Läderstövlar med läderfaner?

A-K.Eng

Trådstartare
Vad tusan är det för stövlar jag har? Jag trodde att det var ett par läderstövlar rakt igenom men nu har ett flortunt skikt börjat lossna från skaftet och under är gummi! Inte undra på att de inte går att lästa ut och att de inte andas ordentligt.

Fotdelen är helt av läder, det känns.

Är det brukligt att man gör skaft nu för tiden i konstmaterial?

Märket är Petrie.

Sv: Läderstövlar med läderfaner?

What!
Och det märket med....det låter ju helskumt.
Köpte du dom nya? Vet du vad för modell det är? Tänker om dom saluförs som läder...för isånnafall är det ju ännu värre. Är ju skillnad (fast ändå iten kul såklart) om det står på modellinformationen att dom är i...tja vad dom nu är i..nån slags gummi.

Det är vanligt när man köper budgetmodeller. Alla billiga modeller från Cavallo och Petrie har något som kallas Permair läder, det är läder av dålig kvalite som ytbehandlats för att se bättre ut. Sliter man bort ytlagret blir dom mkt riktigt fula..... Om man tex putsar dom med sadeltvål går det ännu snabbare.

Det är normalt och inget du kan klaga på. Tyvärr är det så att man får vad man betalar för, det finns en anledning till att Anky Elegance kostar 7000 mer än Perfect....

Dessa billiga modeller är vad tyskarna benämner "einsteiger stiefel", dvs stövlar för nybörjare, tex ridskoleelever som inte rider så ofta. Prisvärda stövlar som inte har samma hållbarhet som deras övriga sortiment.

Rider man mycket så lönar det sig att investera i dyrare stövlar, kvaliten är otroligt mkt bättre. :)

Senast ändrad:

Välkommen in i läderdjungeln!

Man blir mörkrädd när man inser vad som får saluföras som "äkta läder".

När man tillverkar läder blir hudarna i första stadiet 5-6 mm tjocka, vill man ha tunnare läder körs det genom en stor maskin som "hyvlar" av baksidan. Det blir ett fint läderspån som sedan skickas till fabriker som blandar det med lim, stryker ut detta på stora ytor och präglar in en ny yta för att få det att likna riktigt läder. Detta är alltså helt okej att sälja som "äkta läder".

Praktiskt för företagarna då det kostar en bråkdel av vad riktigt läder kostar.

Ah, det förklarar. Sadeltvål har jag ju också använt.:angel:
Jag hade dem inne hos skomakaren för att lästa ut dem lite men han vägrade, han sa att sådana var omöjliga att göra något åt.

Och jag köpte dem begagnade för 1000 kr men har aldrig gillat dem. 2500:- tror jag de kostat nya.

Jag är en sucker för riktig kvalitet och köpte dessförinnan ridskor och stövelskaft när jag jobbade i Frankrike, av en liten skomakarbutik. Skaften är handgjorda men skorna dock maskinsydda. Men oj oj oj, nu snackar vi bra grejjor. De har varit min stora kärlek i 11 år nu.:love:

Tyvärr har jag inte 7000:- att köpa några Anky elegance för. Så jag budade nyss in ett par begagnade Königs rätt billigt. Vi får väl se vad jag betalat för snart. Hoppas innerligt att de är gamla och inte har nåt jäkla gummi i skaftet.:mad:

Aha intressant!
Fast...verkligen inte trevligt :(

Jag har haft tur i och med att min mamma har jobbat som skomakare i över 20år så hon har alltid sett till att om det är nåt av läder jag har, till mig eller hästen, så har hon köpt det bästa vi kunde ha råd med...så just det fenomenet har jag aldrig stött på.
Väldigt intressant, just att det får saluföras som äkta läder, teniskt sett är det ju det visserligen men det känns ändå extremt "pushing it" när man kallar det det :/

Till TS: Hoppas dom nya håller i många glada år då :)

Men om man inte ska använda sadeltvål för göra rent dom, vad ska man använda då ?

Jag tvättar av mina Graninge med Stübbens sadeltvål och smörjer sen in dom med deras Hamanol, rätt eller fel gjort av mej ?

Vatten, och sedan på med uppvärmd Kiwi - polera detta med bomull + vatten eller med nylonstrumpa. Blir hur bra som helst.

Men om man inte ska använda sadeltvål för göra rent dom, vad ska man använda då ?

Jag tvättar av mina Graninge med Stübbens sadeltvål och smörjer sen in dom med deras Hamanol, rätt eller fel gjort av mej ?

När jag fick mina nya dyra fin stövlar i somras sa ÅF att lädertvål och att fetta in stövlarna var BIG NO NO det gör tydligen stövlarna mjuka och sladdriga och inte alls bra.

Enligt dem ska jag använda en fuktig trasa att försiktigt torka bort lera med och sen polera upp de med skoputs/skolotion för att de ska hålla och vara fina så länge som möjligt.

Ska bli spännande och se kan jag lova.:p

Har budat hem dem på tradera rätt billigt. Säljaren har haft massa negativt omdöme det senaste, någon som visst kapat dennes användarnamn, så jag hoppas att det är den riktige säljaren och inte kaparen.:D Men men, man ska ju bli lurad förr eller senare.

Jag hoppas dock på att det är ett par äldre stövlar. Det ser lite så ut på bilden. De är inte så där högglansiga som nya ofta är. Återkommer förhoppningsvis med rapport.

Putsmedel av högsta klass har jag. När jag köpte mina älskade älsklingar i Frankrike så fick jag med brunt vax till dem och köpte även svart vax till de stövlar jag hade. Det svarta har jag kvar av. Det är jättebra. Man gnider in det med en skoborste och sedan låter det torka ett par timmar. Sedan borstar man med borsten igen och jäklar i min lilla låda vad det glänser.

Älsklingarna tål däremot sadeltvål. Det har de gjort i 11 år. Men det är skillnad på kvalisort.

Började gå lite i stövlarna inomhus och när jag bytte om när jag skulle rida fanns det en stor spegel. När jag stod på sidan och höll ner hälarna såg jag att dom var på tok för korta, så det blir att sälja dessa och köpa ett par nya till våren. Vad sur jag blir!

Liknande trådar

Utrustning Har smörjt upp ett par gamla läderstövlar. Rengjorde först med sadeltvål och smorde sedan. Såg inte sprickorna innan jag rengjorde men...
Svar
10
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·
Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 734
Senast: Hast-hund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka