Läderkvalitet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 687
S

Spider84

Man hör ofta att ett visst sorts land har dåligt läder eller bra läder.

Finns det någon generalisering man kan göra om vilket lands som är bäst och vilkets som är sämst, samma några däremellan?

Sv: Läderkvalitet

Tror att det sämsta lädret finns i Indien.Engelskt läder och tyskt läder hör väl till de bättre.

Varför skulle det skilja? Jag förstår att efterbehandlingen kan ge olika kvaliteter men själva råvaran är ju densamma världen över.

Det skiljer på klimat, insekter (har jag fattat det som) och helt enkelt hur djuren har det.

Skiljer gör det, det går inte att förneka, men jag är ute efter vilken ordning det går i.

Hur är det med argentinskt läder? Och svenskt?

Precis, har också hört att indiskt läder ska vara dåligt.
Engelskt läder däremot brukar ju vara bra.

Även i Indien har man läder av hög kvalitet.

Det beror helt enkelt på vilken typ av kvalitét som kunden beställer sina produkter i!

Jadå, jag har haft läder som varit fantastisk kvalitet på.
;)

Men likaväl usel kvalitet där färgen rinner av mer eller mindre, hehe

Det är klart, men generellt sett så är lädret av sämre kvalitet i Indien (har jag hört)

Vanity skrev:
Det är klart, men generellt sett så är lädret av sämre kvalitet i Indien (har jag hört)
En av anledningarna till att indiskt läder kan ha sämre kvalitet är att det inte alltid är gjort av kohudar utan av vattenbuffelhudar. Det lädret är inte lika dragfast eller "färghållande" som läder gjort av kohudar. De bereds också på ett lite annorlunda sätt.

Har hört ( som dom flesta säger ) att läder från Indien är bland de sämsta och läder från England är bland de bästa!:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 429
Senast: Kajsalisa
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet