Labrador retriever?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare smackis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 165
S

smackis

Jag har funderat lite på rasen och om jag någon gång skaffar hund så blir det kanske en brun labbe, inte jakttypen då.
Ni som har labradorer, berätta gärna om era hundar.
Hur är dem, någon som vet hur de generellt fungerar med katter? :d
Jag bor i närheten av Uddevalla en bit norr om Göteborg, någon som vet uppfödare i närheten? Eller ställen där man kan leta efter uppfödare?

Sv: Labrador retriever?

Kom igen, labrador är ju en jättevanlig ras! Ingen stolt ägare som vill berätta om sin vovve? (:

Har ingen labbe men hyfsat mycket erfarenhet av rasen i alla fall, genom nära bekanta.
Så labradorkännare får väl rätta mig om något låter galet.

Trevlig ras, otroligt glad och vänlig.

Labradoren finns i tre inriktningar. Utställning, jakt och DP. Någon mer rutinerad kan säkert förklara begreppen bättre än jag.

Om jag vore du skulle jag inte låsa fast mig på var uppfödaren bor, utan hellre välja omsorgsfullt och när du hittar den perfekta valpen ordnar du allt det praktiska lätt som en plätt, även om det är hundra mil bort.

Ett annat tips - var noga med att kolla upp höftledsröntgen. (även armbågar kanske? inte lika säker där...)

Lycka till!

Tack! :) Vad står DP för? Någon som vet hur vanliga höftleds- och armbågsproblem är?

Vad vill du veta?

Jag har och har haft labbe under ganska många år nu. Tycker att de på många vis är den ultimata hundrasen! Pigga, glada, vänliga, ställer upp på allt men kräver inte aktivering som en brukshund för att "må bra".

Som någon redan skrivit så är rasen ganska uppdelad. Själv tycker jag att "Sport-labben" - DP-typen - är den mest kompletta. Den ser fortfarande ut som jag anser att en labbe skall se ut utan att vara "fet och trög" och har inte fått de negativa sidorna som vissa jaktlinjer har vad gäller stress och skärpepåslag.

En bra labbe är en allsidig hund som fungerar väl både på både lydnadsplanen, i spårskogen och som apportör på jakten.

Hälsomässigt så bör man leta efter linjer med fin ledstatistik och fria ögon.
Hd/Ad är inte längre lika vanligt som förr men visst förekommer det! (Siffrorna 11% Hd-fel och 4 % Ad-fel dyker upp i mitt huvud men det kan vara HELT fel!!)
Dessutom finns ett antal andra ärftliga åkommor som kan drabba denna ras - som så många andra raser - som du bör läsa på lite om på Labradorklubbens hemsida.

När man letar efter en labbe bör men dessutom INTE i första hand leta efter en viss färg!
Just brunt har blivit VÄLDIGT populärt på senare år vilket gör att vissa avlar på färg snarare än lämplighet.
Sök valp förbehållslöst och leta efter bra, friska linjer från uppfödare med "trevliga hundar" som klarar BÅDE aktivitet och passivitet.

Bra uppfödare är alltid svårt att rekommendera! Allt beror ju på vad just du önskar för egenskaper i din hund. Även här finns dock bra info hos Labradorklubben!

/Swat

Jag har 2 labbar! 1 hane på 8år som är 50% jakt 50% utställning. Jättetrevlig, snäll och rar. Ganska rejäl kille, 58cm hög och 30kg (då är han på gränsen till att vara lite smal) Han ligger lugn som en filbunke inne när han får jobba lite lagom mkt/motionera. Ute är det full kareta. Han används till praktisk jakt och fixar det godkänt. Vi har honom främst som apportör han apporterar allt ifrån and-räv, men han fungerar även som stöthund på hare och rådjur. Han är även skarp nog att avfånga skadeskjutet vilt på eftersök har vi erfara (trodde vi aldrig) Kan bli lite deppig om han inte får jobba, går och blänger och stånkar.. Bild på underverket:
26305_1389645546832_1402890454_31087213_2240514_n.jpg

Sen har vi Lilla Nessi:love: Ett litet charmtroll!! Rena jaktlinjer (och det syns, haha!) Hon är är nu 7månader, mkt mindre än vad frasse va i den åldern, visserligen är de inte jämförbara pga olika linjer. Men Nessi är ynka 46cm i manke och väger ca 19kg. Har inte vuxit alls på höjden sedan mitten av juni och har bara ökat 1kg. Så det är nog en dvärg:D En del jaktlabbar är pyttesmå och hon är nog en av dem.
Nessi är en riktig arbetsnarkoman, mycket mer lättlärd än Frasse, men svår då hon är både skarp och ängslig samtidigt. Lite klurig men vi börjar få ett fint samarbete. Hon apporterar med stor passion och fart. Allt vilt vi erbjuder hämtar hon utan knot. Blod och släpspår är heller inga bekymmer. Ska förhoppningsvis göra sin första jaktprovs start i slutet av september (bara vi kommer med:grin:)
Bild på den lilla (apport av trut efter släpspår):
31791_1485660307141_1402890454_31317965_6423492_n.jpg

Om man ska ha en labrador till sällskap och promenader skall du definitivt INTE ha en jaktlabbe, de kräver mycket mer än en "vanlig". Vi valde en ren jakt denna gången då vi känner att Frasse inte räcker till. Han gör allt men, det lilla extra finns inte. Lite halvtaskig näsa/dåligt sök.
Men om man ska ha en hund som är till sällskap/cykelturer och lydnad så ska du nog ha en sån som Frasse 50/50. En riktig gentleman:love: Köper du en jaktlabbe får du vara beredd på att det är mycket jobb.
Andra djur är inga bekymmer, vi har både katt och hästar och de bryr sej inte om varandra.

/LL

Ett litet tillägg -Med skarp menar jag att hon inte bangar för att apportera nya viltarter, söka i snår eller ge sej ner i vatten på kluriga ställen. Hon är absolut inte skarp=ettrig/ilsken.

/LL

Hej!

Jag kan varmt rekommendera Labradoren! :D
Ska berätta om min dam som heter Gretel,
100_0047.jpg

Hon är en "vanlig" Labrador, och den absolut mest enkla, lättaste att uppfostra, hund jag någonsin har haft!

Jag har haft fyra Schäfrar innan som var underbara även dom, men som krävde lite mer av mig. ;)

Gretel är så "självgående" hon går aldrig av gården även om det går folk och hundar förbi på grusvägen utanför. Hon är alltid lös, hon nosar runt en stund och sätter sig på trappen sedan. Ligger alltid och sover i bilen när vi åker osv. hon är helt enkelt fantastiskt lätt att ha med sig (skäller aldrig), väntar alltid på att man säger till innan hon gör nåt t.ex. hoppar ut ur bilen. Ändå har jag inte kört någon lydnad med henne, hon gör allt rätt ändå. :bow: en del kanske kallar det för att vara trög och lat, men jag uppskattar verkligen att ha en sådan okomplicerad hund!

Jag har även en korsningsvalp (Dalmatiner - Border Collie) som är drygt fyra månader, vilken skillnad det är! Gretel blev rumsren på två veckor, men den här damen är så energisk och är inte 100% rumsren än.

Lycka till med ditt val av hund nu!

Såg att du frågade om hur de fungerar med katter också? Jag har tre katter som alla älskar henne, de sover tilsammans allihop, så det fungerar bra! :D

Verkligen ett stort tack för alla bra svar! :-D vilka fina hundar ni har!

du har ju redan fått jättemånga bra svar! men jag kan bara tillägga att min labbevalp på 3 månader älskar katter, katterna älskar dock inte honom till hans stora besvikelse:(

hmm... har ju läst att det är ganska vanligt med höftledsdysplasi hos labradorer. kan själva risken innebära att man till exempel inte kan träna agility på samma sätt i risk att slita på hundens leder när den hoppar?? "_

Tror nog inte att du behöver vara orolig, Labradoren är en jakthund och skulle den inte då hålla för agility så vore det konstigt. Man behöver ju inte hoppa högt med dem när de är unghundar eller före man röntgat dem som 1åringar. Alla hundar som är i avel skall vara röntgade och man avlar inte på hundar med dåliga höfter. Sen finns det alltid hundar som har oturen att få dåliga höfter, men den risken har du ju med många av de större raserna.

Vår "gammelman" är 8år och har jagat hela sitt liv och en apporteringskväll kan vara riktigt hård för dem med svårjobbad terräng och några timmars arbete. Han har fått bekänna färg flertalet gånger:) Frasse som han heter har en pålagring i ländryggen som han troligtvis har fått pga nåt tillbud under jakten men har aldrig haft ont utav det, nu är vi visserligen noga med att hålla honom smal och fin och varm under jakt och träning.

Om du ska ha hunden till agility bör du väl kanske inte välja en av valross/utsällningsvarianten.

Bonusbilder på frasse och Nessi:
40044_1578565949724_1402890454_31579792_3826111_n.jpg

44481_1578570909848_1402890454_31579803_5657649_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 741
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 062
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 739
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 393
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka