Läskigt - vad hände?

Snåleldar, lite för lite i gången kanske du eller eldar underifrån.

Se till att ha Tillräckligt med tilluft, tillräckligt torr ved, inte en massa skräp. Ser du rök som kommer ur skorstenen så eldar man antagligen fel. (alltså visst kan det synas litegrann)
Tja. Jag gör så gott jag kan. Med min kamin ska man inte elda för hårt, så att bara elda på tror jag inte är lösningen?
 
Det beror mycket på eldstaden vad som är bästa sättet att elda. Kan du passa på att fråga sotaren lite vad han säger om det och om er beskrivning av hur ni brukar göra?
Visst kan jag göra det. Jag vet t.ex. från Keddys bruksanvisning att man inte ska elda mer än 2,5 kg ved per timme. Och det är ju inte så mycket.
 
Nu har sotaren varit här. Inga tecken på en skorstensbrand. Han hittade inga nya skador i skorstenen :). Han tror att det förmodligen var en "pyrbrand", för det blir en liten "klack" där röret från insatsen möter skorstenskanalen. Där kan det lägga sig lite sot och det kan då börja pyra. Han sotade och kollade med kamera och uppmanade oss att höra av oss på måndag om vi märker något konstigt igen.

Vår kamin är rätt svåreldad och enligt sotaren beror det på att vår skorsten är så kort och att draget inte blir bra. Torp med låg takhöjd och följaktligen också låg skorstenshöjd.....
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 366
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Skulle premiärelda i öppna spisen i nya huset idag. Har eldat förr men alltid haft någon mer erfaren i huset då. Insåg när elden tagit...
Svar
5
· Visningar
1 134
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp