Lära hunden att be om lov?

Misiaczek

Trådstartare
Jag och hundarna bor delvis hos min mamma och delvis hos min pojkvän, där olika regler gäller. Hos min mamma vet hundarna att de får vara uppe i möblerna "då det alltid varit så", men hos pojkvännen vill vi ha lite mer regler och vill att hundarna ska be om lov att få komma upp i sängen, likaså i soffan fast då endast på en specifik filt vi har åt dom. Detta delvis då soffan är splitterny, men även för att pojkvännens familj har stark pälsdjursallergi och vi vill kunna ha lättare att sanera hemmet inför deras besök. I början hade vi regeln att de aldrig får va uppe i vare sig soffa eller säng, och det funkade jättebra. De har stora mysiga bäddar på golvet precis bredvid sängen, och de visste vad som gällde. Men så började vi då och då be dom att komma upp i sängen om morgnarna då vi tyckte det var så mysigt, och till en början så "frågade hundarna om lov" (de bara gjorde det, alltså inget vi lärde dem) att få komma upp i sängen genom att lägga huvudena på sängen och väntade på ett "varsågod" och då hoppade de upp, vilket vi var nöjda med. Men sen nu börjar de sakta ta det mer o mer förgivet att de får vara i sängen så vi hittar dom ofta där om dagarna och de kan hoppa upp även när vi ligger i sängen, vilket är lite irriterande då jag verkligen vill att de ska be om lov innan.
Så tänkte kolla om kanske någon här varit i liknande situation och vill dela med sig av hur ni lärt hunden att be om lov innan?
Eller är det kanske mest dumt att göra det så pass förvirrande för hundarna att de får vara uppe i möblerna IBLAND och endast när vi bestämmer det, är det kanske bäst att förbjuda det helt igen?
 
Jag och hundarna bor delvis hos min mamma och delvis hos min pojkvän, där olika regler gäller. Hos min mamma vet hundarna att de får vara uppe i möblerna "då det alltid varit så", men hos pojkvännen vill vi ha lite mer regler och vill att hundarna ska be om lov att få komma upp i sängen, likaså i soffan fast då endast på en specifik filt vi har åt dom. Detta delvis då soffan är splitterny, men även för att pojkvännens familj har stark pälsdjursallergi och vi vill kunna ha lättare att sanera hemmet inför deras besök. I början hade vi regeln att de aldrig får va uppe i vare sig soffa eller säng, och det funkade jättebra. De har stora mysiga bäddar på golvet precis bredvid sängen, och de visste vad som gällde. Men så började vi då och då be dom att komma upp i sängen om morgnarna då vi tyckte det var så mysigt, och till en början så "frågade hundarna om lov" (de bara gjorde det, alltså inget vi lärde dem) att få komma upp i sängen genom att lägga huvudena på sängen och väntade på ett "varsågod" och då hoppade de upp, vilket vi var nöjda med. Men sen nu börjar de sakta ta det mer o mer förgivet att de får vara i sängen så vi hittar dom ofta där om dagarna och de kan hoppa upp även när vi ligger i sängen, vilket är lite irriterande då jag verkligen vill att de ska be om lov innan.
Så tänkte kolla om kanske någon här varit i liknande situation och vill dela med sig av hur ni lärt hunden att be om lov innan?
Eller är det kanske mest dumt att göra det så pass förvirrande för hundarna att de får vara uppe i möblerna IBLAND och endast när vi bestämmer det, är det kanske bäst att förbjuda det helt igen?
Som jag ser det är det ganska enkelt. Om hunden hoppar upp utan att fråga om lov först så kör ni ned den på golvet igen. Det enda sättet för dem att få vara i sängen är om de ber om lov, alla egna initiativ att hoppa upp utan lov möts med omedelbar nedfösning.
 
Det är ingen konst att lära en hund att den får vara i möblerna i ett hus, men inte i ett annat. Det är definitivt enklast om man är konsekvent, så att "förbjudet" betyder "alltid förbjudet", även om det naturligtvis också går att lära den att fråga om lov först. Men även då gäller det att vara konsekvent och langa ner den direkt om den går upp utan lov.

Problemet med "fråga om lov"-konceptet är vad hunden gör bakom ryggen på en, eller när den är ensam i rummet. Har den väl fått lov att vara i en möbel, kommer den förmodligen att ta pröva igen, så fort den får en chans.

Min egen hund är rätt bortskämd, och ligger i alla möbler hemma, och även hos dem av mina kompisar som gillar hundar. Men hemma hos min syster, som faktiskt tycker direkt illa om hundar är det totalförbud.

Det var ganska enkelt att lära hunden detta, betydligt svårare att lära familjens alla barn och barnbarn att de också måste tillämpa förbudet.
 
En nackdel med att "fråga om lov" är att det är inte så jättepoppis när hunden klockan 2 på morgonen står och frågar om lov om den får komma upp i sängen... Min blev dessutom osäker om jag lät irriterad och då blev hon ännu jobbigare.
Jag tror faktiskt att det lättaste är att på vissa ställen är det ok att vara i möblerna, på andra låter man bli.
Fast visst är det gott att ha hunden i sängen...
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
701
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 596
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp