Läser ni er journal på 1177

Jag har inte reflekterat över det så mycket tidigare (och nu skriver jag aldrig förnekar utan väljer nekar), men jag undrar om det inte handlar om att man vill skriva vad patienten säger liksom. Om man skriver "röker inte" så är det ju som att man vet att det är sant, som att man själv gjort bedömningen eller att det är konstaterat och bevisat, men skriver man "nekar" så skriver man helt enkelt att patienten sagt nej när man ställt frågan (vilket ju är det som skett). Man värderar inte informationen utan beskriver att man frågat, och patienten sagt nej. I vissa fall är väl detta obetydligt, men i andra en skillnad. I mitt jobb är det inte självklart att alla svarar nekande är helt "ärliga" i det, av olika anledningar. Tex barn som har svårt att tala om trauman. Då är det stor skillnad på att skriva "Nekar till våld" än "Ingen erfarenhet av våld" tex.

Jag brukar väl av samma anledning skriva tex "Patienten / förälder berättar/beskriver att det är svårt med..." snarare än "Patienten har svårt med..." då det senare mer låter som en bedömning, eller hur jag ska förklara det.

Jag skriver också ”X berättar att” och liknande, just för att inte ”slå fast att det är en sanning” och visa att det inte är något jag har hittat på själv.
 
Förneka har synonymerna att vägra erkänna något, eller dölja sin sanna natur. Så om en läkare skrivit det istället för "neka" skulle jag tolka det som att hen antingen är utländsk och inte riktigt snappat upp nyanserna i språket än, eller att hen är övertygad om att patienten ljuger.

I min journal står mest covidvaccinationer och cellprovtagningar. Kan dock inte hitta vare sig mitt antibiotikarecept eller ett blodprov som jag är tämligen säker på att det ägt rum.
 
i min journal är jag både gift och har 2 barn och bor på en helt annat ort 🤷‍♀️
Sådant där har varierat så enormt mycket att någon som läser och tror att det är mina ord förmodligen hade ifrågasatt min psykiska hälsa 😅 Jag har alltifrån ett till fyra barn, ibland enbart biobarn, ibland enbart bonusbarn och ibland en blandning fast fel antal av bio och bonusbarn. Ibland är jag gift, ogift, sambo, ensamstående, bor på landet, i stan, på gård, i villa, i lägenhet. Antalet och vilka djur jag ska ha enligt journalen varierar också enormt. Allt skrivet av samma läkare men vid olika tillfällen. Tillslut sa jag till honom att han kanske ska strunta i att skriva om det om han ändå hela tiden skriver fel.
 
För mig har också nekar och förnekar olika betydelse. Om patienten nekar att hen röker, då uppfattar jag det som att patienten svarar nekande på frågan om rökning.
Men om patienten förnekar att hen röker, då hade jag uppfattat det som att patienten luktar tobak och läkaren tycker att mycket pekar på att patienten faktiskt röker, men patienten vägrar erkänna det.
När jag läste att en läkare skrivit att jag förnekar rökning kände jag mig inte trodd på och tappade i förtroende för läkaren.
 
brukar läsa o funderar över i fall en kan få saker borttagna från journalen?… är så illa till mods för har ett par ggr skrivit känsliga saker till min vårdkontakt o i anteckningar efter detta står det ngt i stil med ’se inscannat’ -- dom verkar så skannat in allt vad jag skrivit..

men det var den personen o min fd fasta läkare jag känt jag ville skriva till för det känts lättare än prata om endel saker för det är så jobbigt.. sen det att endel av innehållet tillför ngt o måste dokumenteras -- ja så klart --men det känns jättejobbigt precis Allt o vartenda ord jag skrivit nu ligger där för ’vemsomhelst’ eller alla framtida vårdkontakter o läsa.. ordagrant :(.
 
brukar läsa o funderar över i fall en kan få saker borttagna från journalen?… är så illa till mods för har ett par ggr skrivit känsliga saker till min vårdkontakt o i anteckningar efter detta står det ngt i stil med ’se inscannat’ -- dom verkar så skannat in allt vad jag skrivit..

men det var den personen o min fd fasta läkare jag känt jag ville skriva till för det känts lättare än prata om endel saker för det är så jobbigt.. sen det att endel av innehållet tillför ngt o måste dokumenteras -- ja så klart --men det känns jättejobbigt precis Allt o vartenda ord jag skrivit nu ligger där för ’vemsomhelst’ eller alla framtida vårdkontakter o läsa.. ordagrant :(.
Du kan skriva till den vårdgivare du har om att du vill att något specifikt ska ta bort så gör de en bedömning på det. Men det stämmer inte att det är för vem som helt och alla framtida vårdkontakter att läsa. Faktiskt. Som vårdpersonal läser man bara det som är viktigt för det aktuella tillfället. Ska jag svara på en remiss från akuten på en person så är det den remissen jag klickar upp och svarar på, inte på alla andra dokument som ligger inskannade i journalen, framför allt inte dokument från patienten eller brev till patienten, på sin höjd kan jag behöva använda en röntgenremiss tex för att få information rätt, men det är liksom det. Vi skrollar inte heller ner och läser tidigare besök i journalen, om vi inte direkt letar efter något, tex ska bifoga journalanteckning till något eller kolla diagnosen som verkar vara fel på ett visst besök- och då läser vi inte besöket utan kollar bara vad som är fel angående diagnosen.

Många gångare när jag skriver journal efter läkares diktat så rabblar de tex att patienten har varit på röntgen och så information om vad som sågs där. Det är rätt många medicinska ord, ibland får jag ta fram röntgensvaret och själv kolla vad som står så jag får det rättstavat- trots allt sitter läkaren och läser innantill själv, så jag skriver orden hen säger på rätt sätt.

Man har bara rätt att titta i en journal om man har ett ärende där och man har bara rätt att titta på det som har med ärendet att göra. De jag vet inom vården följer det, vi tycker att det är viktigt med privatliv.
 
Ibland, speciellt om jag glömt bort vad som bestämdes vid senaste samtalet.

Är främst covid vaccinationer och kontakt med habiliteringen där. Brukar stämma bra och vara lagom utförligt av de olika jag träffat. Många saker är inte med, tex min autismdiagnos.
 
Du kan skriva till den vårdgivare du har om att du vill att något specifikt ska ta bort så gör de en bedömning på det. Men det stämmer inte att det är för vem som helt och alla framtida vårdkontakter att läsa. Faktiskt. Som vårdpersonal läser man bara det som är viktigt för det aktuella tillfället. Ska jag svara på en remiss från akuten på en person så är det den remissen jag klickar upp och svarar på, inte på alla andra dokument som ligger inskannade i journalen, framför allt inte dokument från patienten eller brev till patienten, på sin höjd kan jag behöva använda en röntgenremiss tex för att få information rätt, men det är liksom det. Vi skrollar inte heller ner och läser tidigare besök i journalen, om vi inte direkt letar efter något, tex ska bifoga journalanteckning till något eller kolla diagnosen som verkar vara fel på ett visst besök- och då läser vi inte besöket utan kollar bara vad som är fel angående diagnosen.

Många gångare när jag skriver journal efter läkares diktat så rabblar de tex att patienten har varit på röntgen och så information om vad som sågs där. Det är rätt många medicinska ord, ibland får jag ta fram röntgensvaret och själv kolla vad som står så jag får det rättstavat- trots allt sitter läkaren och läser innantill själv, så jag skriver orden hen säger på rätt sätt.

Man har bara rätt att titta i en journal om man har ett ärende där och man har bara rätt att titta på det som har med ärendet att göra. De jag vet inom vården följer det, vi tycker att det är viktigt med privatliv.

tack.

vet du i fall det kan finnas ngn särskild tjänst för detta eller en ska skicka brev till mottagningens postadress bara?

förstår inte alla som är inne i journalen kanske läser men tycker iallafall det känns jättejobbigt detta ligger där för det är så jättekänsliga grejer för mig. kan inte slappna av runt detta så mkt det faktiskt påverkar den vård jag får nu för jag blir så osäker hur detta spelar in o det gör det svårare för mig. det var vad jag ville berätta för dom personerna då men för nya kontakter vill jag ha kontrollen till o berätta själv dvs i fall jag får det förtroendet. det är så jättedetaljerat det jag skrivit även det inte är ngt konstigt det som så lagts in journalen. men detta det är Allt…!
 
tack.

vet du i fall det kan finnas ngn särskild tjänst för detta eller en ska skicka brev till mottagningens postadress bara?

förstår inte alla som är inne i journalen kanske läser men tycker iallafall det känns jättejobbigt detta ligger där för det är så jättekänsliga grejer för mig. kan inte slappna av runt detta så mkt det faktiskt påverkar den vård jag får nu för jag blir så osäker hur detta spelar in o det gör det svårare för mig. det var vad jag ville berätta för dom personerna då men för nya kontakter vill jag ha kontrollen till o berätta själv dvs i fall jag får det förtroendet. det är så jättedetaljerat det jag skrivit även det inte är ngt konstigt det som så lagts in journalen. men detta det är Allt…!
Det vet jag inte, men jag hade ringt eller skrivit på 1177 om att du önskar det borttaget från journalen och motivet till varför.
 
Jag vet inte ens om jag har någon journal på 1177. Eller det får man kanske om man går på mammografi och cellprovtagning, vilket jag gör? Någon annan kontakt med vården än det har jag nog inte haft på över 15 år. Så tror inte min journal är någon särskilt intressant läsning 🤣
 
Ja de dikterar in en ljudfil och sekreterare skriver.

Förutom på de ställen där läkaren dikterar direkt in i datorn- där man inte ens har tid att rätta själv, och poängen är ju att ingen ska rätta så det läkaren dikterar i datorn är det som kommer stå. När läkaren dikterar ljudfil till en sekreterare så är ju vi där och rättar fel och får det till korrekt svenska,

Senast i dag sa en läkare att han ville ha en ultraljud när han egentligen ville ha en dt, bara rätta, jag visste ju vad han tillbringat en och en halv minut med att babbla om liksom, han snubblade bara på orden. Förra veckan sa en läkare Metformin två gånger, jag kollade läkemedelsjournalen och rättade det ena till morfin, där ordinationen stämde, och meddelade läkaren det. Så det sitter ofta en sekreterare i andra änden och rättar läkares svenska och skriver journalerna. Men man skriver ju det läkaren säger, vi får inte lov att hitta på något själv eller ändra betydelse av det som sägs.
Detta var ett rent faktafel, han sa 2 veckor när jag sagt 1 vecka om en grej. Kan inte vara så svårt att få rätt tycker jag. Men de är väl stressade kanske.
 
Detta var ett rent faktafel, han sa 2 veckor när jag sagt 1 vecka om en grej. Kan inte vara så svårt att få rätt tycker jag. Men de är väl stressade kanske.
Ja det är ju något vi sekreterare inte kan veta utan skriver ju som de säger.

Jag ska kanske inte försvara fel läkarna gör, för många gånger är det mycket fel som patienter tar illa upp av, vilket jag absolut förstår, men en läkare träffar många patienter per dag, speciellt på vårdcentralen. Jag förstår att det blir fel ibland, som det här med antal barn, hur man bor osv. Vi kan alla tycka att det inte är ok, men det är pressat och stressigt, och de är bara människor.

Jag har själv upptäckt fel, framför allt var det hos en ögonläkare, som sedan skrev fel i remiss till en annan ögonläkare, som skrev remiss till ytterligare en ögonläkare... man kan säga så här... viskningsleken. Det gick alltså att se hur felen blev bredare för varje instans den hamnade och gick vidare ifrån, det är nästan komiskt, om det inte vore för att det även kan vara osäkert för patienten. Saker, symptom, som jag sagt till första läkaren och som stod endast delvis med i första remissen stod inte med i slutet och den läkaren jag träffade då såg ut som ett frågetecken när jag berättade det, det var ny och viktig information. Som egentligen inte alls var ny information, symptom jag haft i något år redan.....
 
Jag läser sedan jag blev sjukskriven för några år sedan. Tycker nog att det är rätt mycket felaktigheter som skrivs, men jag brukar inte orka korrigera. Ska göra det på sista anteckningen dock där läkaren skriver att jag har en huvudvärksdag i månaden, när det i själva verket är nästan varje dag. Är en rätt väsentlig skillnad när man utreds för huvudvärk/migrän.

Så, läser för att kontrollera att allt ser rätt ut + att jag är rent nyfiken av deras bedömning.
 
Ja det är ju något vi sekreterare inte kan veta utan skriver ju som de säger.

Jag ska kanske inte försvara fel läkarna gör, för många gånger är det mycket fel som patienter tar illa upp av, vilket jag absolut förstår, men en läkare träffar många patienter per dag, speciellt på vårdcentralen. Jag förstår att det blir fel ibland, som det här med antal barn, hur man bor osv. Vi kan alla tycka att det inte är ok, men det är pressat och stressigt, och de är bara människor.

Jag har själv upptäckt fel, framför allt var det hos en ögonläkare, som sedan skrev fel i remiss till en annan ögonläkare, som skrev remiss till ytterligare en ögonläkare... man kan säga så här... viskningsleken. Det gick alltså att se hur felen blev bredare för varje instans den hamnade och gick vidare ifrån, det är nästan komiskt, om det inte vore för att det även kan vara osäkert för patienten. Saker, symptom, som jag sagt till första läkaren och som stod endast delvis med i första remissen stod inte med i slutet och den läkaren jag träffade då såg ut som ett frågetecken när jag berättade det, det var ny och viktig information. Som egentligen inte alls var ny information, symptom jag haft i något år redan.....
Det förstår jag. Men att han skrivit 2 veckor i sitt lilla block när jag sagt 1 vecka visar ju hur enkelt det kan bli fel redan i första ledet så att säga.
 
Ja det är ju något vi sekreterare inte kan veta utan skriver ju som de säger.

Jag ska kanske inte försvara fel läkarna gör, för många gånger är det mycket fel som patienter tar illa upp av, vilket jag absolut förstår, men en läkare träffar många patienter per dag, speciellt på vårdcentralen. Jag förstår att det blir fel ibland, som det här med antal barn, hur man bor osv. Vi kan alla tycka att det inte är ok, men det är pressat och stressigt, och de är bara människor.

Jag har själv upptäckt fel, framför allt var det hos en ögonläkare, som sedan skrev fel i remiss till en annan ögonläkare, som skrev remiss till ytterligare en ögonläkare... man kan säga så här... viskningsleken. Det gick alltså att se hur felen blev bredare för varje instans den hamnade och gick vidare ifrån, det är nästan komiskt, om det inte vore för att det även kan vara osäkert för patienten. Saker, symptom, som jag sagt till första läkaren och som stod endast delvis med i första remissen stod inte med i slutet och den läkaren jag träffade då såg ut som ett frågetecken när jag berättade det, det var ny och viktig information. Som egentligen inte alls var ny information, symptom jag haft i något år redan.....
Fast många saker behöver man ju inte ens journalföra om det nu är så att man inte kommer ihåg. Man ska inte journalföra samma saker om och om igen, så om det finns tidigare journalanteckningar där det framgår antal barn osv så är det egentligen mer korrekt att skippa.

Jag tycker många i vården är pinsamt dåliga på journalföring. En del formulerar sig så illa att det låter nedvärderande mot patienterna och det är inte okej. En del skriver långa romaner och sen klagar de på att administrationen tar tid. Jag jobbar ju själv i vården och jag tycker att goda färdigheter i journalföring är jätteviktigt.

Finns ingen anledning att försvara dålig journalföring.
 
Jag hade länge min psykjournal spärrad och då kunde jag inte läsa den själv heller … men nu har jag tagit bort spärren och det är mycket som är konstigt.
T.ex. så har en läkare kopierat uppgifter från en annan läkares anteckning ett år tidigare, t.o.m vikt, blodtryck och puls hade han kopierat. Han hade alltså inte kollat min vikt, puls och blodtryck utan kopierat värdena från ett år tidigare. :meh:
Jag har påpekat det för chefen där som svarade att det är svårt att ändra i efterhand.
Nån psykolog skrev om hur jag rörde mig när jag gick. :confused: Är det viktigt, liksom? Jag hade antagligen ont men det frågade han inget om, utan bara beskrev hur jag gick.

Tycker man borde kunna spärra journalen för andra vårdgivare utan att spärra den för sig själv.
Jag hatar sammanhållen journalföring! Den motiveras med att man ska ”slippa upprepa sin historia för varje ny vårdkontakt” men varje gång man träffar nån ny är det ändå det man måste göra, säger man att de kan kolla i journalen säger de ”jag vill att du berättar”. :banghead:

Har även märkt att de fakta jag säger inte skrivs som fakta men vårdpersonalens subjektiva bedömningar skrivs som om det är fakta.
Hittar på ett par exempel nu:
När jag berättar om någon fakta: Pat uppger/säger att …, enligt pat …
Personalens åsikter/gissningar/bedömningar: Pat är nöjd med planeringen. (Jag hade inte blivit tillfrågad om jag var nöjd).
Kan även stå: Tankeinnehåll adekvat. (Så vitt jag vet kan inte läkare läsa mina tankar så hur kan de då göra den bedömningen?)

Jag tycker att, åtminstone i psykjournaler, borde patienterna kunna föra in egna anteckningar. Det skulle lösa många missförstånd och feltolkningar.
 
Fast många saker behöver man ju inte ens journalföra om det nu är så att man inte kommer ihåg. Man ska inte journalföra samma saker om och om igen, så om det finns tidigare journalanteckningar där det framgår antal barn osv så är det egentligen mer korrekt att skippa.

Jag tycker många i vården är pinsamt dåliga på journalföring. En del formulerar sig så illa att det låter nedvärderande mot patienterna och det är inte okej. En del skriver långa romaner och sen klagar de på att administrationen tar tid. Jag jobbar ju själv i vården och jag tycker att goda färdigheter i journalföring är jätteviktigt.

Finns ingen anledning att försvara dålig journalföring.
Jag håller med, jag är den som tjatar på jobbet om att endast använda vedertagna förkortningar, att journalen FAKTISKT är ansiktet utåt inte bara mot patienten utan även mot andra vårdgivare (så när det nu ibland ser ut som mellanstadiesvenska när läkarna använder taligenkänning får mig att grimasera illa för det är MITT namn som står i journalanteckningen när jag skriver ut den för att bifoga en remiss trots att jag inte skrivit den....så.jävla.pinsamt att jag vill sjunka genom jorden alltså för den som får den vet ju inte att just VI har taligenkänning!!!)

Det är helt korrekt att man inte ska upprepa sig heller men många gör det, tyvärr ser jag det motsatta också, oerhört korta anteckningar som knappt innehåller information alls. "Se remiss för information" är relativt vanligt hos vissa läkare nu med taligenkänning. Som ersättning för ett mottagningsbesök alltså. Jag har svårt att se att det räknas som korrekt journalföring. Patienterna kan ju inte se sin remiss heller oftast.

Tyvärr får jag inget gehör när jag påtalar fel i läkarnas diktering eller deras sätt att använda taligenkänning. Det ligger hos cheferna. Cheferna håller inte med mig.
Så, jag brukar svara när någon klagar om fel i journalerna att klaga till sin vårdcentral eller mottagning som skrivit den. Det gjorde jag när jag tröttnade på alla grammatiska fel i min journal på tidigare vc. Den blev rättad.
 
I min journal står mest covidvaccinationer och cellprovtagningar. Kan dock inte hitta vare sig mitt antibiotikarecept eller ett blodprov som jag är tämligen säker på att det ägt rum.
Jag kan inte se (covid)vaccinationer och cellprov, inte mammografi heller. Min region visar inte sånt.
Har du provat filtrera resultaten?
 
Jag hade länge min psykjournal spärrad och då kunde jag inte läsa den själv heller … men nu har jag tagit bort spärren och det är mycket som är konstigt.
T.ex. så har en läkare kopierat uppgifter från en annan läkares anteckning ett år tidigare, t.o.m vikt, blodtryck och puls hade han kopierat. Han hade alltså inte kollat min vikt, puls och blodtryck utan kopierat värdena från ett år tidigare. :meh:
Jag har påpekat det för chefen där som svarade att det är svårt att ändra i efterhand.
Nån psykolog skrev om hur jag rörde mig när jag gick. :confused: Är det viktigt, liksom? Jag hade antagligen ont men det frågade han inget om, utan bara beskrev hur jag gick.

Tycker man borde kunna spärra journalen för andra vårdgivare utan att spärra den för sig själv.
Jag hatar sammanhållen journalföring! Den motiveras med att man ska ”slippa upprepa sin historia för varje ny vårdkontakt” men varje gång man träffar nån ny är det ändå det man måste göra, säger man att de kan kolla i journalen säger de ”jag vill att du berättar”. :banghead:

Har även märkt att de fakta jag säger inte skrivs som fakta men vårdpersonalens subjektiva bedömningar skrivs som om det är fakta.
Hittar på ett par exempel nu:
När jag berättar om någon fakta: Pat uppger/säger att …, enligt pat …
Personalens åsikter/gissningar/bedömningar: Pat är nöjd med planeringen. (Jag hade inte blivit tillfrågad om jag var nöjd).
Kan även stå: Tankeinnehåll adekvat. (Så vitt jag vet kan inte läkare läsa mina tankar så hur kan de då göra den bedömningen?)

Jag tycker att, åtminstone i psykjournaler, borde patienterna kunna föra in egna anteckningar. Det skulle lösa många missförstånd och feltolkningar.
Du kan spärra för andra vårdgivare utan att spärra för dig själv?

Jag spärrade min journal i Skåne för några år sedan, dels yttre spärr mot andra regioner och dels inre spärr så att bara de på mottagningarna kan läsa den aktuella journalen och inte andra på andra mottagningar kan läsa. Detta efter dumma kommentare från min ögonläkare som läste journalen hos käkkirurgen på samma sjukhus utan ha frågat mig först, så han hade ju faktiskt inte mitt medgivande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 458
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp