Lädertvål utan glycerine

Sv: Lädertvål utan glycerine

Vad vill du att tvålen ska vara gjord av i stället för fett då?

Det där var en bra fråga, vad bör egentligen en tvål innehålla för att vara skonsam men ändå effektivt ta bort smuts?

Jag har en glycerinfri tvål för ansiktet, innehåller bara naturliga ämnen, man kanske kan använda den. hmm..

Allt man använder till en själv ska vara ätbart utan problem, annars är det inte bra för hyn, det måste väl vara något liknande med det för läder.

Inte för att jag smakar. :crazy:

Det är glycerinet jag fastnat fastnat för att ha hört inte är bra, det andra har jag väl inte riktigt hört något dåligt om, jo, vaselin också då.

Det är nog den helvita burken jag tänker på. Ska leta efter den, hade en sån för många år sen!

Eller vänta! Har en i skåpet i stallet tror jag (burken har gått sönder så den är i en tom horsemans onestep). Haha!

Glycerine är inte fett, korrekta namnet är Glycerol och det är en trevärdig alkohol. Glycerider (estrar av glycerin med fettsyror) = fett.

Glycerine är ett sorts fett, alltså inget man rengör lädret med! :idea:

Men det fungerar ju bra i alla fall. Praktiskt tycker jag eftersom det blir tvål som rengör när man tillsätter vatten och utan vatten putsas lädret upp och får en snygg glans. :)

Var i en ridsportbutik förra veckan. Fick där höra att jag fått allt om bakfoten (ang. glycerinet har jag fått höra det av en som jobbar tillsammans med brittiska beprövade märket Carr&Day&Martin). Glycerinet är något som jag inte kommer ihåg vad det var jag fick förklarat för mig, men det var inte bra för lädret.

Man skulle putsa lädret med glycerinetvål, sen skulle man tvätta bort det med vatten, sen skulle man smörja på något fett.

Ytterligare en anledning till att jag inte vill ha glycerine. :idea:

För att jag inte vill det bara? Jag vill ha en fast tvål, inte något flytande.

Jag har C&D&M Brecknell&Turner lädertvål som är utan glycerin. Den kanske redan har nämts här i tråden iofs.

Jag tycker att Passiers lädertvål är helt underbar för lädret, speciellt om man har ljust läder, det mörknar inte alls lika snabbt.
Men jag kan inte hitta innehållsförteckning på nätet. *ska leta lite till*

De har jag inte koll på, men vill ha något som är mer utvecklat för läder. ;)

kl

Nu vet jag inte vad det står i innehållsförteckningen på Stübbens glycerintvål men vill bara påpeka att precis som freike skrev innan så är inte glycerin fett, utan alkohol. Det korrekta namnet borde egentligen vara glycerol men av någon anledning används glycerin fortfarande.

Jag vet inte vart du hört att glycerin skulle skada läder, jag tycker det låter som en råtta i pizzan. Enligt Bukes egen sadelmakare Mike:

Har man mer smuts sittande, eller vill göra en grundligare rengöring, så rekommenderar jag en helt vanlig glycerintvål.
Den billiga varianten som finns att köpa i blå plastask fungerar alldeles utmärkt.
Glycerintvålen bidrar också till att mjuka upp lädret något.

Själv använder jag Stübbens och den funkar utmärkt.

Skada lädret har jag aldrig påstått, utan bara inte något man rengör med.

Eftersom jag fått höra det av brittiska märket C&D&M går jag efter dem.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 201
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
424
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka