Mobbing - hur agera?

Sv: Mobbing - hur agera?

Jasså? Varför skulle det vara svårare att flytta ett barn i jämförelse med ett annat?

Utan att bli alltför personlig hade det du just skrev kunnat skrivas av mig. Men jag känner inget hat alls, jag har nog i grunden en bra självkänsla trots allt. Men jag bytte i alla fall klass och mitt liv förändrades till det bättre. Det var trist, men om nu Z inte är populär i klassen och känner sig osynlig är det kanske bättre att han får en ny chans bland barn som inte alls har de fördomar och den historia som barnen i hans nuvarande klass har. Även om J försvinner kan problemen till viss del kvarstå.

Jag blir annars lika upprörd som du, men för varje dag som den här pojken lider blir läget mer och mer akut. både du och jag kan ju vittna om att mobb-sår kan spöka till och med i vuxenlivet.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

KL

Om skolan inte tar tag i det här skulle jag kontakt lokaltidning.
De skriver säkert en artikel om det hela och en skola som inte tar tag i sånt här får ju ett visst rykte ibland..

I mitt fall gjorde skolan absolut INGENTING förrän min farsa dels polisanmälde trakkasserierna och i samband med det skrev en skrivelse och klagade till skolöverstyrelsen. Då började skolledningen ha litet möten och sånt med lite personer fr skolstyrelse polis etc. ( Det var strax efter jag hade klått upp grabbarna och problemet i princip redan vart löst den vägen..)

Rektorn satt på mötet och var HELT förvånad och undrade varför min mor inte hade pratat med honom om detta. Han satt alltså och ljög henne RAKT upp i ansiktet eftersom hon hade pratat med honom om detta ett tiotal gånger innan i telefon och öga mot öga.

Det var "helt okänt" för honom, de hade minsann ingen mobbning på deras fina skola.

HA!!!!

/KT
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Utan att bli alltför personlig hade det du just skrev kunnat skrivas av mig. Men jag känner inget hat alls, jag har nog i grunden en bra självkänsla trots allt. Men jag bytte i alla fall klass och mitt liv förändrades till det bättre. Det var trist, men om nu Z inte är populär i klassen och känner sig osynlig är det kanske bättre att han får en ny chans bland barn som inte alls har de fördomar och den historia som barnen i hans nuvarande klass har. Även om J försvinner kan problemen till viss del kvarstå.

Jag blir annars lika upprörd som du, men för varje dag som den här pojken lider blir läget mer och mer akut. både du och jag kan ju vittna om att mobb-sår kan spöka till och med i vuxenlivet.

Det är en starkare markering av de vuxna att mobbing INTE Accepteras om man flyttar på den som mobbar.

Flyttar man den som blivit mobbad visar man ju den som mobbar att DEN hade rätt. Mobbaren vann! Förloraren stöts ut ur flocken...... Mobbning är därvid accepterat.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Mobbing - hur agera?

Det är en starkare markering av de vuxna att mobbing INTE Accepteras om man flyttar på den som mobbar.

/KT

Javisst, jag håller med dig! Men om J:s föräldrar inte är villiga att acceptera att han är offer och hon förövare kan den lösningen kanske vara svår att uppnå... Om skolan är flat.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Javisst, jag håller med dig! Men om J:s föräldrar inte är villiga att acceptera att han är offer och hon förövare kan den lösningen kanske vara svår att uppnå... Om skolan är flat.

Och då återsår i princip bara metod 2. Dvs att den som blir mobbad injagar skräck i den som mobbar så pass rejält att mobbaren ALDRIG vågar mucka igen!

Dvs fysiskt våld!

/KT
 
Sv: Mobbing - hur agera?

*kl*
Jag blir rätt beklämd när vuxna människor propagerar för att ge igen med fysiskt våld. Jag hoppas att ni inte har några egna barn som ni för över dessa åsikter på.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Det verkar vara så att vissa människor utstrålar något som andra människor kan vädra sig till. De blir offer. Detta verkar inträffa på de flesta ställen de människorna hamnar på. Det blir ju heller inte ett dugg bättre om de beläggs med "handbojor" och förnekas rätten att få försvara sig.
:bow::bow::bow:
Hela inlägget är superbra, men sista meningen i ovanstående stycke är klockrent enligt mig.

Människor måste få lov att försvara sig. Annars eskalerar ju mobbningen hela tiden.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Det är inte alls säkert att försvar är rätt sätt att förhindra att mobbningen eskalerar.
Det kan vara minst lika effektivt att helt enkelt med rak rygg och stolt hållning ignorera dem som mobbar, så att det de gör inte får önskad effekt.

jag kan ju själv säja att det som till sist gjorde att mobbningen mot mig själv minskade var att jag - hur det nu gick till - blev mer säker på mig själv och hurdan jag var med åren. Att jag kunde vara stolt över mig själv trots att jag alldeles för ofta fick höra hur ful, fet och äcklig jag var... Och att jag lärde mig att faktiskt inte överreagera på retandet som förekom.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Men då försvarade du dig med att ha en annan utstrålning!! Ett högre självförtroende ger en annan utstrålning.

Som Ylva86 skrev, vissa människor utstrålar "offer". De är de som oftast mobbas också. Får man en annan utstrålning mobbas man inte.

Men, bra självförtroende kommer ju inte från tomma intet, det måste man bygga upp någonstans ifrån. Och det byggs inte upp genom att inte låta barnen få göra saker på egen hand. Curling är säkerligen det bästa sättet i all välmening att bryta ner ett barns självförtroende. Det är bättre att de får testa själv och känna att de kan själva!
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Kan väl bara tala för mig själv. Jag var den hemska ungen som mobbade många till mycket tårar. Och inte blev det bättre om dom bara knep igen och stod raka i ryggen. Då pressade man ännu mer tills man fick någon reaktion. Var det en ledsen reaktion blev det ju kalas, men blev personen redigt förbannad så blev man nog lite spak.

/Den hemska!
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Men, bra självförtroende kommer ju inte från tomma intet, det måste man bygga upp någonstans ifrån. Och det byggs inte upp genom att inte låta barnen få göra saker på egen hand. Curling är säkerligen det bästa sättet i all välmening att bryta ner ett barns självförtroende. Det är bättre att de får testa själv och känna att de kan själva!

Här tycker jag att du är synnerligen naiv - eller så har du dålig inlevelseförmåga. Vi vet i och för sig inte så jättemycket om problemet, men att mobboffer plötsligt ska tuffa till sig och utstråla självkänsla är liiiiite överkurs generellt sett!

Det behöver inte heller vara så att vissa människor utstrålar "offer" och blir attackerade därför. Att spela offer kan vara ett effektivt sätt att vädja om att omhändertagen av gruppens ledare. Det är som en valp på rygg som slickar uppåt, för att hårddra det. Personer som inte följer gruppens övriga dynamik, oavsett på vilket sätt det är, DE riskerar att bli trakasserade. De som bryter kontraktet.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Kan väl bara tala för mig själv. Jag var den hemska ungen som mobbade många till mycket tårar. Och inte blev det bättre om dom bara knep igen och stod raka i ryggen. Då pressade man ännu mer tills man fick någon reaktion. Var det en ledsen reaktion blev det ju kalas, men blev personen redigt förbannad så blev man nog lite spak.

/Den hemska!

Intressant. Vad drev dig att mobba andra? och vilka blev dina offer?
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Men då försvarade du dig med att ha en annan utstrålning!! Ett högre självförtroende ger en annan utstrålning.

Som Ylva86 skrev, vissa människor utstrålar "offer". De är de som oftast mobbas också. Får man en annan utstrålning mobbas man inte.

Men, bra självförtroende kommer ju inte från tomma intet, det måste man bygga upp någonstans ifrån. Och det byggs inte upp genom att inte låta barnen få göra saker på egen hand. Curling är säkerligen det bästa sättet i all välmening att bryta ner ett barns självförtroende. Det är bättre att de får testa själv och känna att de kan själva!
Nej, självförtroende och självkänsla kommer inte ur tomma intet. Det kommer ur att man får hjälp att hitta sig själv och sina egna styrkor. I mitt fall var det hos hästarna jag fann mina styrkor, i stallet var jag uppskattad för den jag var och det jag kunde - det var ofta mig som skötarna vände sig om de hittade något på sina hästar, sår och liknande som inte var så allvarligt att personalen behövde se det. Jag växte av det.
Och med denna styrka i ryggen minskade utfrysningen och mobbningen av mig, den liksom bara ebbade ut. Det var inte längre lika kul, tydligen.

Jag kan inte se något positivt i att man uppmuntrar barn att "ge igen".
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Rektorn på mellanstadieskolan där jag gick ställde sig upp på en samling och sa högt och tydligt "På den här skolan förekommer ingen mobbing!"

Sen att vi var ett gäng som varje dag utsattes för både psykisk och fysisk mobbing var något alla vuxna på plats förnekade. (bla blev en kille nersparkad på rasten så pass illa att han fick åka till sjukhus. Det var vardagsmat att få huvudet nerstoppat i toan, att efter gympan bli utknuffad naken i gympasalen och utelåst, intryckt i väggar, fälld och knuffad i matsalen, få sina arbeten förstörda, skolböcker sönderrivna mm.)

Dessutom förekom det en hel del mobbing från lärarnas sida! Klassföreståndaren ställer sig upp och säger inför klassen:
"Som vi alla vet är XX lite trög när det gäller läsningen, så nu har jag och hans föräldrar kommit fram till att han ska ha *två årskurser lägres läsebok* istället för våran. Ni får inte vara elaka mot honom för det!"

Under mina 9 år i grundskolan så var det 1½ läsår där jag inte blev rejält mobbad. Hittils har jag aldrig sett att en ordentlig åtgärd har gjorts utan den mesas på med kuratorsamtal för den mobbade och ren förnekelse från vuxenhåll.

Jag hade inte kunnat "ge tillbaka" och skulle aldrig rekommendera någon att försöka det heller. Tänk vad tacksamt att reta upp någon och se dem misslyckas med att hämnas..(ja, jag har sett det också... Jävlar vad stryk min vän fick efter att ha försökt ge tillbaka).

TS: Jag har i alla skolåren varit i din sons läge: ungen som kanske inte smälter in och därför är okej att nergöra fullständigt.
Mina stackars föräldrar försökte lösa det genom att byta skola (jag vägrade gå tillbaka till skolan annars) men det löste knappast några problem.
Rent krasst kan du inte göra något åt ungen som bråkar med dina söner. Det du kan göra att att hjälpa dina barn lära sig att hantera situationen på ett sätt som ger dem så få "men" som möjligt. Som utomstående tror jag det är omöjligt att ge konkreta tips dock:(

(Som barn hade jag sett det som det ultimata sveket från mina föräldrar om de tvingat mig att umgås med mina plågoandar på fritiden. Gör inte så mot dina barn, snälla människa! Låt dem lägga sin fritid på något mer givande som kan ge dem självkänsla och trygghet i livet istället)

/migo
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Nja, det här med kontraktet låter mer som de jobbar efter den sk Farsta-modellen.Då rotar man inte i det "gamla" utan arbetar framåt och i det ingår att alla berörda skriver kontrakt för trycka på vad alla ska arbeta med.(dessutom vill vissa skolor inte ha med föräldrarna i samtalen för att slippa "anklagelser och att situtionen ska bli ännu mer infekterad"). Lägger inga värderingar om det är bra lr dåligt men vet att många skolor anammat denna form av mobbningsplan. Visst är det ofta så att det är lätt att säga till barnet som är utsatt att "något måste du väl ändå göra för att bli utsatt så här", men saken är den att ibland är det inte så. Flickan J kan ju faktiskt vara ett stört barn. Skolan kanske tom vet att det är så. Det betyder ju inte att ett annat barn skall "offras". Föräldrarna borde stå på sig och kräva handling från skolan. Får de ingen respons så kan de vända sig till Bildningsnämndens chef som då är tvungen att utreda fallet. Detta skulle ju även gynna flickan J som verkligen verkar behöva hjälp.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

(Som barn hade jag sett det som det ultimata sveket från mina föräldrar om de tvingat mig att umgås med mina plågoandar på fritiden. Gör inte så mot dina barn, snälla människa! Låt dem lägga sin fritid på något mer givande som kan ge dem självkänsla och trygghet i livet istället)

/migo


Den där parentesen kan jag också skriva under på.

// Johanna.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

*KL*
Vad intressant att läsa om alla era erfarenheter!
Jag kommer nu med en liten uppdatering om vad som hänt sen sist.

I torsdags ringde L (läraren) och var ganska så rejält ledsen och uppgiven. Han har inte kunnat sova på två nätter... Känns som att han verkar rätt slut och att detta med Z och J och alla turer och samtal nu i veckan har kört slut på honom. Han har tyvärr varit sjukskriven för utbrändhet för inte så länge sen.
L berättade iaf att det inte gick så bra. J hade påstått att Z slagit henne. Z nekade. Ingen hade sett det. L pratade med båda barnen. L hade sagt till Z att han trodde till hundra procent på honom!
Detta var L ledsen över nu, då han som lärare ska vara opartisk. Men han sa sig vara trött på J:s, som han uppfattade det, påståenden om saker Z gjort.

R (rektor) hade också pratat länge med J om det som hände i fredags och i måndags och försökt förmå henne att kännas vid vad hon gjort och att be om förlåtelse. Hon fick inte be om förlåtelse för sina föräldrar???!!! Hon ville inte heller, kanske skulle hon kunna be S (Z:s lillebror) om förlåtelse någon gång längre fram trodde hon, för det hon sa i måndags (sparkarna vill hon inte kännas vid). Hon fick inte ha nåt med Z att göra.

J:s mamma hade varit in 5 ggr på skolan under dagen. Skolan tycker att läget verkar ganska låst och frågan infekterad. J:s föräldrar ville inte längre vara med på samtalet den 17:e... R lyckades dock övertyga dem om att komma, så jag hoppas det blir ett möte. Det är sagt att vi inte ska prata något alls om Z den gången, bara om J och S. Men jag ska då försöka ta upp Z ändå, om vi nu möts. Annars vet man ju aldrig när nåt möte blir av igen.

Så det kändes inte så bra på torsdagkvällen.

Så ska Z göra läxan och ser att han glömt pappret med engelskaglosorna i skolan. Och den andra killen i hans klass (F) hade också glömt. Eftersom våra barn går på en liten byaskola med bara 33 elever, så är de inte så många i 4:an, endast tre elever: Z, F och J. (De går i en 4-6:a, men det är bara 4orna som har samma glosor.) Då återstår att ringa J och fråga om hon kan hjälpa honom med att berätta vilka glosor det är!

Efter en liten kort tvekan (är det verkligen så bra att ringa, då föräldrarna inte verkar vilja ha med oss att göra just nu...?), så ringer jag upp dem. Pappan svarar och jag lyckas skoja till det, så att vi tillsammans kan skratta lite åt Z och F som varit så slarviga till skillnad mot skötsamma J. ;)
Jag nämner inget om mobbingen, samtalen, eller nåt. Inte han heller.
Det känns bra efteråt att ha pratat med honom, även om det bara var om annat.

SÅ i går, fredag, så hade J bett BÅDE Z och S om ursäkt!!! :banana: Och sagt att hon nu inser vad hon gjort, att det var fult gjort, att hon INTE menat det hon sagt om att de är fula, äckliga mm. Och ATT HON INTE SKA GÖRA OM DET! :bow: för J! Vilken tjej!

Nu är väl inte allt löst för det kanske, hon får nog jobba hårt på att behärska sig och att inte känna ilska mot Z mer...antagligen...men hon har i alla fall satt ord på det hela och sett sin roll och att den inte varit bra.

Z säger att det känns bra! :)

Igår var ju sista dagen den här terminen för Z, det kunde inte slutat bättre. På måndag ska han skrivas in, och sen opereras på tisdag. Sen blir han "sjukskriven" i ca två veckor då han inte kommer att kunna/orka åka till skolan och sen är det jullov. Så nu kan ha se fram emot nästa termin och hoppas på att den blir bra.

Men, men fortsätt gärna skriva om era mobbingtankar och -erfarenheter, det är hur intressant som helst. Och vi behöver alla lära oss mer om hur vi ska hantera sånt här.
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Men vad glad jag blir! Vad härligt att hon tog mod till sig och bad om ursäkt!:bow:
Jag hoppas det här är början till ett bättre liv för alla inblandade!:laugh:
 
Sv: Mobbing - hur agera?

Då borde TS givetvis veta om det eftersom det inte bara är "det elaka barnet" som är i behov av hjälp. Det finns i denna berättelse två barn som behöver hjälp.

Nej, varför skulle TS veta om en expert är inkallad för ett annat barn i klassen. Sådant har inte pedagogerna rätt att berätta.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 991
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Imnir
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
580
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp