Lackad nosgrimma/pannband

Ricco

Trådstartare
Funderar på att köpa en lackad nosgrimma samt pannband, och undrar nu hur bra dessa håller?
Kan de spricka vid kyla? Slits/skråmas lacket lätt bort? Är det stor skillnad på kvalitén hos olika märken?
Har inga erfarenheter av dessa och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter? :)

Sv: Lackad nosgrimma/pannband

Har bara erfarenhet från hööks lackträns och dom älskar jag! Lack är ju sjukt snyggt :) Dom håller sig jättefina tycker jag.

Den var ab dålig kvalité och repades av minsta lilla. Så inget "jag lyckades med".

Hur håller de vid kyla? Någon sa till mig att hon inte tror att de håller i kyla... :/

okey, vilket märke var det?

Du kanske fick ett måndagsexemplar? ett av mina träns var i lite sämre skick när jag köpte det (kom på postorder) men förutom det så har alla hållt sig fina och är välanvända.

Jag har haft mina träns under tävling i spöregn och jag har ridit med det under vintern i kyla. Inga problem. Fast självklart får man ju tänka till lite att det är lackträns. tex alltid hänga upp det och inte släppa det på golvet etc. Sånt tål dom nog inte på samma sätt som ett vanligt.

Hej, jag har lack på nosgrimman på mitt träns. Vet inte vad det är för märke på tränset men köpte det i en hollänsk affär för ett par år sedan i Falsterbo och mitt har hållt sig super! Jag har ridit med det i alla väder och alla temperaturer och det är lika fint som när jag köpte det :) Men jag är ett puts freak så putsar tränset väldigt ofta, fast lacket torkar jag bara av med en trasa eller liknande :) men precis som dressyrteamet skriver så får man ju vara lite extra försiktig med lack :bump:

Har inte köpt nåt än, men hade tänkt köpa från Kyro riding gear. :)

Är ingen putsfreak, men brukar nog torka av tränset efter använding. Tvättar tränsen grundligt, samt smörjer då och då. Blir inte så ofta, men är väldigt noga med att hänga upp tränsen. Brukar inte slänga dem ifrån mig, vilket träns det än är. :)

Har två från lamicell och ett BR med lackade nosgrimmor+pannband. De är i helt okej läderkvalité och har hållit sig jättefina!

Hade tidihare ett ch från hööks också, där var själva lädret lite sämre men det som var lackat (nosgrimman) höll sig fin. Använde det tränset i ca ett år innan jag sålde det vidare.

Så min erfarenhet av lackat läder är att det håller sig fint länge.

Har lackade nosgrimmor från OS och dom har hållt sig riktigt fina. Har använts i alla väder i ett par år och har inte märkt att tex kyla skulle göra något.

Lånar tråden lite; är det någon som provat att lacka träns själv? Jag har ett "billigt men nytt" träns som jag skulle vilja ha lackad nosgrimma och pannband på..

Lånar tråden lite; är det någon som provat att lacka träns själv? Jag har ett "billigt men nytt" träns som jag skulle vilja ha lackad nosgrimma och pannband på..

Har inte själv tänkt göra det, men blev lite nyfiken på hur man gör då :) hur man lackar alltså :)

Jag har lackat nosgrimmor flera gånger med hobby lack :). De blir fina och håller faktiskt väldigt bra. Jag maskerade de ja inte ville ha lack på och lackade sedan flera tunna jämna lager över det som inte va maskerat. Tänk dock på att ta bort maskeringen direkt så inte lacken torkar. Då riskerar man att dra bort lite. Hoppas ni förstår min förklaring :)

Ah, då kanske jag vågar prova :) Egentligen skulle jag vilja ha typ "krokodilmönstrad" lack eller så men det är kanske lite överkurs hehe

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Rumpnissen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: WildWilma
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 358
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka