Bukefalos 28 år!

Läget stabilt för skadad ryttare

Sv: Läget stabilt för skadad ryttare

Nån kommenterade att det alltid borde finnas läkare på plats under hopptävlingar..

Håller med, men det gäller inte bara hoppning utan samtliga grenar inom hästsporten :cool: Likväl som det finns veterinärer på plats borde det finnas läkare o beroende på tävlingens status/storlek/inriktning så bör även ambulans finnas på plats!

En liten lokaltävling på hemmaklubben har inga ekonomiska möjligheter att ha en amulans stationerad, men det kanske inte rör sig om hästar i toppkonditionheller o då minskar ju riskerna även om dom fortfarande finns.....

Den olyckan kunde lika gärna hänt ute i skogen pga att hästen tex blivit rädd för en hare å bockat/slängt sig runt o sparkat.... Kunde lika gärna hänt när tjejen skulle gå ut i hagen för att hämta sin häst att den gör en helomvänding o slår bakut.

Hästar är flyktdjur o det kvittar hur snälla dom är så reagerar dom instinktivt vid fara! Visst reagera vissa mer än andra beroende på ras, ålder, temprament kondition, rang.. MM, men ALLA hästar är flyktdjur o olyckan finns alltid runt hörnet när man hanterar hästar......

Hoppas tjejen blir återställd o en jätteeloge till läkaren som ryckte in från läkarplats :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Folksam har nyligen gått igenom närmare 7 000 ridskador under perioden 2017–2021, undersökningen visar att 1 400 personer skadas inom...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den finske ryttaren Paavo Huttunen ramlade av sin häst Conbaso och landade i ett vattenhinder och förblev liggande. Han fördes till...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Wilisia
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 565
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter mer än två månader med det dödliga viruset EHV-1 har läget hos Skånsta ryttare i Österåker stabiliserats. Sedan mitten av februari...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp