Max släpvagnsvikt?

Jag har ett rejält dilemma. Vi bytte bil i somras då vår tidigare saknade dragkrok. Så denna gång gillenas ha en med dragkrok och stark nog att dra min unghäst på mitt b-kort. Vi kollade runt och provkörde en massa bilar, varje gång var vi väldigt tydliga med vilka krav och förutsättningar som gällde. Köpte till slut en tiguan. Nöjd med bilen men inte med att jag nu i sett att jag inte får dra ett släp😡. Min kompis har ett cheval.liberte och det ska väl vara ett av de lättaste boggiesläpen och inte ens det får jag dra, totalvikt 3510 kg står det. Kan någon snälla förklara för mig om det ör olagligt att åka med det släpet om den faktiska vikten på hela ekipaget är betydligt under 3500 kg. Och annars, finns det något släp som jag kan dra?

En Tiguan är ganska tung så det blir väldigt begränsat vad du kan dra med bara b-kort.
Ta utökat, väldigt enkelt och du får dra mycket mer.
 
Ett tips är att vänta med att panika tills efter 1e januari. Det är, vad jag har förstått, på gång med ändringar i reglerna kring körkort och släpvagnsvikter.
 
Ett tips är att vänta med att panika tills efter 1e januari. Det är, vad jag har förstått, på gång med ändringar i reglerna kring körkort och släpvagnsvikter.
Den ändring jag kan sen kan vara på g handlar bara om eldrivna bilar (eller liknande bilar) och inga 'vanliga' bilar,
pga deras tunga batteri, typ.

Har du sett något annat? (Nyfiken 😁)
 
Den ändring jag kan sen kan vara på g handlar bara om eldrivna bilar (eller liknande bilar) och inga 'vanliga' bilar,
pga deras tunga batteri, typ.

Har du sett något annat? (Nyfiken 😁)

Två personer i stallet blev avrådda att köra upp för B96 just nu pga, som personen sa "ändringar kommer att ske".
 
Mitt tips är som vanligt när någon ska ta utökat att fundera på om det är vettigt. Har du någorlunda lätt för att läsa så ta BE är mitt tips. Jag blev idiotförklarad av många då jag tog BE efter att ha bytt bil för utökat hade räckt. För 1 år sedan bytte jag bil igen, samma märke samma modell, och nu krävs BE för att jag ska få dra mitt släp. Rätt nöjd med att det redan stod så på körkortet.
 
Mitt tips är som vanligt när någon ska ta utökat att fundera på om det är vettigt. Har du någorlunda lätt för att läsa så ta BE är mitt tips. Jag blev idiotförklarad av många då jag tog BE efter att ha bytt bil för utökat hade räckt. För 1 år sedan bytte jag bil igen, samma märke samma modell, och nu krävs BE för att jag ska få dra mitt släp. Rätt nöjd med att det redan stod så på körkortet.
Jag valde också att ta BE och det var absolut värt det lilla extra arbetet framför bara utökat. Har ofta haft nytta av det.
 
använd släpvagnskalkylatorn ? och prova att lägga in något släp med låg totalvikt så ser du :) det står förklarat också hur man har räknat så kanske det blir lättare för dig att hitta ett släp som går ihop med din bil.
Jag använder den men jag måste ju lägga in ett reg nr för att beräkna. Och jag har inte den tyngsta tiguanen men får ändå dra med marginal trodde jag. Visste inte att man inte räknar på vad ekipaget väger utan på vad det kan maximalt väga.
 
Jag använder den men jag måste ju lägga in ett reg nr för att beräkna. Och jag har inte den tyngsta tiguanen men får ändå dra med marginal trodde jag. Visste inte att man inte räknar på vad ekipaget väger utan på vad det kan maximalt väga.
Sålänge du bara har b-körkort är det totalvikterna som spelar roll. Det spelar ingen roll att bruttovikten är lägre. Ta BE så löser det sig och du får dessutom lite bättre koll på reglerna när man kör släp😊
 
Jag använder den men jag måste ju lägga in ett reg nr för att beräkna. Och jag har inte den tyngsta tiguanen men får ändå dra med marginal trodde jag. Visste inte att man inte räknar på vad ekipaget väger utan på vad det kan maximalt väga.
Med Bkort är det alltid totalvikterna som styr oavsett.
(Tar du BE räknar man på den faktiska vikten och behöver inte ha samma koll på totalvikterna längre, som jämförelse. Däremot ska man ju ha desto mer koll på lastvikter och faktiska vikter)

Får du 3510kg på din bil och tänkta släp så får du inte sätta det bakom bilen med b-kort tyvärr.

Ju tyngre din bil är ju mindre utrymme finns kvar för släpet i dom 3500kilona man kan spela med, och nyare bilar och suvar osv är tunga bilar. De FÅR i regel dra väldigt mycket dessa bilar, men då måste man utöka sitt körkort helt enkelt.
 
Visste inte att man inte räknar på vad ekipaget väger utan på vad det kan maximalt väga.

Det finns några deppiga undantag. Där bilen får dra mindre än behörigheten.

Jag brukar alltid kolla vad i följande ordning:
1) Vad bilen får dra
2) Vad aktuell behörighet får dra (B alt B96)

Det finns några bilar där bilen får dra mindre än behörigheten. Då gäller att du får KOPPLA ett släp med totalvikt på maximalt det som står under din behörighet. MEN du får inte lasta till mer än vad bilen får dra. Då måste du alltså hålla reda på egenvikten på släpet och vikten på det du lastar.
 

Bifogade filer

  • IMG_1519.PNG
    IMG_1519.PNG
    35,9 KB · Visningar: 11
Men bra att jag kopierade fel länk 😂
Får googla igen och se om jag hittar den det skulle vara 😅

Annars är det ju detta.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort

Men det gäller som någon tidigare skrev bara vissa bilar.
Och detta handar om att man kan få dra ett obromsat släp upp till 750 kg med elbil etc trots att totalvikten skulle övertsiga 3,5 ton (pga tunga batterier). Kanske inte ersätter behovet av att ta B96 eller BE för att köra hästsläp.
 
Det finns några deppiga undantag. Där bilen får dra mindre än behörigheten.

Jag brukar alltid kolla vad i följande ordning:
1) Vad bilen får dra
2) Vad aktuell behörighet får dra (B alt B96)

Det finns några bilar där bilen får dra mindre än behörigheten. Då gäller att du får KOPPLA ett släp med totalvikt på maximalt det som står under din behörighet. MEN du får inte lasta till mer än vad bilen får dra. Då måste du alltså hålla reda på egenvikten på släpet och vikten på det du lastar.
Japp, hade så på min förra bil. En Ford Focus. Max släpvagnsvikt för den var 1200 kg, och jag har för mig att man fick dra runt 1500 kg med B-kort. Fast då med max bruttovikt 1200kg förstås.
 
Och detta handar om att man kan få dra ett obromsat släp upp till 750 kg med elbil etc trots att totalvikten skulle övertsiga 3,5 ton (pga tunga batterier). Kanske inte ersätter behovet av att ta B96 eller BE för att köra hästsläp.

Du får ju alltid dra ett lätt släp (750 kg) så det är ju i princip ingen ändring.
 
Och detta handar om att man kan få dra ett obromsat släp upp till 750 kg med elbil etc trots att totalvikten skulle övertsiga 3,5 ton (pga tunga batterier). Kanske inte ersätter behovet av att ta B96 eller BE för att köra hästsläp.

Precis, alltså inget som påverkar "vanliga" bilar.

Nu hittar jag inte den länken jag skulle skicka med bara för det 😅

Men jag rekommenderar att ta B96 pga snabbt och smidigt eller BE om du har möjlighet att lägga mer pengar.

Jag är supernöjd med mitt B96
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 307
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 360
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 427
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 016
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp