¤Läs här alla SOJA bäst före datumintresserade!!!!¤

gejsa

Trådstartare
Nu har jag varit i kontakt med Krafft foderrepresentant och Granngården.
Enl Krafft så skriver hon så här:
Jag har nu tittat på säcken och det är samma säck som man använder till foder, och foder lyder under fodermedelslagstiftningen, till skillnad från råvaror som soja. Foder har speciella regler runt märkning och deklaration och råvaror andra regler.
Att man har samma text med 4 månader är förmodligen för att det inte skall bli liggande för länge innan förbrukning.
Råvaror förutsätter att användaren har kunskap om den råvara man köper. Sojamjöl är ju ingen "färdig produkt" med ett viss tillverkningsdatum märkningen utan att det står för säckningsdagen. Man brukar rekommendera förbrukning inom 2-3 månader efter öppnandet av säcken, men egentligen beror det på hur man lagrar den, hur länge den håller sig fräsch. Om man ser på säckad hel spannmål, så blir den ju alltid minst ett år gammal innan den når slutkund så här års, eftersom inte använder färsk spannmål före 1 november. Så den som är i säckarna nu är ju skördad 2002 augusti, även om säcken är packad i juni!
Alltså det är ok även om datumet är lite gammalt.
Annars kan du ju använda Krafft protein som har ett bästföredatum eftersom det inte är en råvara utan ett proteinfoder utan soja, i stället är det potatisprotein och lite lusern, Detta foder har inte heller sojans dåliga egenskaper.
Detta är skrivet ordagrant.

Sedan har jag läst på säcken som jag köpte, där står att den ska användas före datumet stämpel. :confused: :confused:
Jag fattar noll.
Granngården ringde själv och kollade. På deras lager sa dom att det var ingen fara att använda fodret.
Jag sa till honom på Granngården "ja men det härsknar ju, när gör det det. När man öppnar påsen eller har det börjat i påsen innan man ens har öppnat den?" Han visste inte det.

Så jag får väl hoppas att det inte är härsket och helt oanvändbart nu bara. :smirk:
Hoppas ni har fått klarhet. Jag har inte fått det riktigt än. Men jag ska ta och ringa dom som står på säcken och fråga också. :)
Vi hörs.
 
Att man inte behöver slänga allt exakt det datumet stämmer väl i och för sig, men 2 år kan jag aldrig tänka mig att det håller. Om det börjar härska så luktar du det. Soja är annars rätt luktfritt.
Hittade en spann med soja som jag använt i vårvinter. Den har stått svalt hela sommaren, men fy vad den luktade. Använder just nu soja som är en månad för gammal eftersom de inte fått in nya säckar än på granngården (fick säcken gratis). Så fort de får in ny byter jag givetvis trots att sojan hon äter nu luktar frächt. Att stå utan soja tills de får in är inget alternativ.
 
Fick du sojan GRATIS?
När jag var där i början av augusti så gick ju säcken ut inom 2 dagar. Frågade dom vad jag fick ge då eftersom den skulle gå ut om 2 dagar. Var mest intresserad av att prova soja. Vet ju att det är väldigt koncentrerat. Man ska ju bara ge en msk i början för att se om det inte blir utslag och sånt på hästen.
Skulle då få ge halva priset. Avstod då eftersom jag ändå inte hade gjort en foderstat och visste inte ens hur mycket soja jag behövde då.
Men nu har vi ju varit ikontakt med folk även dom på Granngården. Som ju enl dom nu inte var dåligt nu. Så jag fick ge ord. pris i går. :devil:
 
Hmm intressant!
Men varför var du i kontakt med Kraffts foderrepresentant om jag får fråga? Det är väl inte de som gör sojan (inte på Lantmännen här ialla fall)? På säckarna här står det bara "Lantmännen" och så är datumet tryckt och så står det Lidköping (förmodar att det är fabriken). Har inte hunnit ringa dem och fråga än men om du gör det så skriv gärna vad de säger!!

Jag hade ju nämligen en fråga i förra sojatråden om hur länge helhavre håller sig (som de på mitt Lantmännen jämförde soja med). Fast det känns ju inte som om det skulle vara samma sak riktigt tycker jag.
SojaBÖNA och helhavre kanske har samma hållbarhet, men det man köper är ju pellets gjorda på sojaMJÖL så då har det ju liksom krossats typ som havrekross eller?

Någon?

:confused:

Vildvittra
 
Opps! :o
Jag har haft så mycket att göra i dag så jag glömde faktist att ringa till dom ang sojan. :D
Ska försöka göra det i morgon.
Varför jag ringde Krafft! Ja, dom är ju bra på foder tänkte jag så dom kan säkert svara på detta. Och det gjorde dom ju. :smirk:
 
Jepp! :)
Såg inte att den var utgången förrän jag var hemma. Ringde dem då och de sa att det var ok att komma och hämta en ny säck. När jag väl körde tillbaka dit så visade sig att allt hade samma utgångsdatum. Fick då genast tillbaka mina pengar (behövde inte ens be om det). När jag sedan frågade killen på lagret om han ville ha tillbaka säcken sa hen nej. Så den fick jag. :)
Det är fettet i sojan som härsknar i kontakt med syre. Eftersom det inte har något skyddande hölje (som i en böna) eller är vaccumförpackat så kommer syret till. Även i säcken.
Tillverkarna hade ALDRIG skrivit inom 4 månader om det inte var så. Det förlorar de för mkt pengar på. :angel:
 
Har nu varit i kontakt med laboratoriumet och även foderfabriken. Labbet visste inte så mycket dom rekomenderade mig att ringa direkt till foderfabriken.
Dom svarade så här: Dom känner till problemet med stämplarna på påsen. Men enl foderlagsstiftningen så måste det tydligen vara en stämpel. Men tydligen inte till sojan eftersom det är ett råfoder. Inte alltså pellets som man blandar till och lägger i typ vitaminer. Sojan har dom vitaminer som finns i sojabönan och det är så lite så det skriver dom inte ens på påsen tydligen. Sedan var det fettet: Det tas bort väldigt mycket fett så det härsknar inte. Däremot ska det förvaras kallt och mörkt. Det går att förvara det i en tunna utan påsen då. Det är hållbart mycket längre än 4 månader. Dom håller på och förhandlar för att få ta bort stämpeln på påsen. Så det är på gång.

Dom har nyss varit i kontakt med någon Granngård i Skåne som hade ringt och sagt att dom hade fått "gammal" soja, vilket det nu inte är.
Så gott folk det är ingen fara med påsarna. :D :rofl:
 
Men då kan man ju undra varför det luktar skunk efter ett tag. Förvarar det i tunna i foderkammaren = i princip kylskåpstemp större delen av året... :crazy: :confused:
 
Fettet börjar påverkas när det kommer i kontakt med LUFT. Du öppnar ju tunnan och släpper in luft, om inte annat när du fyller den, och sen när du tar foder.

Luften´+ fettet = det härsknar.

Och som sagt, JAG ger inte "gammal" soja oavsett vad de säger, jag vet hur den luktar *urk*
 
Jo precis! Men hur hade de tänkt sig >4 månader? 5 eller kanske tom 6 månader, men absolut inte längre. Kan inte vara meningen att man ska vaccumförpacka sojan i engångs påsar och bulla upp med hemma i kylen. Eller?.. :confused: :crazy:
 
Jag tror ärligt inte att de tänkt så noga på de. de får sälja foder, de är nöjda =)

Och jag undrar om de övht gjort tester i stallmiljö ang hur sojan håller sig ;)

Dvs, ta en säck soja, lagra den i butik X tis, ta den till stall, öppna den, hälld en i tunna och öppna sedan tunnan 2 ggr per dag, ta ut ett mått soja, stäng tunnan. Och så kolla vad som händer med sojan efter Y tid... Jag tvivlar att de gjort det.

Men visst, i SÄCK i torrt utrymme är det mycket möjligt att den håller längre än fyra månader, men SEN då? jag är ju som konsument inte så intresserad av att ha den som hyllvärmare ;)
 
Men inte ens säckarna är helt tätslutna! MÅNGA säckar kan man knö in hela handen och ta ut en näve! Så nog kommer det in syre alltid. Dessutom så brukar jag ösa över till mindre spannar just för att inte öppna/stänga den stora tunnan så ofta. Kan de inte börja sälja denna soja i mindre förpackningar då? Tror många problem, både våra och deras, hade minskat då.
 
Nej, vet att säckarna inte är tättslutande, men jag misstänker ändå att de utgått från just säckförpackningarna, och attd e ligger stilla och ganska "orörda" när de lagras.

Jo, soja i 15 kg säckar vore något! Fast då åker nog priset upp så frågan är om det är lika konkurrenskraftigt i pris då?

Ang lagringen, dvs hur länge man eg kan lagra dem, så får man nog endera gå på datummärkningen (vilket jag gör sålänge den finns), annars får man helt enkelt LUKTA på den och ge sålänge den luktar fräscht. På så sätt är ju soja ganska snällt, det luktar ju ganska tydligt när det härsknat.
 
Ja, jag kan iaf inte gå på datumstämplingen. För då kan jag ju aldrig få köpa sojan på Granngården. :(
Deras påsar stod det 4 augusti på som jag var tvungen att köpa. :mad:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder? Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har fått en sånndär säck med pelleterade mineral från krafft av en bekant som slutat ge sin häst mineraler. Saken är den att jag har...
Svar
6
· Visningar
984
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp