Lätt glasfibersläp och nertypning

Evelinan

Trådstartare
Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700.
Har ni några tips? Vet jag iallafall sett nåt Christ som vägde 700. Kan ni fler? :-)
Inte lätt att hitta detta begagnat heller (har tyvärr inte råd med nytt i nuläget).

Någon som har koll på nertypning?
Kan man bara få ner totalvikten eller även släpets faktiska vikt? Ett släp väger väl vad det väger och inte mycket man kan plocka bort för att få ner själva vikten på släpet?
Har läst man kan byta ut kulhandske eller däck mot sådana som bara klarar färre kg om man vill få ner totalvikten.
Egentligen skitlöjligt man ska behöva försämra släpet för att väga ner det. Varför kan man inte bara låta släp ha en icke exakt totalvikt utan låta faktiska lasten styra vad man får köra?
Ett släp som har t.ex. 1200-2000 och man själv får anpassa lastvikt efter vad bilen får dra. Tror inte folk kommer köra med mer överlast om man gör så. Men man slipper försämrade släp, alla onödiga kostnader för förändringar och besiktningar.
Tramsiga regler att man måste ha en viss exakt totalvikt!

Iallafall.. reglerna ju tyvärr idiotiska i nuläget, så vad kostar en omtypning? ;-)
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Aldrig sett ett glasfibersläp som väger så lite, och ett boogie som väger så lite och lastar så mycket är nog bara att drömma om. De jag såg när jag letade lätt släp med hög lastvikt hade maxlast på 400-500kg.

Jag gav upp och köpte en enkelaxlad kylinge istället, totalvikt på 1300kg och maxlastvikt på 760kg.
E kort kostar inte så mycket och du kan då ta vilket släp som helst (dvs mer eller mindre beroende på dragbil :p).
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Om det inte absolut måste vara ett glasfibersläp så väger ett boj bravo boogie utan sadelkammare ca 720 kg :)

Edit. Googlade och hittade både en värmlandsvagn och en fin thule som låg på dom vikterna fu önskade.
Thule är ju ett jättetrevligt kvalitetssläp, inte helt i glasfiber dock. Det var trevligt pris på detta dessutom. Vill du kan jag länka annonsen i pm.
 
Senast ändrad:
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Du har inte funderat på enhästarssläp då? Där kan du kanske komma ner i vikt.

Jag vet inte om jag tycker reglerna är tramsiga, dom finns ju av säkerhetsskäl. Köregenskaperna förändras väldigt mycket när man kör med släp.

Det kan ju även vara idé att tänka på att ta BE-kort då du inte behöver bry dig om själva totalvikten utan enbart att bilen får dra den faktiska vikten (släp tjänstevikt+lastvikt). Det är något av mina bäst spenderade pengar och timmar ever (kostade ca 3500kr inkl teorilektion, pluggmaterial, körlektioner, skrivning, uppkörning och lån av bil och släp).

Dessutom lärde jag mig hur man backar med släp ordentligt och har haft nytta av det mycket även utanför hästeriet :D
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Tack för era svar! :-)

Jag vet de finns i dessa vikter då jag iaf sett ett par. :-) Tyvärr inte alls vanligt och någon har då typat om dem eller ändrat vikt vid köpet.

Det kvittar om jag tar utökat då min bil (eller dragkroken) har en begränsning så man ändå inte får dra mer och den är nyköpt så byter inte bil. ;-) Man måste titta vad det står under "max släpvagnsvikt" och även följa denna.
Kan heller inte köpa enhästars då jag behöver dra 2 ponnyer. :-)

Om du läste det jag skrev om reglerna så är det tvärtom så att reglerna gör att man istället försämrar släp. Jag menar inte man ska få dra mer eller annorlunda utan istället att man ska slippa försämra ett släp för att kunna köra med lättare totalvikt. Slippa typa om och besikta bara anpassa sig efter vad man får lasta.
T.ex. ett släp väger 800kg och är gjort för att kunna lasta 1000kg.
Bil 1 får dra totalvikt på 1300 och får då lasta 500kg i det släpet.
Bil 2 får dra 1800 och får då maxa samma släp med 1000kg last.
Som det är nu måste man försämra släpet för att få dra med bil 1 så det inte kan klara av att dra mer än 500kg (klenare däck, kulhandske eller liknande). Är det inte då säkrare, smidigare och bättre att bara behålla släpet som det är och tänka på att följa vikt/lastreglerna?
Du kan om du är dum överlasta både mef originalsläpet och det nedtypade, men det är farligare om man råkar överlasta det försämrade släpet.

Blir smidigare att inte behöva krångla med verkstad och besiktningen. Billigare att inte behöva byta ut delar till de sämre samt inga kostnader för pappersarbete och besiktning.

Nä tycker reglerna bara är dumma och mer förvärrar säkerheten än att måna om den.

Har nån en saklig förklaring som gör att reglerna om omtypning är bra så lyssnar jag gärna på dem, har dock inte kunnat komma på några själv. :-)

Sen har jag just ett Kylinge som är kalas i vikt och lastförmåga låg totalvikt på 1300, väger självt 540 och lastar därför så mycket som 760! :-)
Detta goa släp är till salu då jag vill ha boogie, lite nyare och glasfiber. :-)
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Fast jag hajar inte din logik ändå. Om du har två ponnysar som du måste dra och har köpt ny bil som inte får dra ponnysarna utan att du "försämrar" släpet, varför köpte du då den bilen?

I ditt exempel så har släpet en tjänstevikt på 800 och en totalvikt på 1800kg
Bil 1 får dra 1300 och då lasta 500
Bil 2 får dra 1800 och då lasta 1000

Men det gäller för BE-förare.
För vanligt B-kort får du inte ens dra släpet med någon av bilarna alls, vare sig det är tomt eller lastat.
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Jag har ett Cheval Liberté GT2 Alu. Väger 710 kg, får lasta 690 kg. Boogie, sadelkammare, väldigt trevligt att köra och hästen trivs. Mitt går ca 1000 mil per år :)
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Fast det finns ju ett sätt att få göra som du beskriver. Det kallas BE-behörighet.
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Mitt Umesläp, boogie, påstås väga 700 på papperet (men undrar om det verkligen är så lätt).
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Som sagt..
OM man skulle skippa de korkade regler som nu finns så hade det kunnat fungera som jag beskrev. Jag beskrev inte verkligheten. Detta kunde man göra utan att man kör farligt eller annorlunda mot nu (förutom att man tagit bort pappersbiten och försämring av släp). Släpen skulle vara densamma för övrigt.

Och nä svårt att förstå varför jag köpte den bil jag köpte, men det är pga andra anledningar och läget är som det är och just därför frågar jag om vilka släp som väger lite och tar upp frågan alls. Alla kan tyvärr inte köpa det perfekta ekipaget!
Dessutom har jag ett släp som jag kan dra med bilen, vill bara se om jag kan hitta ett annat pga att jag vill ha boogie och glasfiber. Vet dessutom dessa finns, men vill veta om det finns flera märken.
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Glasfiber är ju uppe för kvalitetsdiskussion rätt ofta. En kass sandwichmodell är bland det sämsta man kan investera i, och ska man upp i kvalité kommer man också upp (rejält) i pris. Alu är också lätt om det är tjänstevikten du jagar.

Om du hittar en kärra du är intresserad av, låt säljaren ta ansvar för nedvägning. Det är inte alla släp som går att typa om, vi har provat med ett som vi till slut gav upp och sålde. Då var vi ändå nära bekanta med seriösa GA för märket, men kunde ändå inte få fram erforderliga handlingar.

När vi senare löste ut vårt splitter nya släp blev vi av säljaren varnad att noga tänka igenom totalvikten innan vi bestämde oss, för att det sedan inte gick att typa om.
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Tack för tipsen Gimlan och Wilfa. :-)

Digbil, det känner jag väl till. Frågan är dock varför man måste typa om släp.
Tycker alla som ska köra släp egentligen borde gå en kortare utbildning redan då man tar sitt kk om man har intresse av att nångång köra släp och inte pga att släpet har en viss totalvikt. Man behöver kunna samma saker med vad det än har för vikter (svänga, backa osv).

Dessutom så kan jag inte med min bil dra mer med utökat än b dessvärre.
Men jag vet det löser sig ändå, ville som sagt bara ha tips om fler släp i samma viktklass. :-)

Dessutom ville jag veta vad ni tror och tycker om reglerna och varför de är som de är.
Knappast svårare att köra ett släp med högre totalvikt med en rejäl bil än att köra ett lättare, mer ostabilt släp med en klenare/lättate bil. Så förstår inte reglernas nytta tyvärr. Ett tyngre ekipage ligger ofta bättre på vägen. Sen då att samma släp kan bli ok att köra med om man försämrar det. Logik? :-)
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Jag anser att reglerna skulle varit hårdare. Allt över 750 kg (lätt släp) skulle kräva BE. Varför? Olyckorna ökar, ser man på många av de som är ute med släp hade det absolut varit nödvändigt med en utbildning (BE) och ett prov för att säkerställa att man vet vad t ex lastsäkring och viktfördelning innebär. Hur ekipaget påverkas av olika laster och hur man lastar olika ekipage.

Många som drar kan inte ens backa med släpet, och då är det faktiskt inte tillåtet att ge sig ut med ekipaget. Man måste behärska det fordon/ekipage man framför, annars är det en trafikfara och man kan i värsta fall förlora körkoret. Men det är det få som inser.

Jag anser att det med B skulle vara tillåtet att framföra ett släp med totalvikt 750 kg (inte bruttovikt 750 kg, totalvikt). Allt över skulle kräva BE.
 
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Lovisaleonora_:Här håller jag med! Kör mycket i tjänsten och ser många bil+släp som ex. ålar sig fram, kör alldeles för snabbt, förskjutit lasten, överlastat eller surrat bristfälligt. Dock tycker jag att man även skulle ha med lite mer om körning med släp, last, surrning redan på vanliga B. Både jag och min fru tyckte efter att ha tagit BE att en del borde funnits redan från början i vanliga körkortet.

Evelinan: Min personliga tanke kring regler och vikterna är nog att det inte är själva normala körningen som är problemet utan snarare när man ska få stopp eller något oförutsett händer. Med högre vikt kommer också större krafter påverka hela ekipaget.
Håller med om att försvagning i konstruktion inte är helt rätt sätt att "lösa" det på, men tanken är ju att man samtidigt lastar mindre då tjänstevikten består men tillåten maxlast minskar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lätt glasfibersläp och nertypning

Absolut är det en gigantisk brist i körutbildningen att inte ens få provköra med släp innan man får behörighet att framföra ett ekipage med släp. En superstor miss som också syns ute på vägarna.

"Men jag kör alltid så jag slipper backa" har jag hört mer än 15 gånger i mitt liv. Öhhh, man är skydlig att kunna hantera ekipaget framåt OCH bakåt. Alla situationer går inte att förutse och det är mer än en gång jag tvingats backa p g a möte vid t ex ett vägarbete
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 391
Senast: Roheryn
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 027
Senast: Jeps
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp