Läsa upp slutbetyg för ett bättre snittbetyg, möjligt eller inte?

Rhodugune

Trådstartare
Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag inte kan få studiemedel för den utbildning jag kommit in på, som skulle gett mig behörighet att läsa vidare på universitet i England.

Det här avslaget har gjort att det känns som hela min värld gått i kras. Det är klart jag visste att det kunde bli så här, men eftersom jag inte har någon plan B, någon annat som känns rätt så kunde jag inte låta bli att hoppas in i det sista.

Tyvärr räcker inte mina slutbetyg till att jag kommer in direkt och kan börja läsa en undergraduate degree och eftersom det är det här jag vill så försöker jag nu komma på en lösning som gör att jag fortfarande kan följa min dröm att få flytta till England och börja plugga, så jag äntligen kan få mitt äventyr, se mer av världen, träffa nya människor, lära mig en massa nytt, både om mig själv och det jag läser efter att varit sjukskriven i så många år.


Min plan:
Så min tanke nu är att kolla upp vad det är exakt som krävs i betygsväg och i vilka ämnen för att komma in direkt och läsa en undergraduate degree i psykologi och se om jag kan läsa upp mitt slutbetyg.
Men om det är en bra plan har jag ingen aning om, om hur svårt skulle vara eftersom jag inte kommer kunna få hjälp, gå en kurs via komvus för att läsa upp de ämnena, utan jag måste sitta av dem under provomgångar som avgör om jag lyckats höja mitt betyg i ämnet eller inte.

Så är det någon som har mer koll, är det än plan att titta på eller finns det någon annan väg att gå?
Så att jag antingen kan få studiemedel så jag kan börja min utbildning i alla fall eller något som gör det möjligt att höja mitt snittbetyg?


Lite bakgrund:
Eftersom utbildningen jag kommit in på ger akademiska poäng och eftersom det krävdes slutbetyg för att ansöka, så antog jag att den räknades som en högre utbildning, men CSN gör inte den bedömningen och jag har bara 6 veckors studiemedel på gymnasienivå kvar och utbildningen är på 32 veckor sammanlagt.

Kan tillägga att jag har överklagat till överklagandenämnden och fått avslag, att det inte finns några särskilda skäl att ge mig fler veckor och som skäl har jag angivit min sena Aspergerdiagnos som jag fick för 2 år sen, som lett till att jag redan använt nästan alla mina 80 veckor utan att det lett till en högre utbildning, eftersom jag till dess saknade både självinsikt om min diagnos och eftersom jag inte haft rätt innan till något särskilt stöd i skolan eller i min vardag och det har hållt mig tillbaks från att komma ut på arbetsmarknaden, läsa till ett yrke som passar mig utifrån min diagnos.

Att jag var odiagnostiserad i gymnasiet är anledningen till mina dåliga slutbetyg, eftersom jag också då hade behövt stöd i skolan och saknade självinsikt och verktyg för att klara av att vara i ett socialt sammanhang, det fungerade inte alls och det gick ut över mina studieresultat eftersom jag fick en depression av att bli utfryst och mobbad av min klass, som varade under hela min gymnasietid.
 
Du har alltså en komplett gymnasieutbildning och det är bara betygsnivåerna du behöver läsa upp?
Osäker om detta är användbart till det, men värt att kolla. Förutsätter också att du blir klar innan du fyller 30.
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

Har du pratat med någon studievägledare? Kanske de kan ha förslag om någon lösning som passar till just din speciella situation?

Bra att du fått diagnos. Blir lättare när man förstår svårigheterna och därför kan ha genomtänkta strategier att hantera dem och göra val som tar hänsyn till ens behov. :up:
 
Du har alltså en komplett gymnasieutbildning och det är bara betygsnivåerna du behöver läsa upp?
Osäker om detta är användbart till det, men värt att kolla. Förutsätter också att du blir klar innan du fyller 30.
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

Har du pratat med någon studievägledare? Kanske de kan ha förslag om någon lösning som passar till just din speciella situation?
Nä, akt. ers. för att studera går inte att få när man har slutbetyg, målet är liksom slutbetyg/gymnasieexamen.
 
@Niyama Tack för att du försökte hitta en lösning åt mig och det spelar ingen roll att det inte gäller om du har slutbetyg som jag har, för jag är 40 nästa år så det hade inte gällt för mig i alla fall. :p

Och det har verkligen gjort en så stor skillnad för mig att jag en diagnos nu,. Jag känner att jag har rätt vertyg för att balansera min vardag med sysselsättning och fritid och jag har testat på att plugga på heltid och nu får jag det att fungera, så jag vet att jag fixar att göra det.
 
Men jag förstår inte riktigt? Du har alltså slutbetyg redan? Men ville läsa något mer för att göra dem bättre?

Jag hade skickat in en ansökan till universitetet i England ändå eftersom deras betygssystem från gymnasie nivå är helt annorlunda så är kraven för antagning annorlunda och betygen måste skickas in för bedömning (bättre att skicka in och att de säger vad de vill se för en godkänd antagning om det nu blir ett nekande), om du inte gjort det redan. Sen tar ju en del universitet in lite hejvilt efter ökningen av avgiften numera så beroende på universitet så krävs det kanske inte så mycket heller :crazy:

(du vet om att du kan skicka in ansökan direkt till universitetet utan att gå igenom motsvarigheten till antagning? Det var så jag kom in på min. Kontakta ansökningsenheten på universitetet så kan de hjälpa till med vad du behöver skicka in).
 
Ja du förstår rätt, jag vill höja mitt medel, mitt snittbetyg för att jag vet att utbildningen jag kom in på nu berodde på att jag pluggat som vuxen med bra resultat och att de vägde in mitt personligt brev i beslutet, annars behöves det ett snitt på över 15 i snittbetyg och jag har ca 13 beroende på hur jag räknar, eftersom jag har långt fler poäng än vad som behövs för ett slutbetyg.

Så min tanke var att krävs det 15 för ett basår, vad krävs det då inte för att komma in direkt på ett program där du läser en undergraduate degree...

Jag kanske är ute och cyklar, att det är som du säger och det ska jag absolut kolla upp om mina betyg kanske räcker trots allt, har skrivit och frågat om antagningskritier för mig som kommer från Sverige på det programmet jag är intresserad av.
 
Och jag håller absolut med dig Inglorion om terminsavgiften, hade först rejällt ont i magen när jag kom in och fick veta vad den låg på, men valet att plugga i England känns ändå rätt för mig.
Som jag bor nu måste jag ändå flytta för att läsa vidare eftersom jag känner plugga på distans inte skulle fungera för mig personligen och om jag kom in på en utbildning här, blir jag tvungen att flytta långt och dit där jag inte känner någon, inte har det kontaktnät som jag behöver för att orka med.

Det har jag i England i min kille sen 4 år tillbaks och hans underbara familj som hade ställt upp med hämtning i Frankrike så jag kunde ta med mina katter, det går inte att flyga direkt till England med husdjur och med tillfälligt boende tills killen och jag hittat något eget, eftersom han och hans bror bor i en privat lägenhet som är "typad" för bara två vuxna så jag kan inte flytta in med dem.
 
Ja du förstår rätt, jag vill höja mitt medel, mitt snittbetyg för att jag vet att utbildningen jag kom in på nu berodde på att jag pluggat som vuxen med bra resultat och att de vägde in mitt personligt brev i beslutet, annars behöves det ett snitt på över 15 i snittbetyg och jag har ca 13 beroende på hur jag räknar, eftersom jag har långt fler poäng än vad som behövs för ett slutbetyg.

Så min tanke var att krävs det 15 för ett basår, vad krävs det då inte för att komma in direkt på ett program där du läser en undergraduate degree...

Jag kanske är ute och cyklar, att det är som du säger och det ska jag absolut kolla upp om mina betyg kanske räcker trots allt, har skrivit och frågat om antagningskritier för mig som kommer från Sverige på det programmet jag är intresserad av.

Jag hade inte kommit in i Sverige på mina betyg då jag saknade ett par kurser som var krav ;)
 
Jag hade inte kommit in i Sverige på mina betyg då jag saknade ett par kurser som var krav ;)

Ah, det låter lovande att det var så för dig, tack så mycket för att du svarat, känns skönt att höra att det finns en chans att det kan gå vägen för mig trots mina betyg.
 
Är det alltså en Foundation Course du tänkte läsa? För att nej, det räknas inte som högre utbildning. Kan du inte flytta dit och läsa den ändå, men med engelskt studielån?

Ett annat alternativ är kanske att du inledningsvis bor i England och pluggar någon svensk högskolekurs på distans med CSN-stöd? Kanske går att läsa en grundkurs i psykologi t ex som kan vara värt något om du söker in på den engelska kursen sen? O i alla fall håller du dig aktiv o vänjer dig vid att plugga på högskolenivå :)

Skulle i vilket fall leta upp en studievägledare på det universitet som du vill läsa vid o som kan inträdeskraven, o som kan förklara för dig vad som är bäst väg att gå för att komma in.

Lycka till :banana:
 
Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag inte kan få studiemedel för den utbildning jag kommit in på, som skulle gett mig behörighet att läsa vidare på universitet i England.

Det här avslaget har gjort att det känns som hela min värld gått i kras. Det är klart jag visste att det kunde bli så här, men eftersom jag inte har någon plan B, någon annat som känns rätt så kunde jag inte låta bli att hoppas in i det sista.

Tyvärr räcker inte mina slutbetyg till att jag kommer in direkt och kan börja läsa en undergraduate degree och eftersom det är det här jag vill så försöker jag nu komma på en lösning som gör att jag fortfarande kan följa min dröm att få flytta till England och börja plugga, så jag äntligen kan få mitt äventyr, se mer av världen, träffa nya människor, lära mig en massa nytt, både om mig själv och det jag läser efter att varit sjukskriven i så många år.


Min plan:
Så min tanke nu är att kolla upp vad det är exakt som krävs i betygsväg och i vilka ämnen för att komma in direkt och läsa en undergraduate degree i psykologi och se om jag kan läsa upp mitt slutbetyg.
Men om det är en bra plan har jag ingen aning om, om hur svårt skulle vara eftersom jag inte kommer kunna få hjälp, gå en kurs via komvus för att läsa upp de ämnena, utan jag måste sitta av dem under provomgångar som avgör om jag lyckats höja mitt betyg i ämnet eller inte.

Så är det någon som har mer koll, är det än plan att titta på eller finns det någon annan väg att gå?
Så att jag antingen kan få studiemedel så jag kan börja min utbildning i alla fall eller något som gör det möjligt att höja mitt snittbetyg?


Lite bakgrund:
Eftersom utbildningen jag kommit in på ger akademiska poäng och eftersom det krävdes slutbetyg för att ansöka, så antog jag att den räknades som en högre utbildning, men CSN gör inte den bedömningen och jag har bara 6 veckors studiemedel på gymnasienivå kvar och utbildningen är på 32 veckor sammanlagt.

Kan tillägga att jag har överklagat till överklagandenämnden och fått avslag, att det inte finns några särskilda skäl att ge mig fler veckor och som skäl har jag angivit min sena Aspergerdiagnos som jag fick för 2 år sen, som lett till att jag redan använt nästan alla mina 80 veckor utan att det lett till en högre utbildning, eftersom jag till dess saknade både självinsikt om min diagnos och eftersom jag inte haft rätt innan till något särskilt stöd i skolan eller i min vardag och det har hållt mig tillbaks från att komma ut på arbetsmarknaden, läsa till ett yrke som passar mig utifrån min diagnos.

Att jag var odiagnostiserad i gymnasiet är anledningen till mina dåliga slutbetyg, eftersom jag också då hade behövt stöd i skolan och saknade självinsikt och verktyg för att klara av att vara i ett socialt sammanhang, det fungerade inte alls och det gick ut över mina studieresultat eftersom jag fick en depression av att bli utfryst och mobbad av min klass, som varade under hela min gymnasietid.
Måste bara fråga, ska du börja där som internationell student isåfall? Vad säger de om Brexit?
Jag vill också läsa i England men skolan där sa att de inte tar in fler internationella studenter tills de vet vad det blir.
 
Kan du inte tenta av dina gymnasiebetyg? Den möjligheten fanns i alla fall förr om åren. Då får du ju i alla fall chansen att bevisa vad du kan.
 
Måste bara fråga, ska du börja där som internationell student isåfall? Vad säger de om Brexit?
Jag vill också läsa i England men skolan där sa att de inte tar in fler internationella studenter tills de vet vad det blir.

Ja, jag antar att jag räknas som en internationel student, jag kom in i maj på en utbildning vid University of Reading, the International Foundation Programme som börjar nu höst.

Kan du inte tenta av dina gymnasiebetyg? Den möjligheten fanns i alla fall förr om åren. Då får du ju i alla fall chansen att bevisa vad du kan.

Det var det jag tänkte göra, men jag vet inte inte om det är ett för ett omständig väg att gå, hur svårt det är att plugga ett ämne på egen hand för att sen kunna göra bra ifrån mig och hur många ämnen jag måste tenta av för att det ska höja mina betyg.

Sen kostar det ca 500kr per ämne så om jag måste tenta av 5-10 st för att höja mitt medel tilläckligt så blir det mycket pengar, i alla fall för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: Happimess
·
Skola & Jobb Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er. Så...
2
Svar
22
· Visningar
1 938
Senast: Rhodugune
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 924
Senast: shia
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp