lädertvål, läderbalsam, olja...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 814
L

Love_energy

Jag brukar använda glycerintvål när jag rengör och smöjer helst med bara balsam(då jag inte är förtjust i oljans konistens)
Tycker lädret blir så smidigt av glycerintvålen.

Jag har hört att hon man inte får av all tvålen så kan den göra att tränset möglar, är detta sant? Vilken tvål använder ni och varför?

Måste man ha olja, för jag tycker det är jobbigt men använder det ändå nån gång men helst läderbalsam. Kan det vara negativt att BARA använda balsam, för oljan fräter väl på sömmarna, men det grö kanske balsamet med?

Sv: lädertvål, läderbalsam, olja...

jag använder inte olja alls jag, gillar inte att kladda med olja överhuvudtaget..

jag gör alltid rent med glycerintvål, och eftersom att det är en tvål så ska ju tvålresterna bort från tränset och inte lämnas kvar där, precis som du gör.. jag brukar ta en ren blöt svamp och torka bort löddret, och om det blir några tvålrester kvar gör det inte så mycket, titta bara på en ridskolas alla träns, träns som hängt med i 15-20 år och de flesta eleverna lämnar kvar glycerintvål för att dom inte vet bättre (få ridskolor lär ut exakt hur man ska ta hand om läder) och skolträns brukar vara dom mjukaste av alla träns tycker jag :)

men jag gör som du jag, tvättar med glycerintvål och en gång i veckan använder jag läderbalsam efter, snor in lädret i handduk och låter ligga varmt tio min, sedan torkar jag av överflödigt balsam och får superfint resultat!

Jag använder Stübbens flytande tvål, och den behöver inte sköljas av. Men är lädret rejält smutsat gör jag det ändå, för att få bort smutsen från lädret ordentligt.

Smörjer gör jag med Effax läderbalsam eller Stübbens Hamanolfett, använder aldrig olja. Tycker det blir för kladdigt att hålla på med, och det är svårt att få tag i bra oljor som inte består av mineralolja.

Det som möglar är smuts och tvålrester, inte lädret i sig. Möglet behöver näring för att växa, och på rent läder finns ingen näring.

hehe okey så det är inte lädret som möglar.

hittade nämligen ett träns lånnngt in i en garderob där hemma:D

som "var" jättesnyggt om det inte hade varit sååå mycket mögel.

Så det är inget fel på lädret då, det brister inte lättare, tänkte ´mest på stigläder och så..

köp ammoniak!, häll en matsked i en tiolitershink med ljummet vatten, doppa i tränset MAX EN MINUT! och skölj tränset NOGA! då tar du kål på mögel och en massa annats skit som lrar i tränset, skrubba rent tränset noga med tvål och ha på läderbalsam så kanske du kan rädda tränset :idea:

oj det lät läskigt men vettigt..

måste bara fråga vad som händer OM jag inte får bort all ammoniak?

då löser lädret upp sig, dock brukar det inte vara någon fara, bara att spola under ljummet vatten ett bra tag.. lädret förstörs inte av vattnet, bara man torkar torrt och låter torka ordentligt :)

du kan juh blötlägga tränset först i tio min i varmt vatten så att lädret redan är mättat när du lägger det i ammoniaklösningen..

själva idén med ammoniaken var tt förr i tiden när man köpte nytt läder så var det stelt och kantigt (precis som idag med andra ord) och då grävde man helt enkelt ner det i dyngstacken :eek: där det fick ligga till sig i ammoniaken ett tag (där är det svagare än i hinken) och när man grävde fram tränsen igen så gjorde man ren dem och hade uppmjukat härligt läder :)

Låter väldigt intressant det du säger och riktigt. Får väl prova det.

Bara en nyfiken fråga till, hur har du fått reda på allt detta? Eller det är bara gamla historier från släkten etc

hmm, ja fick reda på ammoniakbadet av nån grabb på lunar :o och sedan har jag läst i nån gammal hästbok där det stog nån mening om hur man gjorde nytt läder mjukt.. kopplade ihop det ganska snabbt ;)
provade ammoniakbadet på ett av polarens träns (det som följde med hästen från ridskolan, megasmutsigt) och det blev iallafall bättre, inte som nytt men mycket bättre än innan..

ska köpa nytt träns och martingal, för att se om jag förstått allt rätt ska jag lägga mitt nya i ljummet vatten och sen i ammoniakvattnet och sen rengöra+ smöja?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Kan läderbalsam bli för gammalt? Jag har en burk med läderbalsam som jag fick med när jag köpte min Crownsadel för 1,5 år sedan...
Svar
9
· Visningar
7 761
Senast: Görel
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 37 38 39
Svar
773
· Visningar
219 031
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 527
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025