Lädertvål utan glycerine

Sv: Lädertvål utan glycerine

Lite nyfiken: Vad tycker du man ska använda på framsidan? För ofta så kommer det ju massa lera och annat smuts på framsidan.

Jag har också hört det här att det är i tvålen/oljan/smörjan som det bildas mögel och liknande och att man därför måste rengöra ofta. Jag tycker det känns halvt bakvänt att smörja på samma sak igen. :crazy:
Men ska jag vara ärlig har jag inget bättre alternativ. Smör borde ju bli härsket efter ett tag, och det går ju inte att få bort med lite ljummet vatten!! Utan smöret kommer ju ligga kvar som en hinna på, det kanske inte skadar lädret i första hand, men det kan ju inte vara helt bra när det blir härsket heller?? :confused:

Sv: Lädertvål utan glycerine

Smöret blir när man hanterar det liksom "uppvärmt" och delas upp i sina beståndsdelar av olika "slag", har tyvärr glömt vad alla delarna heter ner på "esternivå"
Smör är som allt annat fett inte en homogen produkt.

Därför tränger dom estrarna som lädret behöver in i lädret och resten lägger sej mycket riktigt på utsidan, men det torkar man ju bort sen med en varm torr bomullstrasa.

Jag har läder som jag använt smör på för en sådar 30 år sedan och ännu har det varken härsknat eller luktar illa....

Eftersom jag alltid torkar av alt läder efter varje gång det använts så brukar det inte finnas svåra intorkade fläckar på framsidan utan det som finns försvinner när jag torkar av det direkt....

Men självklart kan jag också få mögel på mina läderprodukter om dom hängt fuktigt under en längre period. Men då rengör jag lädret mycket noggrannt med ätticksvatten och sen låter jag det torka innan jag fetter in lädret igen.

Fast jag vet när jag en gång köpte en ponny som sällskap så följde det med en del grejor, och det tränset verkade vara välhanterat tills jag kom hem och tog mej en närmare titt på det...
Dom hade lagt lager på lager på lager med något som nog var läderbalsam eller något liknande.
Jag skrapade försiktigt med en nagel för att se hur tjock det var innan jag kom ner till själva lädret...
Det var nästan lika tjockt med "gojja" som lädret var tjockt....
Jag satt en hel helg med en vass KNIV och skrapade och skrapade och skrapade innan jag fick bort alltihopa....
Slutresultatet blev ett svart snyggt träns som ponnyn visst använder fortfarande efter dryga 10 år på den ridskola jag sen sålde honom till............

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 200
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
424
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
490
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka