Absolut, jag ser ofta "den vill alltid komma in och verkar hungrig, så den är säkert övergiven!". På bild är det en katt i fint hull, fin päls som ser frisk och tillgiven ut. Efter en stund kommer den en kommentar, "hen bor på Kanalgatan 7". Anmälningar till länsstyrelsen kan vara "hen slänger ut katten på morgonen och den får inte komma in förrän på kvällen!" Det kanske inte är riktigt läge att ringa länsstyrelsen för något sånt.
Jag håller med dig i stort, en del katter gillar tex ingen utom familjen. Jag kan tänka mig att om en främling fångade som fina Lukas(kommer jag ihåg rätt?) så skulle den betraktas som vild?
Och jag tror att de katter som avlivas på plats till stor del är "kända sen innan", då lst måste ha ut veterinär, vilket inte sker vid första besöket om det inte är riktigt, riktigt illa, men då med djur som kanske inte är så välvårdade och friska.
Men jag tror tyvärr att det är orimligt att ge uppenbart skygga katter mer än några dagar, om man fångar en större mängd katter. De som tar emot katter har inte obegränsat med plats.
Angående hundar: nej, de avlivas nog inte på plats/dagen efter om de inte är sjuka. De görs en mental bedömning och är hundarna okej annonseras de ut. Men annonsen ligger inte ute länge innan hunden tas bort om det inte finns intresse, kostnaderna blir för höga för att det ska vara skäligt ganska fort (det finns nästan alltid en ägare som ska faktureras). Och det är såklart svårt att jämföra hund/katt i Sverige. Men om vi drar till med typ Rumänien (?), där kanske katter/hundar som verkar sakna ägare behandlas lika, dvs avlivas?