Lämna ut på prov?

K

knyttet

Vad ska man tänka på om man lånar ut en häst på prov inför försäljning; ansvar, ersättning etc???

Den ev. köparen vill ha hästen på prov och tycker att vi kan skriva ett fodervärdsavtal under tiden.
Jag tycker att vi ska göra klart köpet (d.v.s hästen ska vara betald) och att vi skriver in i kontraktet att köparen har hästen på prov i två veckor och har rätt till full återbetalning inom den tiden.

Vilket är bäst att göra?
Vad är viktigast att ha med i kontraktet?
Jag tänker på ev skador på hästen, på utrustning, om nåt skulle hända under tiden...
Försäkring?

Egentligen vill jag inte låna ut en häst på prov, har varit med om bekanta som fått tillbaka halvt sönderridna hästar som det har tagit lång tid att "reparera" för en ny försäljning. Det här verkar vara trevliga människor, så jag har accepterat, men jag vill ha allt juridiskt klart för mig!
 
Skrev ett mkt noggrant kontrakt där vi reglerade det mesta "ifall att" och besiktigade på uppdrag av den presumtive köparen och om jag inte hade varit nöjd med skicket när han kom hem hade besiktningen gjorts om med samma veterinär. Men hon köpte hästen.

Skrev ner och avtalade om allt vi kunde komma på för att hon inte skulle behöva oroa sig osv.

Hon betalade innan han åkte och jag behöll papprena tills hon bestämt sig, det fanns också med i kontraktet.

Jag behöll försäkringen på mig och betalade, hur man gör med skador beror ju på omfattningen och måste nog diskuteras mer noga när och om det händer.
 
Du får ju ta risken att hästen kan komma tillbaka och i kanske ett sämre skick än när den åkte...Jag har aldrig köpt en häst på prov, så jag kan inte uttala mig om vad man ska ta upp i kontraktet. Se iaf till att besiktiga hästen innan den åker, ni båda ska vara med då.
 
Om du lämnar hästen på prov är det du som har ansvar för skador och sjukdomar som drabbar hästen under provtiden. Om du istället lämnar på öppet köp så har köparen ansvar för skador etc, men hon har ändå rätt att lämna tillbaka hästen inom den tid ni kommmer överens om.
Så öppet köp är mycket bättre för säljaren
 
så her gjorde jag då jag köpte min häst.
För jag tog han på prov och nekade köpa honom annars.
det finnes ett köpekontrakt på lantmännen man kan köpa,der står det om nån tar hästen på prov och man kryssar i det och allt.dette kontraktet är advokat godkändt,blir det tvist kan man gå till domstol.
man kan også göra så her att hon köper hästen direkt,med samma kontrakt,der står det även att man har hästen på provköp ( öppet köp ) så och så lång tid som du som säljare tycker.

jag kan förstå om hon vill hah ästen på prov,så som i mitt tillfälle ville jag veta om hästen var rätt för mig,

men det kan finnas lureri folk også,så jag råder dig att vara noga med kontraktet jag har skrevet om.det gälder på flera syften och kostar 55 kr för två ex.
 
Jag fick tillbaka min utlånade häst med fraktur på patella... han lever inte längre.

Jag lånar ALDRIG ut en häst på prov mer. Om det inte räcker att de får komma och provrida flera gånger (så mycket de vill) så får de KÖPA hästen på öppet köp, och OM de ska lämna tillbaka hästen ska den vara i exakt samma skick (nybesiktad osv).

Nu hade vi visserligen ett fodervärdskontrakt som gällde under provtiden, så jag stod inte för vetkostnaderna för skadan när den hände. Men det blev ju extrakostnader för veterinärbesök, avlivning och den känslomässiga biten. Jag hade räknat med 6 mån konvalecens och blev rätt chockad när han togs bort dan efter vi fick reda på vad som var galet.

På öppet köp är nog köparen mer rädd om hästen. På prov (och i 2v!) är det lätt att de "rider skiten ur hästen" för att testa så mycket som möjligt.
 
Fy vad hemskt! Hur gick det till?

Jag lutar nog åt att göra klart köpet med "öppet köp" i två veckor. Då kan man ändå skriva in i kontraktet vad som gäller om det skulle hända något.
Att köparna ändå "rider skiten ur hästen" är jag lite orolig för. De kommer säkert att vilja testa hur hon fungerar i alla upptänkliga situationer. Far de runt överallt med hästen under de två första veckorna så misstänker jag att det blir kaos med en ny, otrygg häst. Nåväl, man ska väl inte tro det värsta om folk, men tyvärr så kan ju både det ena och andra inträffa.

Nån annan som har tips?
 
hade ut min häst på foder 3 mån och det ångrar jag idag, pga problematiska saker efteråt (dock ej skador)
 
Det var ren otur, han blev sparkad av sin nya hagkompis... Men pga puckad veterinär fick han gå 2½ månad med frakturen!
 
När jag tog min häst på prov skrev vi ett "utlåningskontrakt" där det stod att jag lånade hästen till ett visst datum och att jag skulle fatta ett beslut om köp senast den dagen. Det stod även att jag skulle stå för transport fram och tillbaka till ägaren och att ägaren höll hästen försäkrad under tiden.
 
Lånar bara din svarsknapp Magdalena.


Hm.. Nu sitter jag och funderar ( pannan i djupa veck )

Jag går ju i hästköpstankar :banana: men blir lite orolig ändå.
Jag bor ( som ni ser ) i Luleå och har stora funderingar på att resa ner till Skåne för att leta häst..

Jag kan ju inte provrida hästen massor av gånger ( pga avståndet ) vad är då bäst för både mig och säljare?

Öppet köp?

Eller vad ?
 
Kan du inte åka ned en helg och kanske iaf få tillfälle att provrida ett par dagar i rad? Be att få video hemskickad innan du åker ned, man ser mycket på det tycker jag.

Vi har köpt häst från Norrland, provred en gång och sedan köpte vi honom.

Prövotid kan vara jobbigt för både säljare och köpare. Säljaren riskerar att få hem hästen igen, och köparem tar risken att fästa sig vid hästen som dom kanske måste lämna tillbaka....(om den tex inte går igenom besiktning eller nåt liknande)
 
Jo jag kommer absolut att provrida hästen.

Men många skriver: Du får prova hästen hur mycket du vill här innan köp .
Det kan ju inte jag .

Vet;besiktning kommer göras i vilket fall innan jag ens tar hem en häst :)
 
Jag bor i Uppsala och köpte förra året en häst från Göteborgstrakten. Det är ju inte riktigt lika långt som mellan Luleå och skåne, men i alla fall gjorde jag såhär:

Jag och en väninna åkte för att titta på hästen. Det visade sig att säljaren hade en stuga vi kunde bo i, så vi kunde stanna över en natt och så hade jag möjlighet att provrida två gånger. Första dagen red vi ut tillsammans med säljaren och hennes döttrar (de hade fler hästar). Andra dagen var vi själva och fick provrida på ridbanan.

När vi kom stod hästen inne i stallet, så jag bad att de inte skulle ta in henne dagen därpå. Jag ville hämta henne i hagen själv o.s.v. Det var faktiskt väldigt bra att själva få fixa med hästen dag 2 och det var lite modigt av säljaren tycker jag allt, men dels tror jag att hon märkte första dagen att vi var erfarna både jag och väninnan, dels visste hon att hovslagaren skulle komma medan de var borta så han kunde ju kolla till oss lite extra.

När jag bestämt mig för att jag ville ha hästen ringde jag och beställde veterinärbesiktning. När den var klar faxades intyget och så ringde jag upp veterinären och frågade om några saker jag hade bett dem kolla extra på.

Så satte jag in pengar på konto och beställde transport (hästbuss). Ungefär två veckor efter att jag varit och tittat levererades hästen till gårdsplanen.

Jag hade alltså INTE hästen på prov och jag bad aldrig att få det heller. Skulle jag sälja en häst skulle jag inte, förutsatt att hästen inte var speciell på något sätt, vilja lämna ut den men ännu mindre skulle jag vilja ha NÅGON ANNANS häst hemma på prov! Usch, vilket ansvar!

Att köpa häst är alltid förenat med någon form av risk. Det är nog bara att acceptera. Det är en risk att köpa en häst som jag gjorde efter att bara ha ridit den två gånger, men det är också en risk att ta hem en häst på prov. Jag gjorde så att jag funderade lite extra på egenskaper jag absolut INTE kunde acceptera hos min tilltänkta häst och såg till att jag försatte oss i situationer där de borde ha märkts när jag provred och hanterade henne hos säljaren. Så var det ju bra att ha väninnan med som kunde ha en second opinion.

I värsta fall får man väl sälja hästen, men faktiskt är ju de flesta hästar helt normala om den hanteras rätt.

Anneli
 
Skönt att höra - fler delar mina åsikter.

Jag gjorde något verkligt modigt/dumdristigt, jag köpte osedd kuse från Haparanda. Men vilken liten goding som kom av bilen :)
 
Akta dej för att lämna ut på prov, då mycket kan hända även under en kortare tid!
Jag hade min häst hos en "hästutbildare" och tog tillbaka henne eftersom hon inte fick den mat som skulle ingå. Trots att jag varje gång sa till och även betalade mer den sista tiden. Man utlovade information om hur det gick varje vecka eftersom man skrev dagbok över varje häst... efter några veckor kom det inte så mycket info längre... men just detta med maten!! Idag är hon hemma och har fått mat en längre tid och det är en ny, musklad och jättefin häst som trivs med livet!
Hon skall säljas och jag kommer aldrig mer lämna ut henne, man lär sig av misstagen!
 
Aj, aj, aj

Ser nu att "hästutbildaren" har annonser ute om hästförsälj samt in- och tillridning, vilket jag skulle passa mej för!
Oj, säger jag bara!
 
Jag tyckte också att det kändes riskabelt, även om människorna verkade vettiga. Mycket kan hända... :crazy:

Vi gjorde köpet klart, de betalade hästen och i kontraktet skrev vi in att de har två veckors öppet köp. Under tiden bekostar de allt som en ägare får göra, de står för ev. veterinärkostnader etc och jag står för försäkringen. Skulle något allvarligt hända hästen så har de rätt att (som ägare till hästen) avliva den och de får då ut på min försäkring.
Det är bara att hålla tummarna att inget går snett... :p
 
Jag hade min Besten på prov i tre månader!
Att det var så lång tid berodde på att säljarna ville vara säkra på att hon kom till rätt hem. Hon är ju ingen lätt häst att handskas med och risken hade annars varit att jag sålt henne vidare och att hon blivit en vandringspokal.

Vi skrev ett fodervärdsavtal och jag betalade 1000 kronor/månad i förskott. De pengarna räknades av när jag sedan köpte henne.
Under de tre månaderna stod ägaren för försäkring och eventuella veterinärvårdskostnader. (Jag tror de kände sig rätt trygga, för jag hade Besten uppstallad hemma hos en av Sveriges mest kända veterinärer. :D)

Immer
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 794
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 126
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp