Bukefalos 28 år!

Lära sig fota

Jolie_Madame

Trådstartare
Jag har nu efter många om och men skaffat mig en systemkamera, en Nikon D90 med kitobjektiv (18-105). Det "lilla" som återstår är alltså att lära mig kameran och att ta bilder mer än på auto-inställningarna, vilket jag gjort hittills.

Hur går man bäst till väga? Går en kurs? Sitter och läser på nätet och pillar själv? Köper en bok?

Ge mig lite hjälp och tips :)
 
Sv: Lära sig fota

Det beror helt på hur DU lär dig bäst.

Jag är sån som lär mig genom att göra. Jag bestämde mig för att "det här vill jag lära mig nu" och så tittade jag i handboken och gick ut och provade.
 
Sv: Lära sig fota

Problemet för mig är att eftersom jag inte kan nånting är jag jätterädd att förstöra nånting om jag bara testar att pilla på massa knappar och skit utan att vara säker på vad jag gör.

Men hittade en väldigt användbar sida att sitta och läsa på (tror inte man får länka här kanske så låter bli), och så testar jag och tittar på kameran samtidigt.

Som du säger är det nog individuellt. Jag ville mest se om någon hade några "geniala" tips att dela med sig av.

Jises vad mycket det är att hålla koll på, jag börjar undra vad jag gett mig in på, när ska jag hinna lära mig allt det här?
Men roligt som sjutton är det.
 
Sv: Lära sig fota

Du får jättegärna PMa länken till mig!

Jag håller också på att lära mig, det som hittills varit bäst är att:
1) Experimentera. Såå mycket kan väl inte gå fel?
2) Läsa. Böcker, handboken, tidningar, på internet...
3) Testa ALLT och lite till!
 
Sv: Lära sig fota

Vad tror du kan bli förstört om du vrider på inställningarna? Möjligtvis bilden, men den är det ju bara att radera :-)

Börja först med att lära dig förstå sambandet mellan ISO, slutartid och bländare. Testa!
 
Sv: Lära sig fota

Problemet för mig är att eftersom jag inte kan nånting är jag jätterädd att förstöra nånting om jag bara testar att pilla på massa knappar och skit utan att vara säker på vad jag gör.

Jag är övertygad om att kameran inte har någon "självförstörarknapp" ;)
Bilden kan bli kass om du gör fel, ja, men om du fegar och aldrig testar dig till någonting bra så kommer bilderna också bli "fel".

Jag lärde mig genom att testa mig fram. Jag fotade på manuella läget från dag 1, och visst, ibörjan var det kanske 10 bilder av 100 som var nästan som jag ville ha dem (tittar jag på dem idag tycker jag att kanske 1 av 200 var något att ha :angel:). Men jag lärde mig, och idag behöver jag inte tänka minsta lilla på hur jag fixar med inställningar eller så. Jag tar upp kameran, ser något jag vill fota och fotar. Det är underbart :D Sedan tog det längre tid än nödvändigt för mig eftersom jag vägrade titta i manualen och inte kikade på några vettiga hemsidor heller :p
 
Sv: Lära sig fota

Jag är övertygad om att kameran inte har någon "självförstörarknapp" ;)
Bilden kan bli kass om du gör fel, ja, men om du fegar och aldrig testar dig till någonting bra så kommer bilderna också bli "fel".

Haha nej, självklart inte. Men det som skrämde mig var när det nånstans i manualen (när jag läste förut) stod att om man gjorde nån inställning fast inte gjorde nåt eller vad det nu stod, så kunde objektivet gå skadas (har inte manualen här så jag kan kolla närmare :P)

Men då kör jag på istället, och skyller på er om nåt pajjar ;) :rofl:
 
Sv: Lära sig fota

*KL*
Jag håller med om uppmaningen "testa - det kan inte gå så fel"! :)

Däremot menar jag att det är ofrånkomligt att hämta in kunskaper från annat håll om man vill lära sig varför saker blir som de blir, och för att få verktyg att nå dit man vill utan att ägna en massa oönskad tid åt trial and error. Böcker om fotografi finns ungefär hur många som helst, tycker man inte om att läsa så har alla studieförbund m.fl. kurser på olika nivåer. Ett mellanting är någon av de DVD-kurser som finns sedan en tid.
Man kan jämföra med ridning; det går absolut att lära sig det mesta själv från scratch... men det har sina odiskutabla poänger att träna för lärare, titta på hur andra gör, läsa böcker, se instruktionsfilmer... :)

Som jag ser det har en ren nybörjare mest att vinna på att först läsa litet i bokform för att få en bred orientering om vilka kunskapsområden som fotografering innefattar... och därefter välja ut en kurs, med en lärare med gott rykte och bra pedagogik. Fråga runt, eller kolla hos kursarrangören efter referenser. En kurs med en cirkelledare/lärare har ju bl.a. fördelen att följdfrågor och kompletteringar kan få svar direkt, med alternativa förklaringar eller förklarande exempel.:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Pga smärta (fysisk) är jag sjukskriven i några månader, och håller på att bli helt knäpp av att inte kunna jobba. Jag behöver alltså...
2
Svar
21
· Visningar
1 417
Senast: skerper
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 069
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp