lära katten gå i koppel

R

rombin

Såg att det fanns en liknande tråd men den löste tyvärr inte mina "problem"

Jag har en liten hane som jag försöker lära gå i koppel. Han har sele på sig inomhus men så fort jag sätter i kopplet så lägger han sig ner och man får nästan dra med honom. Han totalvägrar alltså och jag har försökt att vänta ut honom, tänkt att det kanske hjälper om han får lite tid på sig men icke

ingen som har några förslag?

jag vill bara att han ska få gå ut ibland då han är innekatt :)
 
Sv: lära katten gå i koppel

Så gör mina också om jag tar på koppel inomhus - när vi väl går ut så finns det så mycket annat som lockar så då ränner de runt som bara den :) Har du provat att gå ut med honom?
 
Sv: lära katten gå i koppel

Att gå med katt i koppel är inte som att gå med en hund!

Man får helt enkelt följa efter katten och låta den bestämma. De gillar att smyga runt i vrår och under buskar, sitta stilla långa stunder och bara spana. Kopplet bör fungera mer som en livlina så att katten inte kan springa ut i vägar/klättra upp i träd/ springer in under hus eller för att man snabbt skall kunna plocka upp dem om otrevliga hundar/fåglar/rävar kommer inärheten.

Givetvis finns det undantag, som en av mina ungkatter, vilken älskar att traska på långa promenader bredvid oss.

Att dra i katten är ett utmärkt sätt att få den att avsky koppel och sele!
Den måste själv få bestämma vart och hur den vill traska runt i början. När den är van vid det kan man börja avancera genom att kalla på den.

För att vänja in dem brukar jag helt enkelt hänga på dem hela rasket mycket korta stunder i början och sedan längre tider, men utan att använda kopplet. För att det ska bli mer positivt försöker jag träna dem att när selen åker på, så går vi ut. Men bara korta stunder på uteplatsen. Då blir det mer som ett arbetsredskap. När selen åker på så ska vi ut och det är ju kul.
 
Sv: lära katten gå i koppel

Ja jag har testat att gå ut med honom och tyvärr händer samma sak då. Han lägger sig ner så fort jag har släppt ner honom eller så kryper han 1 steg och så lägger han sig ner igen och så kan vi stå i 10 minuter tills jag ger upp..

Nej men jag vill inte gå ut med honom som om han vore en hund. Jag vill bara att han ska röra på sig, han kanske kan följa efter en och att han går automatiskt istället för att slänga ner rumpan i marken. Man kanske till o med kan busa lite med honom i gräset på sommaren. Ungefär det jag vill nå med våra "promenader". Jag drar ju somsagt inte honom men klart jag har provat någongång när jag har blivit frustrerad men har ju själv sett att det inte lönar sig på någotvis så det var en gång och inte mer.

Hur kan jag göra för att han ska följa med när jag väl har satt ner honom på marken? jag försöker locka på honom så att han ska komma till mig när jag har satt mig en liten bit ifrån men det är också utan resultat..

Gick dina automatiskt i början Micks? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lära katten gå i koppel

Hm, tänker att han kanske inte tycker det är så roligt när det är kallt och ruggigt ute? *spekulerar*
Som sillysinta säger så gäller det ju att ha tålamod!
Första gången vi va ute med våra så var det ganska läskigt och de rörde sig inte speciellt mycket. Vi gjorde så att vi bar iväg dem till en mer skyddad miljö ute i skogen - massa buskar och mossa och grejer! Så satte vi oss, jag och min sambo och lät katterna vänja sig. Efter ett tag lade sig poffsvansarna och de vågade sig på att nosa på mossan närmast. Laban som älskar gräs hittade ett gäng strån att tugge på och Wilma hittade ett träd att sätta klorna i.

Vet inte hur lång tid det tog, men ta med dig sällskap, bry dig inte så mycket om vad katten gör och sitt och prata med sällskapet istället. Tror katten slappnar av och känner sig mer trygg då.

Våra vill för övrigt inte alls vara ute nu på vintern, då sitter de bara still och gastar om att få gå in omedelbums! :p
 
Sv: lära katten gå i koppel

Jo, det ligger kanske något i att det är fel tidpunkt att försöka nu.

och borde, som du säger kanske hitta en lämpligare miljö till att börja med.
Bor i ett lägenhetsområde, väg på ena sidan av huset men har en väldigt
stor innergård där jag har försökt nu då. Vore nog mycket roligare för honom att
få komma ut i skogen :)

Tack så himla mycket! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
619
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp