Asperger-Vägen till ett jobb?

På tal om jobb och aktiviteter för aspies. Min lillebror har aspberger tillsammans med annan diagnos. Boendestödet i vår kommun är ett jävla skämt, rent ut sagt, blir förbannad bara jag tänker på det, men "jobbet"? Herregud. Han är på Ica några timmar tre dagar i veckan. Medan Ica utnyttjar honom som full arbetskraft och får bidrag från kommunen för att ha honom där, så får min bror 5 kronor i timmen.

Fem. Kronor. I. Timmen.

Det är helt sjukt. Sanslöst.
 
På tal om jobb och aktiviteter för aspies. Min lillebror har aspberger tillsammans med annan diagnos. Boendestödet i vår kommun är ett jävla skämt, rent ut sagt, blir förbannad bara jag tänker på det, men "jobbet"? Herregud. Han är på Ica några timmar tre dagar i veckan. Medan Ica utnyttjar honom som full arbetskraft och får bidrag från kommunen för att ha honom där, så får min bror 5 kronor i timmen.

Fem. Kronor. I. Timmen.

Det är helt sjukt. Sanslöst.


Fruktansvärt. Det borde ju ge en inkomst så det blir meningsfullt. Precis som för vem som helst.
 
Fruktansvärt. Det borde ju ge en inkomst så det blir meningsfullt. Precis som för vem som helst.

Ja, precis. Snacka om att bli behandlad som en andra klassens medborgare för att man har diagnoser. Finner inte ord över hur förbannad jag blir när jag tänker på det.
 
Spontant borde det vara "bättre" att gå via AF.
Som exempel. På min tidigare arbetsplats fanns en person som varit sjukskriven i 15+ år för en knepig reumatisk sjukdom som gjorde att hen hade fått steloperera delar av ryggraden. När moderaterna sedan fick makten skulle ju allt omprövas och så också hens sjukersättning. Hen fick jobb, kroppsarbete utomhus via AF. AF betalade 80% av lönen. Arbetet funkar hur bra som helst, trots de kroppsliga problemen. Men AF fortsätter betala 80% år efter år.

Ett annat exempel är en annan person vars ADHD diagnosticerades som vuxen. Personen var stark beroende av heltidslönen, men orkade inte arbeta heltid. För att få någon slags break med FK gick AGs företagsläkare in och sjukskrev personen på 50% under en lång period. Sjukdagarna för personen sjönk drastiskt och till slut fick personen 50% sjukpenning från FK, eftersom livet funkade då.

Det GÅR att lösa det mesta. Men tyvärr krävs det bra folk från alla sidor för att lösa det. Folk som är intresserade av att förbättra andras livssituation.
 
På tal om jobb och aktiviteter för aspies. Min lillebror har aspberger tillsammans med annan diagnos. Boendestödet i vår kommun är ett jävla skämt, rent ut sagt, blir förbannad bara jag tänker på det, men "jobbet"? Herregud. Han är på Ica några timmar tre dagar i veckan. Medan Ica utnyttjar honom som full arbetskraft och får bidrag från kommunen för att ha honom där, så får min bror 5 kronor i timmen.

Fem. Kronor. I. Timmen.

Det är helt sjukt. Sanslöst.
Det där är så jävla vidrigt. Man brukar ju inte direkt ha någon vidare ersättning i övrigt heller... Total fattigdom trots arbete, det är fan inte rätt på en fläck :down: Får ut typ 17 kr/halvdag själv och har garantipension på drygt 6000/månad, man blir inte rik precis...
 
För egen del är det främst sömnstörningen som ställer till det. Hade det bara varit DSPS så hade ett annars passande nattjobb varit klockrent men free running-delen gör att dygnsrytmen vandrar i stort sett konstant. Medicinering gör att jag kan ha lite struktur på den men det hjälper inte helt och i perioder däckar jag på soffan efter att ha haft praktik i 2½ timme, andra perioder försover jag mig lätt fast jag börjar först efter lunch. Trötthet är något jag får leva med konstant, DSPS i sig brukar beskrivas som kroniskt jetlag.

När det gäller Aspergern så hindrar den främst i stresskänslighet, att jag snabbt blir slutkörd (vilket säkerligen varit lättare utan sömnstörningen som bidrar) och behöver struktur - jag är urusel på att ta egna initiativ tex, medan jag skötte skolan fläckfritt (fram till gymnasiet) mycket tack vare att det var så pass strukturerat. Därtill är jag blyg och det här med att visa framfötterna är verkligen inte för mig. Släng in en kass rygg på det så går många fysiska arbeten bort.

Här har många inom daglig verksamhet hamnat på att fronta varor i butik. Lät jättebra tyckte jag men arbetet skulle döda ryggen och jag skulle stressa sönder så fort det är en högtid så man bedömde att det inte vore lämpligt. Och ja, jag kan väl bara hålla med om den bedömningen tyvärr.
Att vara dåligt på att ta intiativ ingår det ofta i den här problematiken? Mina barn har drag av de här bekymren och de är väldigt passiva. Sen håller jag verkligen verkligen med dig, det är fullkomligt vansinnigt att en massa unga människor ska sjukpensioneras bara för att det inte finns några arbetsplatse som kan ta tillvara den unika kompetens som så många av er besitter!! Förresten, bekymmer ska man inte kalla det, jag menar givetvis funktionsnedsättning.
 
Jag hade åkt till England och pluggat om det är det du vill göra. Då får du plugga några år och se hur det funkar. Du får även prova hur det funkar att vara sambo. I värsta fall får du väl flytta hem igen om det blir för svårt att stanna efter att de lämnar EU.
 
Att vara dåligt på att ta intiativ ingår det ofta i den här problematiken? Mina barn har drag av de här bekymren och de är väldigt passiva. Sen håller jag verkligen verkligen med dig, det är fullkomligt vansinnigt att en massa unga människor ska sjukpensioneras bara för att det inte finns några arbetsplatse som kan ta tillvara den unika kompetens som så många av er besitter!! Förresten, bekymmer ska man inte kalla det, jag menar givetvis funktionsnedsättning.
Inte alltid men hyfsat vanligt vad jag förstått det som. Finns gott om aspergare som behöver mer eller mindre omfattande scheman för att veta vad de ska göra (och ibland hur det ska göras), medan andra mest behöver lite vägledning eller invanda rutiner. Själv brukar jag mest vilja veta om jag ska tömma diskmaskinen eller om jag ska torka borden först, typ.

Indeed! Det finns företag som tar vara på aspergare också dock, left is right tex, men de är inte många och har vad jag sett typ jämt varit inriktade på programmering och sånt. Själv kan jag inte alls med teknik på det viset så det hjälper ju inte mig eller andra otekniska aspies :p
 
Måste bara säga att det heter atypisk autism, inte a-typisk.

Mvh
petnoga "aspie"
:o :angel:

okej men det var så det stod i min journal och så jag fick förklarat för mej att det hette under utredningen. men då vet jag det nu. bindestrecket erkänner jag däremot att jag lägger till själv lite då och då, vet ej varför :D
 
Spontant känns det så himla tråkigt att unga människor aldrig kommer ut i jobb. Låg inkomst och isolering borde vara stora riskfaktorer? Sjukersättning till pension känns så drastiskt, men det kanske är bra och tar bort massa stress?
Jag vet inte riktigt hur jag förhåller mig till det. Jag vill nånstans tro att det kan finnas sysselsättning för alla.
Om man blir beviljad ersättning varaktigt, försvinner då möjligheten att kunna få jobba nån dag i veckan om man hittar något passande?

det är jättetråkigt att aldrig ha fått jobb att funka. den lilla stund det funkade så mådde jag jättebra. det är inget kul att leva på sjukersättning men samtidigt finns det ingen press på mej och det är väldigt viktigt. däremot så är det inte hugget i sten utan det omprövas vart 3e år tror jag om det har skett någon förändring. man kan när som helst meddela FK att man är redo att försöka jobba igen och då är det okej.
man har möjlighet att jobba nån dag i veckan. du får tjäna en viss summa innan dom drar det på din sjukersättning.
 
det är jättetråkigt att aldrig ha fått jobb att funka. den lilla stund det funkade så mådde jag jättebra. det är inget kul att leva på sjukersättning men samtidigt finns det ingen press på mej och det är väldigt viktigt. däremot så är det inte hugget i sten utan det omprövas vart 3e år tror jag om det har skett någon förändring. man kan när som helst meddela FK att man är redo att försöka jobba igen och då är det okej.
man har möjlighet att jobba nån dag i veckan. du får tjäna en viss summa innan dom drar det på din sjukersättning.
Man får arbeta ideellt eller liknande en timme om dagen och tjäna Max 1/8 av den normala lönen för yrket.
Det andra alternativet är att när man haft sjukersättning minst ett år så kan man lägga den vilande och prova jobba.
Det du skriver om att de drar av från ersättningen gäller bara de som fick permanent sjukersättning före ett visst datum ( minns ej vilket, kan ha varit i mitten av 2008). De kan få arbeta så mycket de orkar.
Om jag minns rätt nu :cautious: det är nåt halvår sen jag läste om de där reglerna.
 
Det kommer ju dröja till minst 2019 innan England lämnar EU, så lite tid att plugga har du ju. Men tänk på att det sociala systemet är helt annorlunda i England mot i Sverige...om du behöver förlita dig på det så skulle jag nog stanna i Sverige, eller bara plugga ett par år i England för miljöombyte och sedan flytta hem igen - kanske kan pojkvännen följa med dig?
 
Fortsätter. Det ÄR ganska lätt att få del/halvtidsjobb här, upplever jag, men det beror ju förstås på vad du vill göra också. Svenskar har generellt gott rykte och det är en trevlig del av England som du tänker på (jag bor en dryg halvtimme bort :D).
 
Man får arbeta ideellt eller liknande en timme om dagen och tjäna Max 1/8 av den normala lönen för yrket.
Det andra alternativet är att när man haft sjukersättning minst ett år så kan man lägga den vilande och prova jobba.
Det du skriver om att de drar av från ersättningen gäller bara de som fick permanent sjukersättning före ett visst datum ( minns ej vilket, kan ha varit i mitten av 2008). De kan få arbeta så mycket de orkar.
Om jag minns rätt nu :cautious: det är nåt halvår sen jag läste om de där reglerna.

Missade att skriva med det. Har lite svårt att få med allt i långa texter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 049
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 775
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 682
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp