Labrador vs. Jaktlabrador

Jag kan inget om labbar men min gubbe har en jaktlabbe som blir 8 månader nu. Spontant, den hunden i den åldern tänker jag; Hyperaktiv, bitglad, ska ha något i munnen hela tiden om det så är en leksak eller någons händer. Glad och framåt, blir aldrig trött. Motion måste man själv sätta en timer på för hunden kan köra på tills den dör. Nära till skall om den blir uppjagad. Det är mycket hund i den hunden sas. När den var yngre kunde den hugga ens händer så det började blöda men det har försvunnit nu. Nu är den ju i den åldern när de allra flesta hundar är mer eller mindre jobbiga så det går inte att säga något generellt, tror dock att hon kommer utveckla sig till en trevlig, om än aktiv och driven, familjehund som kommer kräva en hel del i form av fysisk och mental aktivering men över lag vara rätt enkel att ha att göra med. Hon har lugnat sig markant de senaste 2-3 månaderna och tror hon kommer tagga ned ytterligare med tiden. Personligen hade jag -aldrig- orkat med en valp som var så intensiv som hon var. Det var verkligen natt och dag i jämförelse med min borzoi som valp som ju är en helt annan typ av hund.

Välkommen i labbens värld där bära nånting är livets mening :p

Detta handlar ju om valp/unghund så är väl inte jämförbart helt..men det är ju tex såna beteendeproblem som skulle kunna utvecklas ifall man inte förvaltar framavlade egenskaper/beteenden även hos en vuxen individ.
Själva bärandet är något de i allra högsta grad kan stressa av och bli ett beroendebeteende, eller ta fram oönskade beteenden ffa om den inte får utlopp för sin uppgift..

Glad, hyperaktiv och blir aldrig trött är ju också specifikt utmärkande egenskaper hos jaktlabradoren..Den ska klara flera timmars arbete med samma positiva inställning hela passen igenom. Man ska ha känslan av att den skulle kunna jobba ihjäl sig.
Mao såna här saker som inte är ett dugg konstigt för prestationsavlade, arbetande hundtyper.

Ljudande är inte önskvärt men i många fall en träningssak pga hunden kan ha svårt att vara passiv.
Och just passivitet är det väldigt många som får jobba med..Så det är liksom inte återigen en hundtyp man exempelvis bara kan trötta ut fysiskt (jag skulle säga omöjligt) utan den behöver så väl lära sig använda on/off knappen för den delen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 345
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 103
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 209
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 575
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp