LÄderbett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hammond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 16 374
Sv: LÄderbett??

Jodå jag vet att det finns individer med den inställningen....

Mina båda hästar stod med 3 hovar i graven tack vare att dom inte gick att rida eller handskas med längre eftersom dom hade träffat på individer av det mänskliga släktet med just den inställningen...

Men fortsätt för all del med det, det ger oss andra både billiga hästar att inhandla och inkomster när dom sen slussas ut till hästvänliga ryttare :smirk:
Jag brukar rehabilitera hästar som blivit "fostrade" av människor med din inställning

Men till syvende och sist är det HÄSTEN som bestämmer vad den vill ha i munnen !!!

Vill hästen ha ett läderbett eller en taggtråd i munnen, då SKA hästen ha det, för det hästen VILL HA i munnen, det SKA man då också använda.

Även om det skulle vara taggtråd :smirk:

Då det är upp till RYTTAREN/KUSKEN att se till att vara så pass känslig i händerna att hästen INTE blir skadad !!!

Jag lär hästen att lita på mig och min hand och då spelar det ingen roll vad för bett jag använder...varierar betsling i stort sett varje gång jag jobbar den. Funkar även på de hästar som "råkat* illa ut.

*knapp*

Jag tycker det ser ut som läderbett är väldigt tjocka och klumpiga (typ som ett gummibett?). Fast jag har inte vad jag kan påminna mig om ens sett ett...

Jag skulle inte använda det på mina hästar! Varför? för jag är helt emot både läder- och gummibett. Varför? För att det inte glider lätt i hästans mun och jag litar inte på min hand tillräckligt för att rida med ett bett med så mycket friktion...
Och slutligen varför de används: Ja du det är inte lätt att svara på... Jag vet ju varför inte JAG använder läderbett och det har jag talat om ovan....

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
774
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025