper hunden utifrån mina behov och önskemål.
Jag själv har en australiensisk Labradoodle köpt från en WALA- ansluten kennel. Jag kollade innan köpet med WALA att den kennel som jag valde uppfyllde villkoren som de ställer på uppfödare. Jag vet att WALA ställer väl definierade krav på såväl uppfödare som på de hundar som används i avel. Dessutom förs en databas över den avel som bedrivs. De hundar som paras har stamträd med idel Australiensisk Labradoodle. Självklart finns det oseriös avel men det är en annan historia.
Men du, varför tror du att de har en massa avtal om "avelsförbud" på valparna de sålt för mellan 45 000-75 00?
Tror du det verkligen är för att "värna om rasen" ? Det är ju för att se till att de sitter ensamma på kassakon och kan hålla upp priserna!
Det är ju ändå av raser som bör producera rätt hyfsade kullstorlekar. Tittade lite snabbt på en kennel, deras senaste kullar var på 7 resp. 10 hundar...

Det är rimligtvis inte mycket dyrare att importera hund/sperma, hälsotesta och meritera en labradoodle än nån annan ras.
 
Men du, varför tror du att de har en massa avtal om "avelsförbud" på valparna de sålt för mellan 45 000-75 00?
Tror du det verkligen är för att "värna om rasen" ? Det är ju för att se till att de sitter ensamma på kassakon och kan hålla upp priserna!
Det är ju ändå av raser som bör producera rätt hyfsade kullstorlekar. Tittade lite snabbt på en kennel, deras senaste kullar var på 7 resp. 10 hundar...

Det är rimligtvis inte mycket dyrare att importera hund/sperma, hälsotesta och meritera en labradoodle än nån annan ras.

Om man värnade om rasen skulle man ju inte heller avtala om avelsförbud/kastrera hundar som inte ens utvärderats. Tänk om de säljer de hundar som visar sig vara mest lämpade att gå vidare i avel?
 
Om man värnade om rasen skulle man ju inte heller avtala om avelsförbud/kastrera hundar som inte ens utvärderats. Tänk om de säljer de hundar som visar sig vara mest lämpade att gå vidare i avel?
Jag har på en snabb googling av australienska labradoodlekennlar i sverige fått intrycket att man har ute en hel del hundar på foder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp