Bukefalos 28 år!

(Länd)ryggen på islandshästar

A

ang

Det första man tänker på är väl kanske långa sadlar eller sadling långt bak, men det är inte just det jag avser, utan snarare ryggverksamheten i gångartsridningen osv. Är det vanligare med t ex spänningar i ryggen/ ländryggen med tanke på gångartsproblem eller sättet islandshästar rids på t ex - och hur stor påverkan har hästens byggnad?

Vad har ridning/träning för effekt och är det något speciellt ni lägger extra vikt vid? Era erfarenheter och åsikter?
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Oj.. hua.. inte säker på att jag kan svara riktigt... Som jag har förstått det så är det vanligt med spänningar i ländryggen hos raggisarna.. Många gånger beror det nog på en alltför lång sadel, men fler och fler söker nuförtiden korta sadlar till sina isisar. Sedan är det ju fortfarande tyvärr ganska vanligt att de rids i en för hög form vilket jag antar också kan leda till spänningar i ländryggen...
Enligt vad jag själv tycker mig ha märkt så rör sig islänningens rygg mer, eller på ett annat sätt iaf, än vad den gör på stora bruna. Islänningens rygg böljar liksom mycket mer...
Tja, för att förhindra spänningar i ländryggen har vi bomlöst och vi rider i en låg avspänd men samlad form, klättrar osv för att stärka ryggmuskulaturen i allmänhet...
hmm.. finns säkert någon här som kan uttrycka sig bättre :)
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Om jag förstår din fråga rätt - så anser jag att ridsättet kan göra hästen väldigt spänd med helt avsaktad ryggrörelser vid tölten. För kraftiga förhållningar och upprest huvud med hjorthals som följd och sänkt rygg ger en otroligt spänd och stel häst som inte har några ryggrörelser alls. Man ska känna hur benen går ner och ryggen rör sig på var sida om ryggraden - denna rörelse finns ej vid fel ridsätt. Att använda tygeln som det "femte benet" är vad jag tror största felet. Om jag uttrycker mej rätt nu.

Eftersom jag har en häst med mycket stark trav har jag kämpat och gått igenom flera olika tränare innan jag TROR jag hittat rätt. Öppna, sluta och samling genom dessa övningar för att sedan försöka få hästen att tölta genom egen balans och utan stark tygelinverkan, mycket benhjälp och lugnt säte. Hästen måste vara avslappnad innan man ens kan börja, sedan måste lite spänning komma upp för att tölten ska fungera bra. Men ryggrörelserna ska finnas hela tiden och huvudhållningen får aldrig bli för hög.

Hoppas begripligt...
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

ja tyvärr rids ju islandshästar på det "klassiska" sätter av nybörjare...de tror att man ska höja upp händena jättehögt=hästen får underhals och sänker ryggen plus kommer efter med bakbenen=ingen samling typ...
och så ska dom ju ha stora sadlar islandssadlar och stora gubbar kan rida på som på 100kilo minst så hm...ryggproblem e ju de minsta man kan säja...

sån tur e har vi fått upp ögonen för vad isisen behöver....kort sadel(har ju lia lång rygg som en ponny då kan man inte ha 2mans sadlar på en liten ponny) och att det är otroligt viktigt med samling i tölten inte samling ingen tölt....om man inte kallar ankgång för tölt..(sänkt rygg, huvudet i skyn).

problemen i länd och korset kommer nog oftast på 5gångare som spänner sig och tillåts springa i grisepass....de har oftare svårt att muskla sig bra där.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Jag skulle vilja påstå att merparten av amatörhästarna har någon form av ryggspänning från början, en och annan elithäst också men inte i samma utsträckning här.

Orsakerna kan vara otroligt många, fysiska spänningar som behöver hjälp att lossas upp. Sen finns mekaniska spänningar som kan gå genom ryggen, dessa kan lokaliseras till felaktig utrustning, en dålig/felaktig hovvård och/eller ryttarproblem samt även tänder som ej är i ordning.

Om man frånser den fysiska delen och går direkt in på den mekaniska, så är det nog i den delen man först och främst bör leta när detta uppkommer. Naturligtvis har exteriören en viktig del i detta, man vet ju att vissa hästar tex har en mera styv rygg sas från början. Ofta förstärks den genom ryttarens oförmåga att få hästen till att börja arbeta med ryggen, men ryggen är också det sista som kommer igång på hästen vid ridning/träning.

Många hästar styvar även sin rygg under vissa moment, även om man har satt allt på plats i den mekaniska delen så finns ytterligare en orsak till att hästen blir styv. Det är när den utsätts för något som den egentligen inte orkar, därför krävs det av ryttaren att denne är lyhörd för hästens signaler och inte kliver över för gränsen vad hästen orkar med. Att träna sin häst är en hårfin balansgång, men överlag är vi amatörer kanske lite väl försiktiga och därför kan vissa saker ta betydligt längre tid i anspråk än vad normalt skulle vara. Men hellre det då än att få rena överträningssymtom som övergår i något man inte önskar, samtidigt måste det bita lite vid träning för det är då styrkan byggs.

Jag ser det största problemet i det här, att hästen oftast har dålig styrka i länd och bakben. Tecken på det är att hästen inte jobbar med tryck i bakbenen, och med tyngdpunkten på bärigheten. Det vi är mest vana vid att se är en häst som skubbar glatt framåt med en massa påskjut, istället för att jobba med bärkraft.

En vältränad häst klarar att öka tempot i tölten, men med bibehållen bärjarft. Den mer otränade ökar visserligen tempot, men tappar all bärkraft och övergår i rent påskjut istället. För att uppnå bibehållen bärkraft krävs massor med rätt träning, det är inte bara så att hästen skall bära sig själv och sin ryttare med bakbenen detta skall även ske genom en bärig överlinje.

Så för att nå detta problem är i de flesta fall en ren träningsfråga, förutasatt att man kontrollerat att de andra delarna inte stör hästen.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

problemen i länd och korset kommer nog oftast på 5gångare som spänner sig och tillåts springa i grisepass....de har oftare svårt att muskla sig bra där.

Att detta skulle vara ett generellt problem hos femgångare, det är fel uppfattning. Förekommer precis lika ofta på fyrgångare också, en fyrgångare kan också bli grisepassare tro inte annat. :angel:

Om hästen får svårt att muskla sig, då måste man titta på lite olika saker. Vad får hästen att äta? Har hästen en utrustning som passar? Har pållen månne någon fysisk åkomma? Eller har den helt enkelt bara ett problem, nämligen ryttaren?

Oavsett ryttarens vikt kan denne rida både felaktigt och dåligt, en lätt ryttare kan av hästen uppfattas som mycket tyngre än den ryttaren som är duktig fast betydligt tyngre.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Tack allihopa så långt för mycket intressanta svar :bow:

Jag upplever att det är lite annorlunda än om man tänker på "stora" hästar, med gångarter och en ganska kort rygg med tanke på den sadellängd vi som sitter i sadeln vill ha. Effekten av rätt använd rygg / bakdel är ju så viktigt inte bara ut prestationssyfte utan också för hästens hälsa.

Så, kan ni gå över på era bästa träningssätt för effekt så mottas det oxå tacksamt ;)
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Tempoväxlingar i skritt, halvhalter och halter i skritt. Öppna i skritt.
När det fungerar får det bli tempoväxlingar i galopp.
Passar bäst för just den hästen jag rider.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Boj skrev:
Att detta skulle vara ett generellt problem hos femgångare, det är fel uppfattning. Förekommer precis lika ofta på fyrgångare också, en fyrgångare kan också bli grisepassare tro inte annat. :angel:


QUOTE]

nä men de e väl liiiite vanligare att 5gångare med stark pass springer i grisepass en 4gångare med väl skilda gångarter där dom inte visat pass överhuvudtaget?
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

angående det med vart man lägge sadeln....jag tycker faskiskt det är rätt att lägga sadeln så pass långt bak att bogen och bogvingarna är fria så rörelserna kan tas ut utan att störa hästen de slarvar ju storhästarna en hel del me men...att säja att sadeln inte får ligga bakom virveln(flanken) då har man ju redan gått minst 10-15cm för långt bak...=(
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Gullan86 skrev:
Boj skrev:
Att detta skulle vara ett generellt problem hos femgångare, det är fel uppfattning. Förekommer precis lika ofta på fyrgångare också, en fyrgångare kan också bli grisepassare tro inte annat. :angel:


QUOTE]

nä men de e väl liiiite vanligare att 5gångare med stark pass springer i grisepass en 4gångare med väl skilda gångarter där dom inte visat pass överhuvudtaget?

Jo det är nog vanligare att femgångare kanske grisepassar, men eftersom grisepass i de allra flesta fall beror på att ryttaren rider hästen fel så att den blir spänd och stel, så kan samma ryttare på en fyragångare också åtstakomma grisepass på fyrgångaren också eller få den att bli stel och spänd med andra gångartsproblem som följd.

Jag gissar på att det finns lika många stela spända ryggar hos fyr som femgångare, just för att det är ryttarens påverkan som orsakar steleheten. En häst som inte rids lösgjord blir ju spänd oavsett om den är fyr eller femgångare. Jag skulle ialla fall gissa att tölt med sänkt rygg och hjorthals ger lika spänd rygg som en grisepassare som lullar runt på långa tyglar.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

nä men de e väl liiiite vanligare att 5gångare med stark pass springer i grisepass en 4gångare med väl skilda gångarter där dom inte visat pass överhuvudtaget?

Hästen behöver inte ens ha taktproblem i tölten, men likväl styva sig i länden ändå. Sen har vi ytterligare ett fenomen, bunden tölt som också kan bli passtaktig och som härrör mest från bogen samt spänningar utefter hästens sidor.

Det finns femgångare med stark pass som faktiskt i tölten kan bli travtaktig, att femgångare enbart springer i grisepass är alltså helt fel. Så fort hästen har hittat ett lateralt rörelse mönster, kan den även prestera grisepass oavsett den är fyr eller femgångare. Sen blir ju naturligtvis inte alla hästar grisepassare.

Jag har en klockren fyrgångare, han har takten i alla gångarter men vet inte vad pass är. Han var under en period bunden i tölten, detta kom strikt från bogen pga ryttaren red hästen för hårt med handen. Även en fyrgångare med travtakt kan styva sin ländrygg, fast inte på det sätt som avses i denna tråd. Då sänker hästen ryggen, sen låser den allt i sänkt läge. Även detta är en form av styv rygg, och ger en häst som ser tvådelad ut när den är in action.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Fast där har du lite fel Boj - jag må ha en femgångare själv, men det är trots detta lika intressant att höra om gångarter, ryggar och länder på islandhästar och vad som kan upplevas - alltifrån gångarter till hälsa. Vill liksom gärna vill ha alla vinklingar, intryck och funderingar :)
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

ang skrev:
Tack allihopa så långt för mycket intressanta svar :bow:

Jag upplever att det är lite annorlunda än om man tänker på "stora" hästar, med gångarter och en ganska kort rygg med tanke på den sadellängd vi som sitter i sadeln vill ha. Effekten av rätt använd rygg / bakdel är ju så viktigt inte bara ut prestationssyfte utan också för hästens hälsa.

Så, kan ni gå över på era bästa träningssätt för effekt så mottas det oxå tacksamt ;)

På fyrgångaren är öppna och sluta det bästa, skänkelvikning och klättra, rygga i nedförsbacke. Det får han jobba bra o avslappnat. Jag brukar dra försiktigt i svansen innan jag rider. Är svansen avslappnad o följer mina rörelser åt sidan är hästen oxå avslappnad. Honom får jag stöda mycket med lår och skänklar o bäckenet vinklas framåt på mej. Ryggen kommer då långt bak. Ingen tjusig stil men det funkar :D på den här hästen som har svårt med tölten.

På femgångaren gör jag först en typ av markträning jag lärde mej under akademiska kursen, jag håller i tygeln under bettet, handen "faller ner" dvs blir tung. Drar inte. Andra handen vid skänkelläget el vid bogen, beror vilket som passar bäst så går vi på en volt o hästen ska få in inre bakben under sig på rätt plats, se www.ridkonst.nu. Båda varven, inte för länge kanske fem min/sida.

Så öppna och sluta, sedan gör jag typ halv öppna el vad det ska kallas i tölten, det gär hästen väldigt avslappnad i halsen, då brukar det mesta fungera. O att hästen är rak i alla gångarter.

Viktigt är att jag som ryttare är med i rörelserna. När hästen går fel spänner jag mej i bakdelen o stannar upp så där, då vet häsetn. O när jag vill hästen ska stanna så slutar jag följa med i rörelserna. Det tar ju tid stanna på det sättet, men ju mer jag tränar desto mer lyhörd blir hästen. Det är roligt.

Det här är väl inget nytt för er, men...

Dessutom rider jag utan nosgrimma, ju mindre "tvång" jag har på hästen desto mer energi och glädje får jag fram. Bettet är väl anpassat och så enkelt som möjligt. (hackamore o munformat o tredelat just nu).
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Nu vet jag inte vad du åsyftade på, men denna tråd började vinklas till att enbart 5-gångare har problem med ländryggen vilket alltså är helt fel.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

det kommer kanske fram geneom denna tråden att de e vanligare hos 5gångare hehe
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Kruxet är att det kanske är vad gemeneman i stort sett tror, men genom mitt yrke har jag tyvärr sett motsatsen. Förekommer precis på samma sätt hos fyr som femgångare, dock kanske svårare att se hos fyrgångaren vilket säkert bidrar till att man tror så här.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

okej det är säkert som du säjer svårt o veta ordentligt men tyvärr så låter det ju inte så lovande att det är många ryttare som förstör hästarna=( tyvärr köper ju många nybörjare islandshästar för att dom tror att dom e lätta och bara töltat på i rätt form...
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Nu upplever inte jag att dessa ryggproblem alltid med ridningen att göra, hästen kan ju skada sig på annat sätt också. Den rids in kanske utan hänsyn till kroppens egen kapacitet, och kan på så sätt åsamkas ofrivilliga ryggproblem som sen följer hästen länge.

Jag har haft förmånen att få klämma igenom några riktigt kända pållar, tränade av mycket duktiga människor. Här har dessa problem varit i mycket låg omfattning, så visst kan ridningen säkert bidra men kanske inte alls i den storleksordning som man kanske vill tro.

Jag vet att det gång på gång skrivs att hästen får ryggproblem av för tunga ryttare, det tycker jag inte att jag kan märka något av. Om den får ryggproblem av ryttaren, får den det oavsett vilken tyngd ryttaren har för då bär hästen sin ryttare rakt på skelettet.

Man kan också ofta se vilka hästar som har lättare för att styva sig i ländryggen än andra, detta oavsett om hästen har problem eller inte. En sådan häst behöver mycket gymnastik i ryggen för att få igång den, och med tiden och rätt träning kan man får en sådan häst att släppa av och bli mera eftergiftig i sin rygg.
 
Sv: (Länd)ryggen på islandshästar

Boj skrev:
Nu vet jag inte vad du åsyftade på, men denna tråd började vinklas till att enbart 5-gångare har problem med ländryggen vilket alltså är helt fel.
Du har rätt - jag började i femgångsänden men detta har blivit så intressant så jag vill också ha fyrgångsvinklingen. Ursäkta röran ...
:o
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 358
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Inom ridningen pratar man ibland om snöret i naveln som går rakt bak mot ryggraden och hur man drar i/släpper efter på det som...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 924
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp