Bukefalos 28 år!

Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag är med i flera olika poo- och doodlegrupper på Facebook. Många skriver om hundar som har allergier, klåda och diverse rädslor. Detta stämmer överens för de doodlar/poos som jag har träffat i verkligheten.

Nej, de är inte friskare än andra hundraser/blandningar. Vill man ha en doodle/poo, så är det bara att köpa. Då tycker jag att man ska stå för det, och inte försöka att berättiga det beslutet med att säga att andra raser är skit.

Tror att de flesta är medvetna om att det finns en massa sjuka renraser (mops, engelsk bulldog etc), det betyder ju inte att all renrasavel är skit. Jag tror inte heller att "renrasmänniskor" i tråden har problem med prestationsavlade blandraser (tex draghundar).
 
Det är så orimligt att doodles skulle vara den ultimata rasen för alla människor och till alla olika användningsområden, vilket uppfödarna säljer in dem som. Hur skulle det vara möjligt för någon att ta fram en ras med helt nya egenskaper (ementionell??), som inte ens ursprungsraserna besitter (labrador och pudel)? Att tro att en ras ska passa både till jakt, som lugn familjehund, arbetande servicehund, agilityhund, vakthund etc etc är ju bara snack, det är mycket troligare att hunden får nån egenskap till varje syfte som bara blir ett skumt, oanvändbart hopkok.

Att det dessutom som köpare går att beställa en hund med "fluffig fleecepäls", med stora eller små lockar, aprikos eller brun färg osv, utan att se att det är en uppfödningsindustri som har extrema likheter med valpfabriker, speciellt eftersom att doodleuppfödare ofta tar högre pris för aprikosfärgade doodles med stora lockar (vad gör en aprikosfärgad valp mer värd än sina svarta kullsyskon?).

Hade jag varit uppfödare och en valpintressent kontaktat mig och sagt att denne enbart vill ha en valp om den är merle hade jag nekat direkt. Då är ju inte valpköparen egentligen intresserad av att få en mentalt bra, frisk och rastypisk hund, från en bra kombination. För om fallet hade varit så hade inte hundens färg varit det viktigaste.

Att dessutom som rasklubb eller uppfödare påstå att alla hundar i "rasen" har en sjukt bra mentalitet och hälsa, men sedan inte ha något opartiskt mentalitets test (bph tex, som även blandraser får medverka på), eller ha en databas där uppfödare själva kan skriva in hundens resultat från hälsotester skriker ogenomtänkt och oseriöst. Jag vet till exempel en doodle ägare som påstår att uppfödaren röntgade valpen innan den såldes vid 8 veckor, men resultatet går inte att se någonstans, och dessutom är den röntgenundersökningen helt onödig eftersom att lederna inte är färdigväxta när hunden är så ung.

Kollar man dessutom runt lite så ser man att det finns stora mentala problem bland doodles, bara för att nämna ett exempel så är jag med i en stor facebook grupp om separationsångest hos hund, och det bokstavligen svämmar över av doodles, cockerpoos, maltipoos etc etc som har mycket grav separationsångest som ägarna inte vet hur de ska hantera. Att ha så grav separationsångest är ju liksom motsatsen till att ha en mentalitet som passar till lugn familjehund och servicehunds-arbete.
 
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag är med i flera olika poo- och doodlegrupper på Facebook. Många skriver om hundar som har allergier, klåda och diverse rädslor. Detta stämmer överens för de doodlar/poos som jag har träffat i verkligheten.

Nej, de är inte friskare än andra hundraser/blandningar. Vill man ha en doodle/poo, så är det bara att köpa. Då tycker jag att man ska stå för det, och inte försöka att berättiga det beslutet med att säga att andra raser är skit.

Tror att de flesta är medvetna om att det finns en massa sjuka renraser (mops, engelsk bulldog etc), det betyder ju inte att all renrasavel är skit. Jag tror inte heller att "renrasmänniskor" i tråden har problem med prestationsavlade blandraser (tex draghundar).
Det fetstilta - NEJ PRECIS! Jag är mot all oseriös avel och dit räknar jag den mesta blandrasaveln. Men jag har verkligen inget emot egenskaps/prestationsavel över rasgränserna. Eller mot inmönstring/medveten inkorsning för att vidga den genetiska basen eller för att komma tillrätta med problem.
 
Det handlar väl inte om motstånd mot blandrasaveln per se (förutom den goda poäng som dobbis gjorde), utan framför allt när blandrasavel framställs som frälsning och lösning på alla renrasproblem. Men förespråkarna av blandrasavel kan väldigt sällan förklara hur ekvationen "en hundras med hälsoproblem" + "en hundras med hälsoproblem" = "en 'hundras' helt utan hälsoproblem" går ihop (Givetvis för att den inte gör det, och för att det är bullshit och billiga säljknep).
Jag förstår till viss del din problembeskrivning men den som är intresserad av bakgrund och historia till en hundras kan lätt hitta ett ”varför” till Labradoodle. Labradoodle är ingen designprodukt. Allt började på 1980-talet i Australien inom aveln för ledarhundar. Syftet var att få fram hundar med låg mängd allergen. Man gjorde flera försök innan man hittade en kombination av labrador och pudel. Lyckan blev stor hos den första familjen som fick en labradoodle som ledarhund utan att mannen i familjen fick några allergisymtom.
 
Jag förstår till viss del din problembeskrivning men den som är intresserad av bakgrund och historia till en hundras kan lätt hitta ett ”varför” till Labradoodle. Labradoodle är ingen designprodukt. Allt började på 1980-talet i Australien inom aveln för ledarhundar. Syftet var att få fram hundar med låg mängd allergen. Man gjorde flera försök innan man hittade en kombination av labrador och pudel. Lyckan blev stor hos den första familjen som fick en labradoodle som ledarhund utan att mannen i familjen fick några allergisymtom.

Och skaparen av labradoodlen har vid flera tillfällen förklarat hur mycket han ångrar att han tog det beslutet, av många av de skäl som angivits i tråden.

https://www.nytimes.com/2019/09/25/us/labradoodle-creator-regret.html
 
Det där med att de skulle vara mer allergivänliga än andra raser är debunked för länge sedan.
Jag förstår din punkt om allergivänlig. Jag skulle hellre kalla en ras ”pälshårsvänlig”:-). Raser och individer har givetvis olika grad av allergener hos sig. Det finns en glidande skala där labrador som ras anses har låg grad av allergener medans pudel en högre grad. Tik, kastrering mm spelar också roll. Jag känner till att allergener finns i hundens päls, hud, saliv mm. Frid!
 
Och skaparen av labradoodlen har vid flera tillfällen förklarat hur mycket han ångrar att han tog det beslutet, av många av de skäl som angivits i tråden.

https://www.nytimes.com/2019/09/25/us/labradoodle-creator-regret.html
Yes - det är allmänt känt att han sagt det. Samtidigt behöver det inte innebära att korsningen är fel. Framtiden får utvisa det.
Åh, nu börjar det bli riktigt spännande i den här tråden. :D
Javisst blev det så. Jag hinner inte med att svara på alla kommentarer men skickar med en länk som bygger lite kunskap. https://sverigesradio.se/artikel/7311151
 
Hur kan en labrador/pudel säljas som sällskapshund?
Jag har pudel och det är rejält med fart i många pudlar dom behöver verkligen få jobba och labradoren är likadan som jag förstått. Det måste ju bli skitjobbiga hundar att bara ha som sällskap dessutom stora och hoppiga efter pudeln?
 
Yes - det är allmänt känt att han sagt det. Samtidigt behöver det inte innebära att korsningen är fel. Framtiden får utvisa det.

Javisst blev det så. Jag hinner inte med att svara på alla kommentarer men skickar med en länk som bygger lite kunskap. https://sverigesradio.se/artikel/7311151

Framtiden har redan utvisat att korsningen inte möter de mål som skaparen satte upp: korsningen är inte allergivänlig, den dras med mentala problem och rädslor, och den har redan en hel del sjukdomar - samt noll verktyg att hantera dessa sjukdomar och problem på, eftersom det inte finns någon högre instans, inga officiella databaser för officiella resultat på röntgen och sjukdomar, och inga sanktioner av typen hälsoprogram som kan införas.
 
Hur kan en labrador/pudel säljas som sällskapshund?
Jag har pudel och det är rejält med fart i många pudlar dom behöver verkligen få jobba och labradoren är likadan som jag förstått. Det måste ju bli skitjobbiga hundar att bara ha som sällskap dessutom stora och hoppiga efter pudeln?
Tror ju att den stora majoriteten av Sveriges både pudlar och labradorer hålls som familje-/sällskapshundar, och det verkar ju i de flesta fall gå bra. Även en sällskapshund i en "vanlig familj" kan ju få förhållandevis mycket aktivering utan att man har hunden som arbetande hund eller tävlar med den.
 
http://www.labradoodleklubben.se/halsoenkat.html

Det här ger ju inte direkt någon lysande bild av hälsan och aveln om jag ska vara ärlig.

Och den här typen av kommentarer ger inte direkt någon lysande bild av hur man ser på avelsarbetet, om jag ska vara ärlig.

"Om man ser till hur allergier generellt ökat på många hundraser de senaste årtionden så ser SLK i dagsläget ljust på labradoodlens förutsättningar att fortsatt vara lindrigt drabbad."
 
Jag har precis i dagarna upptäckt en labradoodlekull(första generationen, alltså labrador x pudel) där tiken har d-höfter. Uppfödaren ska spara en valp och avla vidare på(har tagit fler doodle-kullar) och har skrivit mycket om hälsotester och att alla avelsdjur måste testas innan de går i avel. Att ta reda på att den här tiken har d-höfter kräver att man vet hur man söker i flera steg i registren. En annan tik som glatt proklamerats är testad och klar för avel har f ö c-höfter...
 
Jag har precis i dagarna upptäckt en labradoodlekull(första generationen, alltså labrador x pudel) där tiken har d-höfter. Uppfödaren ska spara en valp och avla vidare på(har tagit fler doodle-kullar) och har skrivit mycket om hälsotester och att alla avelsdjur måste testas innan de går i avel. Att ta reda på att den här tiken har d-höfter kräver att man vet hur man söker i flera steg i registren. En annan tik som glatt proklamerats är testad och klar för avel har f ö c-höfter...
Och ingen av hundarna är ledarhundar, vilket då är "rasens" uttalade syfte.
 
Framtiden har redan utvisat att korsningen inte möter de mål som skaparen satte upp: korsningen är inte allergivänlig, den dras med mentala problem och rädslor, och den har redan en hel del sjukdomar - samt noll verktyg att hantera dessa sjukdomar och problem på, eftersom det inte finns någon högre instans, inga officiella databaser för officiella resultat på röntgen och sjukdomar, och inga sanktioner av typen hälsoprogram som kan införas.
Och ingen av hundarna är ledarhundar, vilket då är "rasens" uttalade syfte.
Både Pudel och Labrador används som ledarhund. Jag förstår inte invändningen? Jag skulle kunna ställa frågan varför finns fransk bulldog - det inte finns ingen tydlig historisk förklaring till rasen.
 
Och den här typen av kommentarer ger inte direkt någon lysande bild av hur man ser på avelsarbetet, om jag ska vara ärlig.

"Om man ser till hur allergier generellt ökat på många hundraser de senaste årtionden så ser SLK i dagsläget ljust på labradoodlens förutsättningar att fortsatt vara lindrigt drabbad."
Ni är så många i den här tråden som letar fel hela tiden. Ut i solen och var glad - njut av ert Hundsällskap oavsett vilken ras.
 
Jag förstår till viss del din problembeskrivning men den som är intresserad av bakgrund och historia till en hundras kan lätt hitta ett ”varför” till Labradoodle. Labradoodle är ingen designprodukt. Allt började på 1980-talet i Australien inom aveln för ledarhundar. Syftet var att få fram hundar med låg mängd allergen. Man gjorde flera försök innan man hittade en kombination av labrador och pudel. Lyckan blev stor hos den första familjen som fick en labradoodle som ledarhund utan att mannen i familjen fick några allergisymtom.
Om jag minns rätt var labbe/pudelkorsningen tilltänkt en köpare som behövde en servicehund och där maken(?) var allergisk. Uppfödaren skickade iväg päls från valparna och då var det väl bara en eller ett par individer i kullen som maken inte reagerade på? För att bli av med resterande valpar behövde de komma på ett mer tilltalande namn och.. Ja, resten är historia.

Personligen skiter jag i om någon vill köpa hund för skyhöga summor. Det är inte mina pengar och är ägarna nöjda och hundarna friska så borde det inte vara någons business. Däremot är jag emot all avel som mer eller mindre medvetet tar fram sjuka och defekta djur, rasrent eller ej.
 
Både Pudel och Labrador används som ledarhund. Jag förstår inte invändningen? Jag skulle kunna ställa frågan varför finns fransk bulldog - det inte finns ingen tydlig historisk förklaring till rasen.

Pudel används mig veterligen inte som ledarhund i någon särskilt stor utsträckning. Du skrev att framtiden får utvisa om korsningen blir lyckad - men framtiden har ju redan visat att den inte är det. Svaret finns redan. De flesta sjuka hundraser som du jämför med behövde åtminstone ett par hundra år på sig att bli sjuka, men labradoodlen är ju sjuk redan från början - sjukare än både renrasiga pudlar och renrasiga labradorer är generellt. Och dessutom inte allergivänlig. Med andra ord, ett komplett fail, vilket ju även skaparen håller med om.
 
Precis det jag ogillar med ”designavel”. Det sker på djurens bekostnad enbart för att människor antingen vill tjäna pengar eller tror att det inte redan finns en ras som passar dem - det finns det.

Själv har jag labrador och en blandras och kallar den just för det.
Historien har många exempel på där man har velat få fram en ras för speciella syften och behov. Visst kan man tycka att det går att hitta en passande ras bland de över 200 raser som redan finns i Sverige. Tittar man historiskt så skapas det till o från nya raser.
Om man jämför utseendet på raser för 100 år sen med det utseende de har nu har de blivit mer extremt utformade. Ett antal rashundar avlas alltmer för utställningar/skönhetstävlingar, där funktionen är underordnad. Det kallar jag ”designavel”.
 
Både Pudel och Labrador används som ledarhund. Jag förstår inte invändningen? Jag skulle kunna ställa frågan varför finns fransk bulldog - det inte finns ingen tydlig historisk förklaring till rasen.
Om man har en ras som man började ta fram för mindre än 50 år sedan med en uttalad arbetsuppgift som mål - då borde hundarna utvärderas mot det målet/arbetsuppgiften. Är syftet att ta fram allergivänliga ledarhundar så måste man säkerställa att man hela tiden avlar vidare på de individer som kan lämna allergivänliga ledarhundar. Alla avelsdjur måste kunna förklaras och försvaras utifrån avelsmålet.
 
Den här typen av inlägg dyker upp då och då, plus att man stöter på dem personligen. Jag har haft pudel i tretton år, lika länge har jag hört från doodlepoo-lägret att deras blandras snart ska bli godkända som riktig ras. Sagt både av cockerpoo- labradoodle- och goldendoodle-ägare. Alla har låtit väl insatta, precis som TS gjorde.

När jag då börjar ställa samma frågor som jag gjort här, om vilket land som ska bli hemland, om det finns internationellt samarbete, om de tänkt sig samarbete med FCI, vad avelsmålet är mm visar det sig att de inte har en aning om vad jag pratar om. Det visar sig också att det var bara något de hört/läst i andra-tredje hand. Samt blir sura på mig. Ursäkta, jag tog er på allvar...

Samma sak om man frågar om hälso- och mentalitetsbiten. Doodlepooägarna blir sura, tycker man anklagar dem, och drar in kortnosaveln... De har inte förstått att det här med hälsa och mentalitet är något som diskuteras, utvärderas och ifrågasätts konstant när det kommer till renraser. Både inom och utom rasklubbarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp