Bukefalos 28 år!

Läcker från toa och handfat - vad kan jag felsöka själv?

bettysmatte

Trådstartare
När man använder badkaret, alltså släpper ut badvatten eller duschvatten i avloppet under badkaret läcker det ut vatten runt nederdelen av toastolen och handfatet. Allt står på rad. Toastolen längst till höger och handfatet i mitten. Jag TROR att det har hänt förut i perioder, och att problemet sedan har försvunnit igen. Lite svårt att minnas exakt bara. Men finns det något jag själv kan testa att rensa eller dylikt eller måste man - SUCK - ringa ut rörmokaren?
 
Avloppen från badkar, handfat och toalett mynnar sannolikt till samma vertikala avloppsstam, men de går sannolikt ihop i en eller flera "Y"-skarvar på vägen i ditt golv. Har du då ett stopp strax innan avloppsstammen så kommer ditt badvatten att gå "bakvägen" upp i rören från toalett eller handfat.
Du kan försöka rensa själv, men min erfarenhet är att resultatet inte blir varken jättebra eller långvarigt. Förmodligen spelar det ingen roll vilket avlopp du börjar i, men det kan vara enklast och trevligast med badkarsavloppet. :)
 
FIXAT...är jag rätt säker på i alla fall :) !! Jag började mer och mer studera hur det läckte, och handfatet verkade vara värst. Sedan kom jag ihåg något liknande och då hade vi rörmokare ute som bytte vattenlåset till handfatet. Så...plockade bort pelaren på handfatet och lokaliserade vattenlåset. Jag hade kikat på ett par filmer på youtube först, och det verkade inte så besvärligt (har alltid varit rädd för att inte få det tätt igen efteråt). Mitt vattenlås var dock annorlunda. Det hade inte det lilla "locket" på undersidan, och det är inte heller tomt utan det är en rörlig del inuti. Det satt MASSOR med hår där, och jag förmodar att det hindrade delen från att röra på sig vid behov. Helt ärligt kan jag inte räkna ut exakt hur det fungerar... Men att rensa vattenlåset gjorde susen. Jag drog in vattenslangen också och stack ner den i avloppet innan jag skruvade ihop allt. För säkerhets skull. Men det verkade inte vara något stopp där. Vattnet rann undan bra :) !

Om jag inte hade varit förskollärare hade jag nog blivit rörmokare. Det är väldigt tillfredsställande och kul... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp