lära känna hästen - problem...

H

hautecouture

hur lär man känna en häst på rätt sätt utan att egentligen bli för jobbig och efterhängsen?
alltså något tips på hur man kan visa att man vill vara kompis med denne?

den hästen jag försöker lära känna verkar mest vara ointresserad och inte alls villig för respons...
 
Det är väl att aggera lite som en annan häst skulle ha gjort. Det är ju du som är chef och en chef springer inte efter de hästar som är underordnade för att umgås...
Den umgås med underordnade hästar för att få hjälp med att vifta bort flugor i ansiktet med kompisens svans, kanske bli kliad på ryggen och klia tillbaka, leka en liten stund. Huvudsaken att det sker på dina vilkor, så att hästen ser att du är ledaren. Alla hästar tyr sig till sin ledare, om det är en häst eller människoledare. Även om den inte verkar intresserad, så gör nått med den som en ledare skulle ha gjort(klia på ryggen...)för ledarhästen frågar inte om den andre är intresserad, utan han går fram och kräver att få bli kliad, om än bara en liten stund. Är det så att den verkligen inte vill, utan går undan från dig så vänta en stund och gör sen ett nytt försök. Håll bara inte på för länge så att den lessnar och tappar respekt för dig. Det är du som ska avsluta det hela, tycker jag.
Har ni den ställningen klar mellan er, så tror jag inte att det ska bli nått problem att vara med din häst.
Hoppas du förstår hur jag menar, annars kan du alltid be NH-folket om hjälp, dom är duktiga på sånt här. Om inte annat kanske dom kan förklara bättre än vad jag kan...
 
Dra ut på tiden som du hanterar hästen, t.ex. vid ryktningen.
Använd händerna mycket på hästen. Prova dig fram till vart h*n vill bli kliad.
Var inne i boxen hos hästen och gör ingenting.
Var ute i hagen hos hästen och gör ingenting.

Det kan ta tid innan du får någon respons. Den går INTE att tvinga fram.
 
Det finns en väldigt stor skillnad mellan att vara hästkompis och människokompis;

En häst VILL vara med andra hästar (även om de bankar skiten ur den), den har dock inget som helst behov av att vara med människor.

Och... ledarhästen 'springer' faktiskt efter nya hästar i början ;)

Follow him and he will follow you.

Let him come to you.

Umgås med hästen utan några krav.
 
Tja jag kan ju berätta lite om min häst...Han är en stark ledartyp, men har alltid haft klart för sig att jag är hans ledare.
När nya hästar kom i hagen så visade han bara typ -hej, det är jag som är chef här!
Sen var det dom ranglägre hästarna som hade ett fasligt ståhej att göra upp om rangordning.
Inget som min kuse direkt la sig i. Han hade ju sin ställning klar.
Visst gillar han sina kompisar, men han har vid FLERA tillfällen visat att jag som hans ledare betyder mer för honom än hans hästvänner.
Och det beror inte på att han älskar mig över allt annat, utan hans instinkt säger honom att jag är hans ledare och han har stor chans att överleva med mig. Nått som har präglat hästar genom tusentals år.
Jag behöver väl inte tillägga att vi har en kontakt jag och min häst som jag inte upplevt någon annan stans...
 
Du hanterar ju hästen en del vid rykt och hovkratsning. Gå ut på promenad med hästen, då märker du vad han en skyggar för, intresserar sig för.
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 276
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp