Lägga sig i eller engagera sig?

Men då så passar du ju ihop med hästägare som vill ha det på det viset.
Jag vill inte ha det så och det är mitt val att kunna bestämma det, därför att jag äger stallet.
Du missar poängen - det spelar ingen roll alls om vi tycker det är ok eller inte.
Det är ju vad vi diskuterar 😂

Ts skrev om att hyresgästen som är vän med stallägaren slapp göra en del av jobbet enbart pga vänskapen.

Det är vad jag svarat på hela tiden sen har icke ung snurrat till det så jag blivit helt yr bara av hälften.
 
Fast jag försöker förklara att det finns inget att diskutera 😅.

Du köper en tjänst av stallägaren. Gillar du inte det du får, så sluta köp tjänsten.

Säljer ingen det du vill ha, bygg det själv.
Stod ju förmodligen inte i detta kontrakt att övriga hyresgäster skulle få jobba åt den inhyrda vännen..
 
🤣
Det är tur att dom flesta stallägare är vettigare än att bara vilja ha skimlar eller låta andra hyresgäster göra dom inhyrda vännernas jobb.
Kan bara instämma. De flesta brukar vara vettiga och tydliga med vad som gäller. Ett
Känns ju lite som en halmgubbe, alltså jag har då aldrig hört talas om någon som skrivit in i sitt kontrakt att "skötsel av min kompis häst ingår i hyresgästens åtaganden".

Men ponera att den regeln finns i något fiktivt stall. Antingen så följer du den, försöker förhandla med stallägaren att regeln är orimlig, eller så flyttar du.

Det är liksom inte svårare än så.
Den fanns i fd stallet men inte i skrift. Lite så var det att nån skulle mobbas ut varje år.

Jag stod då på mig då jag försökt påtala för den personen att ”under dina veckor du skall fylla vatten så har jag gjort det varje kväll”. Det gick inte in för hon fyllde minsann en gång i veckan och fyllde ev på nån mer gång. Jag fick heller inte byta hage fast täckeskostandeena var uppe i många tusen trots div antibit, aktivering osv för att hennes häst hade som hobby att bita sönder täcken.

När det lyftes så var det självklart att jag skulle knipa igen och bara fixa för dennes hästar med och 6000 i täckeskostander per år var ”normalt slitage” Så flyttade.

Men såna saker står ju sällan med i kontrakten utan är sånt som man märker av senare. Nåt jag lärt mig med tiden är att ställa en hel hög frågor om det som inte står med.
 
Kan bara instämma. De flesta brukar vara vettiga och tydliga med vad som gäller. Ett

Den fanns i fd stallet men inte i skrift. Lite så var det att nån skulle mobbas ut varje år.

Jag stod då på mig då jag försökt påtala för den personen att ”under dina veckor du skall fylla vatten så har jag gjort det varje kväll”. Det gick inte in för hon fyllde minsann en gång i veckan och fyllde ev på nån mer gång. Jag fick heller inte byta hage fast täckeskostandeena var uppe i många tusen trots div antibit, aktivering osv för att hennes häst hade som hobby att bita sönder täcken.

När det lyftes så var det självklart att jag skulle knipa igen och bara fixa för dennes hästar med och 6000 i täckeskostander per år var ”normalt slitage” Så flyttade.

Men såna saker står ju sällan med i kontrakten utan är sånt som man märker av senare. Nåt jag lärt mig med tiden är att ställa en hel hög frågor om det som inte står med.
Ja det där tror jag inte står med i något kontrakt utan det handlar om dåligt omdöme eller respektlöshet.
 
Det är ju vad vi diskuterar 😂

Ts skrev om att hyresgästen som är vän med stallägaren slapp göra en del av jobbet enbart pga vänskapen.

Det är vad jag svarat på hela tiden sen har icke ung snurrat till det så jag blivit helt yr bara av hälften.

Inte Ung har svarat helt relevant vad jag kan läsa.

Om jag förklarar såhär då: privata stall går inte att jämföra med kommunens lägenhetsuthyrning.

Du har noll rättigheter som inhyrd i ett stall. Så är det bara. Din häst skyddas av djurskyddlag och föreskrifter, men det är allt. Om det skrivs ett stallkontrakt, så kan du kräva det som står i kontraktet. Men inget mer.

Stallägaren måste inte anpassa sig till dig, och det är väldigt barnsligt att tro att dom måste det.
 
Inte Ung har svarat helt relevant vad jag kan läsa.

Om jag förklarar såhär då: privata stall går inte att jämföra med kommunens lägenhetsuthyrning.

Du har noll rättigheter som inhyrd i ett stall. Så är det bara. Din häst skyddas av djurskyddlag och föreskrifter, men det är allt. Om det skrivs ett stallkontrakt, så kan du kräva det som står i kontraktet. Men inget mer.

Stallägaren måste inte anpassa sig till dig, och det är väldigt barnsligt att tro att dom måste det.
Läs vad ts skrev istället för vad inte ung skrivit
 
Ja det där tror jag inte står med i något kontrakt utan det handlar om dåligt omdöme eller respektlöshet.
Nej så är det ju, det brukar smyga sig på med tiden. Även stått i samma stall där stallägaren både varit barn/hundvakt åt hyresgäster, varit deras tränare, ridit till deras hästar osv, eller festat med vissa av dem… men aldrig för den sakens skull uppkom att ”Nu är jag ju kompis med Lisa, så hon slipper ju undan åtaganden och stallstäd, det får du kompensera i stället”. Det blir bara grymt oproffesioellt. Visst att man kan ha en kompis som har hand om vissa moment stallägaren inte hinner som att räkna spånbalar, beställa saker, ansvara för hagar osv men sånt brukar ju ärligt framgå ”Lisa har stått här länge och hon har lite huvudansvar för detta och detta. Det innebär då att hon slipper detta istället”.
 
Jag har haft eget stall och håller verkligen inte med er, som sagt skulle aldrig behandla någon bättre eller sämre utifrån våran privata relation.
Ägde du fastigheten då?
Det är litet olika att driva eget stall och äga jordbruksfastighet. Ansvaret är mycket större när man äger.
 
Ja, här är pudelns kärna.

De flesta små stall drivs inte av proffs. De är inte stora vinstdrivande företag med anställda. Det är någons hem.

Hemfrid. Dom får lov att vara hur oproffsiga dom vill i sitt eget hem så länge inte hästarna far illa eller någon lag bryts.

Det är åtminstone det jag försöker förklara. Vill man ha ett proffsdrivet stall får man hyra in sig på en större anläggning.
 
Ja, här är pudelns kärna.

De flesta små stall drivs inte av proffs. De är inte stora vinstdrivande företag med anställda. Det är någons hem.

Hemfrid. Dom får lov att vara hur oproffsiga dom vill i sitt eget hem så länge inte hästarna far illa eller någon lag bryts.

Det är åtminstone det jag försöker förklara. Vill man ha ett proffsdrivet stall får man hyra in sig på en större anläggning.
Ändå så var det inte ens det som det handlade om.
 
Nej så är det ju, det brukar smyga sig på med tiden. Även stått i samma stall där stallägaren både varit barn/hundvakt åt hyresgäster, varit deras tränare, ridit till deras hästar osv, eller festat med vissa av dem… men aldrig för den sakens skull uppkom att ”Nu är jag ju kompis med Lisa, så hon slipper ju undan åtaganden och stallstäd, det får du kompensera i stället”. Det blir bara grymt oproffesioellt. Visst att man kan ha en kompis som har hand om vissa moment stallägaren inte hinner som att räkna spånbalar, beställa saker, ansvara för hagar osv men sånt brukar ju ärligt framgå ”Lisa har stått här länge och hon har lite huvudansvar för detta och detta. Det innebär då att hon slipper detta istället”.
Håller fullständigt med dig och är glad att jag slipper den typen av männniskor irl :)
Ja, här är pudelns kärna.

De flesta små stall drivs inte av proffs. De är inte stora vinstdrivande företag med anställda. Det är någons hem.

Hemfrid. Dom får lov att vara hur oproffsiga dom vill i sitt eget hem så länge inte hästarna far illa eller någon lag bryts.

Det är åtminstone det jag försöker förklara. Vill man ha ett proffsdrivet stall får man hyra in sig på en större anläggning.
Så man ska behöva var proffs för att ha lite allmänt folkvett nuförtiden okej 😂
 
Håller fullständigt med dig och är glad att jag slipper den typen av männniskor irl :)

Så man ska behöva var proffs för att ha lite allmänt folkvett nuförtiden okej 😂
Du behöver bara välja bort de stallen.
Du behöver inte vara oförskämd.
Det handlar om stallägarens trivsel.
Stallägaren är inget betalt tjänstefolk som hästägarna skall bossa runt och uppfostra.
 
Du behöver bara välja bort de stallen.
Du behöver inte vara oförskämd.
Det handlar om stallägarens trivsel.
Stallägaren är inget betalt tjänstefolk som hästägarna skall bossa runt och uppfostra.
Så om vi ponerar att jag skulle vara potentiell hyresgäst hos dig. Vi kollar runt i stallen, hagen mm. Kollar på avtalet…
Berättar du då även att

X är min kompis så de här sakerna får du lösa åt hennes häst med?

Y Tränar för mig så hon behöver inte vara med på städdagarna

Z Brukar passa mina hästar och vi är barndomsvänner, så vill du ha bomfritt i paddocken så plockar du bort efter henne, dina egna bommar skall såklart också plockas bort.

Mao ”Dessa är mina personliga vänner och jag äger stallet, dessa har lägre hyra i kompensation får du mer att göra med 4 hästar extra.

Det är ingen som säger att nån skall bossa runt med stallägaren. Men att stallägaren kanske bör vara ärlig åtminstone?
 
Så om vi ponerar att jag skulle vara potentiell hyresgäst hos dig. Vi kollar runt i stallen, hagen mm. Kollar på avtalet…
Berättar du då även att

X är min kompis så de här sakerna får du lösa åt hennes häst med?

Y Tränar för mig så hon behöver inte vara med på städdagarna

Z Brukar passa mina hästar och vi är barndomsvänner, så vill du ha bomfritt i paddocken så plockar du bort efter henne, dina egna bommar skall såklart också plockas bort.

Mao ”Dessa är mina personliga vänner och jag äger stallet, dessa har lägre hyra i kompensation får du mer att göra med 4 hästar extra.

Det är ingen som säger att nån skall bossa runt med stallägaren. Men att stallägaren kanske bör vara ärlig åtminstone?
😂👍
 
Så om vi ponerar att jag skulle vara potentiell hyresgäst hos dig. Vi kollar runt i stallen, hagen mm. Kollar på avtalet…
Berättar du då även att

X är min kompis så de här sakerna får du lösa åt hennes häst med?

Y Tränar för mig så hon behöver inte vara med på städdagarna

Z Brukar passa mina hästar och vi är barndomsvänner, så vill du ha bomfritt i paddocken så plockar du bort efter henne, dina egna bommar skall såklart också plockas bort.

Mao ”Dessa är mina personliga vänner och jag äger stallet, dessa har lägre hyra i kompensation får du mer att göra med 4 hästar extra.

Det är ingen som säger att nån skall bossa runt med stallägaren. Men att stallägaren kanske bör vara ärlig åtminstone?
Jag skulle definitivt förklara att det var olika villkor och varför.
Jag är mycket tydlig så det brukar inte dyka upp några överraskningar.
Det skulle annars snarast vara min tränare som fick förmåner än att jag var någons tränare. Det skulle jag förklara med att jag behövde den kompetensen bättre från den personen än att den städade på städdagarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp