Lädervård

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snuffsan

Trådstartare
Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike!

För att läder skall må bra, så behöver det skötas om.
Detta för att inte smuts skall öka slitaget (mekanisk inverkan) och för att lädret inte skall torka ut.
Om lädret blir för fettfattigt, uppstår sk 'torröta' (dry rot). Detta innebär att fibrerna i lädret blir spröda och går av. Läder som drabbats av torröta, kan aldrig smörjas upp igen, utan förblir lika sprött efter smörjning. Det måste kasseras.

För att ge lädret ett långt liv bör man i huvudsak göra 2 saker:
tvätta och smörja.

Att tvätta läder
Läder med löst sittande ytlig smuts, t ex sand, lera et c
kan man skölja av med vatten. Vatten är ofarligt för läder, se bara till att det inte är för hett.
Ljummet vatten är perfekt.

Har man mer smuts sittande, eller vill göra en grundligare rengöring, så rekommenderar jag en helt vanlig glycerintvål.
Den billiga varianten som finns att köpa i blå plastask fungerar alldeles utmärkt.
Glycerintvålen bidrar också till att mjuka upp lädret något.

Gör som följer:
Ifall du har mycket 'lös' ytlig smuts, som grus och lera, skölj bort det mesta med ljummet vatten, så minskar risken för repor när du sedan tvättar med tvålen.

När detta är gjort, ta en disksvamp, använd den mjuka sidan.
Ta vatten på svampen, och jobba upp ett bra lödder på tvålen.
Tvätta sedan lädret med svampen.
Se gärna till att lädret är fuktigt innan du börjar tvätta, så funkar det bättre.

Löddret och smutsen sköljer du sedan bort med ljummet vatten.

Att smörja läder:

Det finns i huvudsak 2 saker man skall använda på läder:
Olja och Balsam.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)
och NeatsFoot Oil, som finns i de flesta westernbutiker, samt i Biofarmabs sortiment.
Observera att det skall vara Pure Neatsfoot Oil, och INTE Neatsfoot Oil Compound.
Compound-oljan innehåller mineralolja, och det skall man ha i bilmotorer, och inte i läder.

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.

Skall du smörja med Lanolin, så kan detta med fördel värmas upp något, så tränger det bättre in i lädret.

Vidare så är fodertran mycket bra lädersmörja.
Detta användes förr. Enda nackdelen är att det luktar gammal fisk om lädret, vilket jag än idag kan känna på en del gamla selar jag har

Balsam:

Ett bra läderbalsam skall vara baserat på Bivax och Lanolin.
Exempel på sådana är Tip-Top och Effax.
Hur dom används står på burkarna, men det handlar i princip bara om att smörja upp lädret med balsam på en svamp.
Tycker man att man har lagt på för mycket, så torka av överskottet med en ren tygtrasa.

Skillnaden mellan olja och balsam är att oljan är till för att gå in i lädret.
Lanolin i balsam går också in i lädret, men bivaxet ger en skyddande yta mot slitage, som dessutom andas.

Balsam lägger man på efter behov.

Saker man absolut inte skall ha på läder:

Mineraloljor: dom skall vara i bilmotorer .
Skämt åsido, det är en petroleumprodukt som har nedbrytande
verkan på läder och vissa trådar man syr med.

Vaselin: Detta är inte heller ett preparat gjort för hud.
Det är också en petroleumprodukt. Det är inte ens speciellt bra att smörja människohud med det.

Spindelolja: som även går under namnet vaselinolja, se ovan.

Silikon: Katastrof! Det ger en blenk och snygg yta på lädret, men täpper till lädret så att det inte kan andas.
Detta kommer på sikt att förstöra lädret.

Några saker till, värda att ha i åtanke:
Det du skall ha på läder skall gärna vara ätligt.
Om du kan äta det i mindre mängd utan fara (det mesta är dock hyggligt laxerande ) så kommer det heller inte att skada lädret.

Luktar produkten skarpt, som färg eller lösningsmedel?
Släng den i så fall.

En liten kommentar........
Enligt en bekant (sadelmakare) här på bukefalos, så fungerar även olivolja utmärkt till läder, gårna då blandad
med neatsfoot oil. Tanken tilltalar mig, men jag har inte testat det. Olivoljanb är åtminstonde harmlös och skadar inte lädret.
Sedan har jag inte i detalj studerat hur väl den går in i läderfibrer.

Med hopp om att ert läder får ett långt och hälsosamt liv.

/Mike & Anna Noberg - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Jippi vilken bra tråd!!! Äntligen så kan folk se att jag inte är dum i huvudet som sätter tränset under slangen...

Det behövdes verkligen en sån här tråd då frågan kom upp nästan 2 ggr i veckan! ;)
 
Och jag är inte dum i huvudet för att jag låter tvålen löddra ordentligt!

Får alltid kommentarer om att tvålen inte ska löddra för det är inte bra för lädret, på något vis...
 
Väldigt bra tråd! Bra förklarat också för oss nybörjare på detta område så slipper vi göra alla misstag själv. MEN jag undrar vad ska man ha läderfett typ Ko-Cha-Line till då? :confused:
 
Kanontråd! Nu kanske det är fler som förstår att man inte ska smörja i tid och otid! Läder mår bäst om man smörjer lagom...

/ sandra :)
 
Superbra tråd, dock saknar jag en sak.
Det här med sadlar som är tillverkade med icke miljöfarliga färger? Enligt min sadelmakarmästare ska dessa INTE tvålas för då kan de tappa färg efter ett tag, de ska bara smörjas med fett/balsam.
 
Aha! Jag trodde det var skillnad på de som heter läderbalsam och den sorten. För jag har hört den beskrivas som "läderfett"... :confused: Tack för hjälpen! :)
 
Är det något speciellt man ska tänka på med en riktigt gammal sadel? Eller hanterar man den precis som en vanlig sadel.
Jag får hem en 100år gammal damsadel idag som jag skulle tro aldrig är smörjd eller rengjord så lappen från sadelmakaren som gjorde sadeln fortfarande sitter kvar.

Sadeln ska så småningom till en sadelmakare som får fixa lite små grejer så att den går att rida i, men måste den väl ändå var i så bra skick som möjligt, eller?
 
Hej!

Läder är ju alltid läder, så sköt du enligt vad jag skriver ovan.
Vr dock alltid observant, och jobba med små mängder smörja (balsam eller olja) varje gång.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Jag använder oxå olivolja (el annan matolja som råkar finnas hemma, en gång tog jag morsans kravproducerade olivolja, INTE populärt :D), det funkar hur bra som helst.
 
\"Nytt läder\"

Hur är det om man t.ex har köpt ett nytt träns? Vet att många dränker lädret o olja några timmar för att få upp mjukheten. Men det är alltså inte bra??

Hur brukar ni andra göra??
 
Okej tack så mycket!

Den ska väl snart till sadelmakaren så hon/han får kolla om den passar, damsadeln var inte lätt att se hur den låg bredd mässigt, och så är det lite grejer som behöver fixas. Nu hoppas jag bara att den går att stoppa om så att den blir lite bredare för det är jag rätt säker på att den behövr vara.
 
Nu kom jag på en till sak.

Jag har alltid fått lära mig att tvålen inte ska löddra, men nu får jag ju lära om verkar det som.

Men hur gör man med löddret på lädret. Torkar man bara av det med en trasa efteråt?
 
Re: \"Nytt läder\"

Jag brukade göra så, men eftersom jag lämner in mina trasiga prylar till Mike så inser jag att jag INTE bör lägga träns i olja mer.... :crazy:
*förlåt Mike, slutar genast med detta*
 
:o
Ibland är man ju helt blind!
tack Snuffsan.

Och så ytterligare en fråga till Mike, bara för att vara extra jobbig tor jag :o .

Sadeln luktar ju självklart gammal, men den luktar också lite lätt av mögel.
Jag har luktat på undersidan (av sadeln) som ju är av tyg och det luktar fräscht. Så det är bara lädret som luktar. Kan jag göra något åt det eller ska jag låta sadelmakare kolla på det. Det är ingen stark lukt utan jag känner den bara om jag verkligen luktaa på sadeln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 828
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 872
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Roadster
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 545
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp