Läser ni er journal på 1177

En sak jag reagerat på när jag läser min journal är det det ofta står förnekar det eller det. Typ förnekar rökning, förnekar narkotikabruk. Det låter så.. dömande på nåt vis.
Fast det enda det betyder är ju :
Läkaren: "Röker du?"
Du: Skakar på huvudet

Rent faktiskt alltså. Ett nej. Förnekar, och bejakar är ju det andra, när man nickar/säger ja.
 
Jag läser alltid, både min egen och dotterns. Brukar stämma hyfsat med vad de sagt tycker jag.

En gång dock när jag var på akuten med nackspärr satt jag kvar efter att ha pratat med läkaren, väntade på att en sköterska skulle komma med medicin. Då satt läkaren kvar där i rummet och pratade in vad som sagts i systemet (de kanske brukar göra så, inte skriva?). Då hörde jag att han sa fel på nån grej och då hojtade jag till direkt. 😅
 
Nekar till, låter bättre tycker jag. Förnekar har, för mig en annan betydelse.
Absolut! Jag skriver dagligen förnekar, men det används ju inte på något annat vis än som ett nej eller "inte", inte dömande alls. Negerar skriver jag också ofta.
 
Jag läser alltid, både min egen och dotterns. Brukar stämma hyfsat med vad de sagt tycker jag.

En gång dock när jag var på akuten med nackspärr satt jag kvar efter att ha pratat med läkaren, väntade på att en sköterska skulle komma med medicin. Då satt läkaren kvar där i rummet och pratade in vad som sagts i systemet (de kanske brukar göra så, inte skriva?). Då hörde jag att han sa fel på nån grej och då hojtade jag till direkt. 😅
Ja de dikterar in en ljudfil och sekreterare skriver.

Förutom på de ställen där läkaren dikterar direkt in i datorn- där man inte ens har tid att rätta själv, och poängen är ju att ingen ska rätta så det läkaren dikterar i datorn är det som kommer stå. När läkaren dikterar ljudfil till en sekreterare så är ju vi där och rättar fel och får det till korrekt svenska,

Senast i dag sa en läkare att han ville ha en ultraljud när han egentligen ville ha en dt, bara rätta, jag visste ju vad han tillbringat en och en halv minut med att babbla om liksom, han snubblade bara på orden. Förra veckan sa en läkare Metformin två gånger, jag kollade läkemedelsjournalen och rättade det ena till morfin, där ordinationen stämde, och meddelade läkaren det. Så det sitter ofta en sekreterare i andra änden och rättar läkares svenska och skriver journalerna. Men man skriver ju det läkaren säger, vi får inte lov att hitta på något själv eller ändra betydelse av det som sägs.
 
Fast just ordet förnekar får det att låta som om man ljuger. Ibland skriver de bara "röker inte". Det både låter mer rätt och är kortare.
Jag vet, men det är så orden används. Det är inget dömande över det. Man skriver "förnekar feber" också liksom och vad skulle vara dömande med det?
 
Och jag har bara förklarat att det inte används dömande och fel sätt.
Ok så, redo att släppa det och gå vidare?
Va? Klart jag fattar att det inte är menat att vara dömande. Jag skrev bara att ordet kan upplevas så. Och att det tydligen är fullt möjligt att skriva på ett annat sätt.

Oroa dig inte, jag gick vidare i samma sekund som jag skrev mitt första inlägg.
 
Jag läser både min och dotterns journal.

Jag söker inte vård så ofta så det finns inte så mycket att läsa, men det är ändå bra att läsa den för att ibland förstå bedömningar eller sådant de kanske inte alltid kommunicerat så tydligt el som jag inte uppfattat. Jag tycker också bara det är kul att se vad de skriver.

Min dotters journal är mest rolig att läsa för att se hur de bedömer henne i rummet och vad de skriver om henne. Det är mest BVC-besök förstås men en hel del VC-besök för olika skadetillfällen, UVI och sånt också.

Jag skriver också journal på jobbet, och försöker tänka på att skriva på ett sätt att det ska upplevas okej att läsa för patienten (men jag måste ju också skriva det jag behöver skriva, men mer sättet jag formulerar mig på som jag försöker vara noga med att det ska vara respektfullt). Jag arbetar som psykolog och behöver ibland skriva om information kring anhöriga till patienten, om det är av betydelse för patientens vård/hälsotillstånd. Tex kan jag behöva skriva om barnets förälder tex har allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa, genomfört suicidförsök eller liknande. Men i vår region antecknas sånt under ett särskilt sökord som heter "Tredje person", vilket är lite högre sekretessklass på så det tex inte syns på journal på nätet.
 
Senast ändrad:
Fast just ordet förnekar får det att låta som om man ljuger. Ibland skriver de bara "röker inte". Det både låter mer rätt och är kortare.

Jag har inte reflekterat över det så mycket tidigare (och nu skriver jag aldrig förnekar utan väljer nekar), men jag undrar om det inte handlar om att man vill skriva vad patienten säger liksom. Om man skriver "röker inte" så är det ju som att man vet att det är sant, som att man själv gjort bedömningen eller att det är konstaterat och bevisat, men skriver man "nekar" så skriver man helt enkelt att patienten sagt nej när man ställt frågan (vilket ju är det som skett). Man värderar inte informationen utan beskriver att man frågat, och patienten sagt nej. I vissa fall är väl detta obetydligt, men i andra en skillnad. I mitt jobb är det inte självklart att alla svarar nekande är helt "ärliga" i det, av olika anledningar. Tex barn som har svårt att tala om trauman. Då är det stor skillnad på att skriva "Nekar till våld" än "Ingen erfarenhet av våld" tex.

Jag brukar väl av samma anledning skriva tex "Patienten / förälder berättar/beskriver att det är svårt med..." snarare än "Patienten har svårt med..." då det senare mer låter som en bedömning, eller hur jag ska förklara det.
 
Senast ändrad:
Jag har inte reflekterat över det så mycket tidigare (och nu skriver jag aldrig förnekar utan väljer nekar), men jag undrar om det inte handlar om att man vill skriva vad patienten säger liksom. Om man skriver "röker inte" så är det ju som att man vet att det är sant, som att man själv gjort bedömningen eller att det är konstaterat och bevisat, men skriver man "nekar" så skriver man helt enkelt att patienten sagt nej när man ställt frågan (vilket ju är det som skett). Man värderar inte informationen utan beskriver att man frågat, och patienten sagt nej. I vissa fall är väl detta obetydligt, men i andra en skillnad. I mitt jobb är det inte självklart att alla svarar nekande är helt "ärliga" i det, av olika anledningar. Tex barn som har svårt att tala om trauman. Då är det stor skillnad på att skriva "Nekar till våld" än "Ingen erfarenhet av våld" tex.

Jag brukar väl av samma anledning skriva tex "Patienten / förälder berättar/beskriver att det är svårt med..." snarare än "Patienten har svårt med..." då det senare mer låter som en bedömning, eller hur jag ska förklara det.
Nekar (till) och förnekar har olika klang i mina öron. Det gör mig som sagt ingenting, men jag tycker det är intressant. Speciellt med tanke på hur vi på myndighet måste vara noga med klarspråk.
 
Nekar (till) och förnekar har olika klang i mina öron. Det gör mig som sagt ingenting, men jag tycker det är intressant. Speciellt med tanke på hur vi på myndighet måste vara noga med klarspråk.
För mig har också nekar och förnekar olika betydelse. Om patienten nekar att hen röker, då uppfattar jag det som att patienten svarar nekande på frågan om rökning.
Men om patienten förnekar att hen röker, då hade jag uppfattat det som att patienten luktar tobak och läkaren tycker att mycket pekar på att patienten faktiskt röker, men patienten vägrar erkänna det.
 
Ja, jag läser. En gång högt för sambon för att han skulle förstå varför jag inte gillade kuratorn.
Och så brukar jag kolla mina provsvar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp