Bukefalos 28 år!

Läskigt stor spindel!!

Sv: Läskigt stor spindel!!

Nej :) den är mer gul :) och bara en chokladbrun fläck på ryggen :p

Jag har suttit den senaste timmen och gått igenom spindelart efter spindelart, och även hela släktet Tegenaria (som luffarspindeln kommer ifrån), men jag hittar inte en enda bild med en "gulaktig" bakkropp med chokladbrun fläck.

Bild? ;)

Man kanske skulle sälja dom för 100 kr/styck nere på Plattan... :D

Bra idé! :D
 
Sv: Läskigt stor spindel!!

Luffarspindel? Var kommer den ifrån och är den farlig? Var trivs den? Har du mer info om hur svarta änkan gör osv?
Fattar egentligen inte varför jag gick inte på den här tråden... Jag sitter helt seriöst med tårade ögon nu och håller på börja gråta för att jag är så rädd för spindlar. Och jag får hela tiden intala mej att det inte kryper massa spindlar på mej för att jag sett bilder nu. Usch. På tal om spindelfobi, det måste väl vara den mest utbredda fobin??
 
Sv: Läskigt stor spindel!!

Luffarspindlarna kommer via bron och de svarta änkorna ofta med importbilar från USA. :devil:
 
Sv: Läskigt stor spindel!!

*halv kl*

Luffarspindeln kommer ursprungligen ifrån södra och västra Europa, den har sedan hittat till USA, Kanada och letat sig upp i norra Europa, enligt wikipedia. Luffarspindeln ska vara fredlig, men den kan bitas om den blir trängd t.ex. Den är giftig, bettet kan ge hallucinationer och ger dessutom vävnadsskador och svårläkta sår. Den är inte dödlig, komplikationerna med den är att man kan få vävnadsskador runt såret om man blir biten.

Vad gäller Svarta änkan har jag inte läst så mycket om den. Det har upptäckts ett antal individer i södra Sverige dock (samma som luffarspindeln) och den verkar ha etablerat sig här åtminstone.

På tal om giftiga spindlar som har kommit in i Sverige så har även den större taggspindeln kommit in, dock i sällsynta fall. Det finns inte så mycket information om spindeln på sidan, men med latinnamnen får man reda på en del. Har bl.a. påträffats på Öland. Ska ni dit kan ni ju studera bilder på "cheiracanthium punctorium". Dom ska tydligen vara väldigt giftiga. Vad gäller just den här spindeln så har jag inte läst något om att den etablerat sig, men möjligheten finns ju.
 
Senast ändrad:
Sv: Läskigt stor spindel!!

usch... jag hade hoppats på ett svar likt "den överlever inte vintern och kan således inte etablera sig"
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp