Lädersadel VS syntetsadel.

Molekyl

Trådstartare
Har alltid haft lädersadel, men skulle nu behöva en ny billlig sadel och funderar då på att kanske köpa en i syntet. Vad är eg skillnaden mellan dem förutom materialet?! Syntetsadlarna är ju i regel mkt lättare, så borde inte dessa vara bättre för hästens rygg? Men å andra sidan så borde ju lädersadlarna forma sig bättre eftersom läder är töjbart...

:confused:

Vad har ni för synpunkter mellan dessa två sadlar?

/Malin

Sv: Lädersadel VS syntetsadel.

Hej
Den erfarenheten som jag har efter att ha ridit och tränat i både syntet och lädersadel är att syntet sadeln är väldigt bekväm och mjuk att rida i. Inga ridsår som lätt uppstår i en lädersadel som är för hård. Har dock hört att syntet sadeln ibland är för mjuk i sin bom och därav kan ge hästen problem med sin rygg. Detta framför allt om det är en tung ryttare i sadeln.

Tja!

Sv: Lädersadel VS syntetsadel.

Jag har av och till under drygt 20 år ridit i syntetsadlar samtidigt som jag ridit i lädersadlar.
Och min erfarenhet är att det inte är någon signifikant skillnad....trots att både jag och min sambo väger 90+ har ingen av oss upplevt att syntetsadeln skulle vara "vekare" på något vis.

Tvärtom verkar det nästan som om hästarna tycker det är "skönare" med syntetsadeln än med någon av lädersadlarna.....

Personligen så innebär det för mej att jag kan sadla själv numera då syntetsadeln väger hälften av vad lädersadeln gör....
Jag kan själv sätta dit dom extra benstöden jag behöver, och när någon annan rider i sadeln kan dom lika enkelt tas bort....
Jag ÄLSKAR kardborreband!!!!!!!!!!!!!!!

Önskar bara att det fanns något liknande system för sadelgjordsdragningen också......

Liknande trådar

Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 510
Senast: pulkaskurk
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 140
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Det här så här att en kompis har en ny syntet sadel. Innan hade hon en gammal lädersadel som var aldelses för liten, den låg benhårt an...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Splittan
·
Utrustning Hopplöst att hitta sadel pga att min häst tydligen har ett "ovanligt utseende" på rygg o manke... Eftersom jag studerar har jag inte råd... 2
Svar
35
· Visningar
2 302
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka