Bukefalos 28 år!

Sv: Läskigt

Snacka om sensationsjournalistik. Pinsamt!
Du behöver inte vara särskilt orolig. Det är sällan sådant händer. Är du orolig så har krage på din katt för säkerhetsskull. Som det är skrivet i artikeln så har inte djursjukhuset handlat felaktigt.
 
Sv: Läskigt

Gud så arg jag blir på sådan där "sensationsjournalistik"! :mad: Det ger ju bara oansvariga kattägare som inte kastrerar sina katter något nytt att skylla på! "Jag hörde att katten kan spricka."

Till trådskaparen: Bry dig för allt i världen inte om det där! Man ska inte ta det som står i kvällspressen på alltför stort allvar. Kastrera du din kisse och var lugn och ha gott samvete över att du inte bidrar till alla oönskade kattungar!
 
Sv: Läskigt

Usch vilken hemsk olycka.

Dock är det ju tack å lov inte särskilt vanligt att sådana här saker. Vi har steriliserat våra honkatter och dom operationerna har gått helt utan kompilikationer.

Men om du vill känna dig lugnare så kan du alltid fråga djurssjukhuset hur ofta det händer så vet du statisiken så kan du nog sovare lugnare sedan.
 
Sv: Läskigt

Att sår och stygn går upp händer både människor och djur. Inte ska man avstå från en operation som behöver göras pga denna ovanliga komplikation.

Men tycker man ska välja vette med omsorg och jämföra vården som tillhandahålls mellan olika ställen.
 
Sv: Läskigt

Katten kan stryka med i en komplicerad förlossning också. När mina två kattgubbar föddes höll honan (ej förstföderska) på att dö då den sista kattungen hade vikt sig dubbel och vägrade komma ut. Det var i grevens tid den kom ut, dödfödd givetvis. Vi befann oss 8 mil från närmsta veterinär och det var natt mellan lördag och söndag.

Den katten fick inte fler kullar sen och jag ska absolut kastrera min katthona trots riskerna med operation, för problemen som kan komma om de får förbli fertila är det betydligt lägre odds på än att katten ska spricka efter operation...
 
Sv: Läskigt

Kastrerade min honkatt förr och det gick jättesmidigt! Likaså brorsans två honor gick utan problem så oroa dig inte.
 
Sv: Läskigt

Det är en rejäl olycka mest.
Suturerna (stygnen) utanpå huden samt de i bukhålan har gått upp. En del veterinärer syr med ståltråd, då denna inte kan gå upp på detta sätt.
Det kastreras ett oändligt antal katter i Sverige varje år och detta tillhör inte vanligheterna - så kastrera din katt du (från 6 månader)!
 
Sv: Läskigt

Usch...det låter hemskt med alla inälvor som hänger ut!
Men allt kan ju inte alltid ske bra!

Hur mycket kostar det att kastrera en honkatt?
Min hona är 3 år nu och fått 3 kullar!
Första med 10 ungar, den andra kullen var alla missbildade vet inte hur många det var, var tvungen att gå till jobbet, när jag kom hem hade hon ätit upp dem!
Inte så trevligt,men det är ju deras natur!
Tredje kullen fick hon sju... Och jag tycker det räcker nu!
 
Sv: Läskigt

Vad det kostar beror på vart man kastrerar. Min förra veterinär tog 690 kr för kastrering av honkatt, då slängde han in örontatuering på köpet. :banana:

Men så billigt är det oftast inte, man får räkna med 800-1200 kr. Ring runt och jämför priser.
 
Sv: Läskigt

Som sagt kan det variera men för våra katter har det gått på ca 500 kr, så särskilt farligt dyrt är det inte. Ring veterinären och fråga! Vad bra att du vill kastrera och låta henne slippa få fler kullar! :bow:
 
Sv: Läskigt

Oki...tack så mycket!

Jag tycker att en honkatt ska få känna på att va mamma minst en gång! Och nu har hon fått va det två gånger! Så jag tycker det räcker! Hon får så många kattungar oxå, så det blir lite jobbigt!
Första kullen slog faktist min pappa ihjäl sju av dem tio!
Gick inte att ha så många katter eftersom vi hade två andra honkatter som oxå fick kattungar, sju var så vi hade 24 kattungar. Lite maffigt!
 
Sv: Läskigt

En katt mår inte bättre av att ha varit mamma en gång, det är enbart människans eget påhitt.
Att slå ihjäl kattungar borde väl räknas som djurplågeri?

Blir alltid ledsen av att höra om så usla kattägare.
 
Sv: Läskigt

Nämen Miss Fideli, du förstår väl att katter inte är så mycket värda?
Jag menar, det vore ju dyrt att avliva dem för hand och jobbigt att ta sitt ansvar för ungarna. :cool:
Hästar däremot dem måste man ta om hand ordentligt, man kan ju faktiskt sälja ett föl för flera tusen!
För en huskattunge får man högst någon hundralapp, lika bra att slå ihjäl dem då.
Dessutom behöver man inte ge katter mat eller tak över huvudet för de kan ju faktiskt klara sig helt på egen hand! :smirk:
 
Sv: Läskigt

Jamen du har ju rätt!! Självklart!! Jäkla dumhuvud jag måste vara som ser till att mina har det bra jämt och skämmer bort dom som det underbara djur dom är
eusa_wall.gif
.

Dags att skicka ut dom, dom mår ju bättre som överkörda utekatter än friska innekatter. Och när dom väl ligger där med mosad kropp så tänker dom nog på att dom ju ändå haft ett bra liv, så nån timmes smärta hit eller dit kvittar väl. Det är ju bara att gå till närmsta gård och hämta ny, eller?
eusa_dance.gif


Tja, vad ska man säga? Det är mycket jobb kvar på att lära folk djurvett.

Satt just och funderade på vilket jäkla liv det skulle bli om man slog ihjäl en fölunge för att man inte hade tid med föl...?
 
Sv: Läskigt

Royal_724 skrev:
Oki...tack så mycket!

Jag tycker att en honkatt ska få känna på att va mamma minst en gång! Och nu har hon fått va det två gånger! Så jag tycker det räcker! Hon får så många kattungar oxå, så det blir lite jobbigt!
Första kullen slog faktist min pappa ihjäl sju av dem tio!
Gick inte att ha så många katter eftersom vi hade två andra honkatter som oxå fick kattungar, sju var så vi hade 24 kattungar. Lite maffigt!

Hur tänker du då?
 
Sv: Läskigt

Royal_724 skrev:
Första kullen slog faktist min pappa ihjäl sju av dem tio! Gick inte att ha så många katter eftersom vi hade två andra honkatter som oxå fick kattungar, sju var så vi hade 24 kattungar. Lite maffigt!

Då ser man väl till att man inte får 24 kattungarna samtidigt. :eek: Jisses, lite planering och framförhållning...
 
Sv: Läskigt

Borde inte det räknas som djurplågeri? Man får ju inte dränka katter längre, att slå ihjäl dom borde gå under samma djurskyddslag? Iaf när det gäller friska djur?
 
Sv: Läskigt

Planering? Det kan man inte påstå att man har om okastrerade katter får löpa fritt. *sucka* Stackars kattungar som föds oönskade och slås ihjäl, ta och kastrera era katter istället!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
897
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
665
Senast: tott
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp