Lädersadlar vs. Syntetsadlar...

Sv: Lädersadlar vs. Syntetsadlar...

Vilket föredrar du läder eller syntet???
Läder:love:
Varför???
Tycker att syntetsadlar är FULA:crazy: Tycker oxå att det är bättre kvalité på läder sadlar...
Vad har du för sadel märke/typ???
Jag har en Stübben CS flatback:love:

Läder, absolut. Jag tror att lädersadlarna håller länge och har en högre standard än syntetsadlarna. Dessutom är syntetsadlarna oftast väldigt fula.
Jag själv har en Jeremy Rudge och en gammal fin JH.

_Yggdrasil_ skrev:
Varför???

Jag föredrar helt klart läder! Lädret har en mycket skönare kännsla och ser mycket bättre ut. Syntetsadlarna har också en tendens att låta mycket när det är kallt ute.. Iaf de jag har erfarenhet av.

Jag har en Globus Esperanza hoppsadel och en Prestige Hippos dressyr sadel:love:

Läder

Varför???
Det är nåt med den där känslan av läder haha, och syntet är tråkigt.

*host* Wintec allround :angel::D

Jag föredrar läder för att de är snyggare, mer hållbara och blir bara snyggare med åren (kvalitétssadlar). Dessutom gillar jag att putsa och lädersadlar luktar gott, speciellt på sommaren, svett och läder...

MEN, många syntetsadlar är prisvärda, de är lättskötta, blir inte repia = mer stryktåliga, jag gillar Griffin, behagliga modeller som är ganska snygga, bekväma att rida i och som verkar passa på ganska många hästar. Man kan dessutom få en vettig sadel billigt, t ex om man har en unghästy som växer eller liknande.

Jag har just nu en County dressyr äldre, och en Griffin flatback äldre modell.
Har tidigare haft Jensen, Pessoa, Stübben, Lemetex, andra Griffinmodeller, både hopp o dressyr, en hög westernsadlar mm.

Jag får värsta brännsår i rumpan av syntet sadlar så läder tack. Gillar stubben hållbar lite hård men det ska tydligen vara bra för känsliga rumpor

jag tycker bäst om syntetsadlarna. (tex isabell werth o pro jumping)
varför? jo just dessa 2 modeller har en "geleliknande" känsla.
Nackdelen är att dom knarrar..menmen. Känslan går före.....

Jag är inte förtjust i Stubben eller Hubertus eller Euroriding (stenhårda lädersadlar)
Sigma syntet går ocså tokbort. (ajaj, för knäna)

Senast ändrad av en moderator:

Läder, helt klart. Syntet är fult och äckligt att rida med, och hästen blir hemskt svettig under sadeln. :crazy:

Har en brun Prestige Venus D! :love:

Läder
Varför???
För att syntet ser lite tråkigt ut men finns flera fina syntet sadlar oxå!
Till stor hästen har jag en Passier paxton och en Santa cruz Celine flatback:love:
Till ponnyn en okänd men suvrän sadel:)

Syntet gäller för mig. Håller med om många av nackdelarna som nämnts här, men för mig har syntet blivit enda alternativet. Detta pga en krånglande rygg (min alltså), en lång historia ni ska slippa....
Synteten har fördelar oxå! De är lätta, varma på vintern, behöver aldrig smörjas och man kan få väldigt mkt sadel för pengarna. Har en Griffin dressyr, tycker mkt om den.

klart att jag föredrar läder framför syntet.. syntet blir skitigt, knarrar och gnisslar... har själv en wellington elite till dressyr och en stubben artus till hoppningen.

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: Zpunk
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka