Lädervård

Japp, det blir liksom blåsvart på handduken. Men tränset är lika fint i färgen ändå och lädret är jättetrevligt. Funderade lite på om det var normalt eller om jag gör någonting konstigt som gör att det blir så?

Hänt mig med ibland, både dyrt och billigt läder. Händer i början, men inte sen. Jag har antagit att lädret varit typ "överfärgat" och det är överskottsfärg som försvinner. Men jag vet ju inte om det stämmer. Har inte märkts något på lädret, det har varit lika svart även när det slutat "färga av sig". Under avfärgningsperioden har det kunnat färga på ljusa schabrak, luvor, handskar - och hästar med (när det blivit blött, svett eller regn, och "friktion")
 
Min sadel har efter flitig användning och några år på nacken blivit liksom matt och nött på framvalvet. Finns det något sätt att återfå "finishen", det blanka lite vattenavstötande?
 
Är det sant att ren neats foot oil inte får säljas längre?

Horze säljer något som heter Nettex, men det framgår inte om den är ren eller om den är utblandad?
 
Köper man lanolinfett på Apoteket? Finns det rent då?
Med tanke på att man ska olja köttsidan, hur gör man då på en westernsadel, går ju typ bara göra under fendrarna? Men balsamet tar man på "utsidan" iallafall, har nu en dyr sadel och vill göra rätt, har ej smörjt den på flera år pga att inte göra fel :nailbiting: Hur ofta ska man behandla den?
Ang neat oljan, hur mycket mörknar lädret? Har en ljus sadel nämligen
Tack på förhand om jag får ett svar Mike
 
Väcker denna gamla tråden istället för att göra en ny. Är det någon som har bra tips på hur man får bort oljan/fett från utrustning som blivit över fettad? Lädret har verkligen blivit mättat genom åren (antar att man inte rengjort utan bara smort in lager på lager) det dryper från lädret och är alldeles oljigt och kladdigt. Tänker att för mycket fett, precis som för lite, inte är bra för lädret. Eller? Räcker det att tvätta med sadelsåpa för att få bort det? Eller ska man låta det vara och bara vårda det som "vanligt"?
 
Väcker denna gamla tråden istället för att göra en ny. Är det någon som har bra tips på hur man får bort oljan/fett från utrustning som blivit över fettad? Lädret har verkligen blivit mättat genom åren (antar att man inte rengjort utan bara smort in lager på lager) det dryper från lädret och är alldeles oljigt och kladdigt. Tänker att för mycket fett, precis som för lite, inte är bra för lädret. Eller? Räcker det att tvätta med sadelsåpa för att få bort det? Eller ska man låta det vara och bara vårda det som "vanligt"?
Tvätta med varmt vatten och lite sadelsåpa, torka torrt med en handduk och smörj inte. Det kommer att bli lite torrare med tiden :). Men varmvatten löser upp den värsta sliten så får man bara gnugga bort resten.
 
Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns :nailbiting:

Ursäkta frågebombning:
- Min däckel är 2 år gammal. New tan-färgad. Den är jättetorr och hård i lädret, och varit from scratch. Knackar man på den låter det som om man knackade på en torr gammal planka O_o Har försökt smörja den några gånger, och då använt Stübbens Glycerintvål. Tycker dock öht inte att den svarar på produkten. :confused: Det bara lägger sig som ett sikt "utanpå" som inte tränger ner. Vad ska man använda för produkt istället?
- Har också matchande tömmar till ovan nämnda däckel. I samma typ av läder. Och precis som däckeln tänkte jag att "bara jag smörjer den några gånger" så blir tömmarna mjukare. Men icke. De kan banne mig nästan stå av sig själva, så hårda/torra är de. Och ändå svarar de inte öht på S GT. Vad tar man sig till?? :arghh:
- Min sadel är ju som kanske inte helt obekant en Kieffer Donau -94. Från början var den (antagligen) svart. Med åren har den dock blivit grönare och grönare, och mattare och mattare. Färgen kanske man inte kan göra så mycket åt, men finns det något puts som kan ge åtminstone en del av den forna glansen (bokstavligt talat) tillbaka? :) S GT tränger in bra och gör den mjuk så, men hade kanske önskat något som ger liiite mer finish.
 
Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns :nailbiting:

Ursäkta frågebombning:
- Min däckel är 2 år gammal. New tan-färgad. Den är jättetorr och hård i lädret, och varit from scratch. Knackar man på den låter det som om man knackade på en torr gammal planka O_o Har försökt smörja den några gånger, och då använt Stübbens Glycerintvål. Tycker dock öht inte att den svarar på produkten. :confused: Det bara lägger sig som ett sikt "utanpå" som inte tränger ner. Vad ska man använda för produkt istället?
- Har också matchande tömmar till ovan nämnda däckel. I samma typ av läder. Och precis som däckeln tänkte jag att "bara jag smörjer den några gånger" så blir tömmarna mjukare. Men icke. De kan banne mig nästan stå av sig själva, så hårda/torra är de. Och ändå svarar de inte öht på S GT. Vad tar man sig till?? :arghh:
- Min sadel är ju som kanske inte helt obekant en Kieffer Donau -94. Från början var den (antagligen) svart. Med åren har den dock blivit grönare och grönare, och mattare och mattare. Färgen kanske man inte kan göra så mycket åt, men finns det något puts som kan ge åtminstone en del av den forna glansen (bokstavligt talat) tillbaka? :) S GT tränger in bra och gör den mjuk så, men hade kanske önskat något som ger liiite mer finish.

Jag använder hamanol på läder som är torrt, rengör ordentligt först med en tvål jag gillar och så kort därefter när lädret fortfarande är fuktigt stryker jag på hamanol. Är det riktigt torrt kan jag använda neatsfoot oil någon gång innan hamanolen låter som att det ev skulle kunna rädda dina hårda lädergrejer.
 
Jag använder hamanol på läder som är torrt, rengör ordentligt först med en tvål jag gillar och så kort därefter när lädret fortfarande är fuktigt stryker jag på hamanol. Är det riktigt torrt kan jag använda neatsfoot oil någon gång innan hamanolen låter som att det ev skulle kunna rädda dina hårda lädergrejer.

Ok, tack! :up:
Det låter som en bra produkt! Ska kika efter den nästa gång jag är i min lokala ridsportbutik.
 
Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns :nailbiting:

Ursäkta frågebombning:
- Min däckel är 2 år gammal. New tan-färgad. Den är jättetorr och hård i lädret, och varit from scratch. Knackar man på den låter det som om man knackade på en torr gammal planka O_o Har försökt smörja den några gånger, och då använt Stübbens Glycerintvål. Tycker dock öht inte att den svarar på produkten. :confused: Det bara lägger sig som ett sikt "utanpå" som inte tränger ner. Vad ska man använda för produkt istället?
- Har också matchande tömmar till ovan nämnda däckel. I samma typ av läder. Och precis som däckeln tänkte jag att "bara jag smörjer den några gånger" så blir tömmarna mjukare. Men icke. De kan banne mig nästan stå av sig själva, så hårda/torra är de. Och ändå svarar de inte öht på S GT. Vad tar man sig till?? :arghh:
- Min sadel är ju som kanske inte helt obekant en Kieffer Donau -94. Från början var den (antagligen) svart. Med åren har den dock blivit grönare och grönare, och mattare och mattare. Färgen kanske man inte kan göra så mycket åt, men finns det något puts som kan ge åtminstone en del av den forna glansen (bokstavligt talat) tillbaka? :) S GT tränger in bra och gör den mjuk så, men hade kanske önskat något som ger liiite mer finish.

Använd ordentligt med fett efter att du rengjort med såpa på däckeln. undvik att blöta ner det för mycket. Vatten torkar ur och orsakar sprickor i lädret = förstört
Torka av överflödigt fett med en trasa. Upprepa efter varje användning tills dess att lädret blivit mjukt och följsamt.

ang sadeln så ska du inte överbehandla, regör med återfuktande såpa en gång i veckan, inte mer. Annars lossnar bara ännu mer färg-´.
 
Använd ordentligt med fett efter att du rengjort med såpa på däckeln. undvik att blöta ner det för mycket. Vatten torkar ur och orsakar sprickor i lädret = förstört
Torka av överflödigt fett med en trasa. Upprepa efter varje användning tills dess att lädret blivit mjukt och följsamt.

ang sadeln så ska du inte överbehandla, regör med återfuktande såpa en gång i veckan, inte mer. Annars lossnar bara ännu mer färg-´.

Tack! :)
Inser nu att jag använder ganska mycket vatten till in glycerintvål. Kanske därför däckeln inte blir bättre heller, antagligen...?
 
när jag använder neatsfootolja på läder kan jag stryka på "tunt" flera gånger tills det inte längre suger åt sig på ett par minuter. Låter ligga ngn h eller över natten och torkar därefter av överskottsfett. därefter på med något läderbalsam för att bevara oljan inne i lädret
 
Åh detta är ju jättespännande! Har blivit väldigt intresserad av läderkonservering det senaste. Tänkte bara fråga om någon vet hur behandlingen av lädrena skiljer sig från hästutrustning till t.ex ridstövlar? Vet ju att ridstövlar ska inte skötas om på samma sätt som sadlar och träns, utan som vilka andra läderskor som helst, men har inte riktigt förstått varför. Olika garvämnen? Något annat? Hmm undrar om jag inte har en kursbok om detta någonstans...
 
Använd ordentligt med fett efter att du rengjort med såpa på däckeln. undvik att blöta ner det för mycket. Vatten torkar ur och orsakar sprickor i lädret = förstört
´.

Det är inte i linje med vad som står i trådens första inlägg.
Jag skulle lagt i vatten någon timme tills det blir mjukt av vattnet, och sen tagit läderbalsam.
 
Känner mig inte alls så rutinerad på lädervårdssidan, trots att jag bl.a. är träns-o-man, med bortåt 15 träns :nailbiting:

Ursäkta frågebombning:
- Min däckel är 2 år gammal. New tan-färgad. Den är jättetorr och hård i lädret, och varit from scratch. Knackar man på den låter det som om man knackade på en torr gammal planka O_o Har försökt smörja den några gånger, och då använt Stübbens Glycerintvål. Tycker dock öht inte att den svarar på produkten. :confused: Det bara lägger sig som ett sikt "utanpå" som inte tränger ner. Vad ska man använda för produkt istället?
- Har också matchande tömmar till ovan nämnda däckel. I samma typ av läder. Och precis som däckeln tänkte jag att "bara jag smörjer den några gånger" så blir tömmarna mjukare. Men icke. De kan banne mig nästan stå av sig själva, så hårda/torra är de. Och ändå svarar de inte öht på S GT. Vad tar man sig till?? :arghh:
- Min sadel är ju som kanske inte helt obekant en Kieffer Donau -94. Från början var den (antagligen) svart. Med åren har den dock blivit grönare och grönare, och mattare och mattare. Färgen kanske man inte kan göra så mycket åt, men finns det något puts som kan ge åtminstone en del av den forna glansen (bokstavligt talat) tillbaka? :) S GT tränger in bra och gör den mjuk så, men hade kanske önskat något som ger liiite mer finish.
Glycerintvål mjukar inte upp. Jag oljar in allt mitt läder ett par gånger/år med avokadoolja (veredus) eller neatsfootsolja, inget annat! Köp absolut inte ekols skit...
Mellan gångerna blir det hamanol och stübbens glycerintvål (i omvänd ordning;))
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 830
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 878
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 723
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp