Bukefalos 28 år!

Lättare andra gången?

Q

qrumelur

Ni som har fler barn, har era graviditeter varit väldigt liknande eller har ni mått "olika"?

Jag mådde risigt som 17 när jag var gravid, först var jag enormt illamående - kraftiga humörsvägningar och dödstrött, sen fick jag foglossningen från "helvetets åttonde bakgård" (kunde i princip inte gå, har fortfarande problem fyra månader efter förlossning.)

Meeen... Det är ju så härligt det här med barn.
Jag vill ha minst en till, men nu måste jag ju ta hänsyn till att jag redan är mamma. Kan ju inte må hur dåligt som helst menar jag. :-p
 
Sv: Lättare andra gången?

Graviditet nummer två var mycket mer plågsam för mig. Mådde mer illa, fick någon nerv i kläm i ena benet och kunde inte stå stilla mer än korta korta stunder, sen måste jag sätta mig, var mer psykiskt upp- och nervänd. Plus att man inte kunde vila lika ofta/mycket då man ju redan har det äldre barnet att ta hand om. Sen kändes graviditet nummer två inte lika intressant i sig själv liksom. Man har ju gjort det en gång. För mig var det mer av en transportsträcka att ta sig förbi till belöningen kom.

(Sen hade vi ju en viss oro förknippad med graviditet nummer två pga diverse anledningar som jag beskrivit i andra trådar. Vilket säkert gjorde det psykiska måendet sämre även om det inte var på ett medvetet plan).
 
Sv: Lättare andra gången?

Min första graviditet bestod av illamående (Dock inte handikappande sådant) i några månader, ochs en hade jag foglossning efter det. Jag kunde dock leva hyfsat normalt ändå, och tiden gick rätt fort.

Nu är det 2 mån kvar till nr 2 kommer (5 år senare) och dom första 5 månaderna flög förbi helt obemärkt, bokstavligen talat. Men sen dess så har jag fått en mycket kraftig foglossning, svår ryggsmärta, mycket och jobbiga sammandragningar och en allmänt pissig graviditet.

Så nej, här var inte andra gången lättare. Men allt är ju individuellt, och man kan aldrig ens gissa..
 
Sv: Lättare andra gången?

Min erfarenhet från vänner (och mig själv) är att illamåendet brukar vara ungefär samma men foglossning brukar vara värre andra gången (eller iaf komma tidigare).

Jag har två barn och mådde väldigt lika med båda på alla sätt. Jag var tröttare i slutet med andra men det tror jag mest berode på att jag hade en 1,5 åring att ta hand om också.
 
Sv: Lättare andra gången?

Hade en annan typ av illamående den här gången. Förra gången va det vanligt morgon illamående. Men den här gången var det lukter och tanken på lukter som fick mej att hulka. Drömde att jag kände en lukt och började hulka så jag vaknade:D.
Förra gången hae jag ingen foglossning alls nästan. Men den här gången har jag haft foglossning som inte är utav denna värld. Började redan i v 8. Men nu nån vecka har det varit överkomligt.

Förlossningar har alla mina vänner tyckt varit lättare andra gången. Tror inte jag känner en enda som sagt att andra gången varit värre.:)
 
Sv: Lättare andra gången?

Även de som snittades första gången? Jag trodde att man liksom fick börja på noll ifall man snittats, att det blir som att vara förstföderska även om det är andra gången egentligen.
 
Sv: Lättare andra gången?

Förlossningen andra gången var snabbare men gjorde mer ont. Svårt när man inte får samma bedövning heller men jag hade definitivt mer ont andra gången. Å andra sidan blev jag bordust hinnsvept andra gången...
 
Sv: Lättare andra gången?

Mina graviditeter har varit i princip identiska. Mådde illa på samma sätt och i samma veckor, blev sugen och fick avsmak på exakt samma saker osv. Foglossningen har varit lindrig och faktiskt lindrigare andra gången, tvärtemot vad de andra skriver.

Jag har bf om en vecka, så det återstår att se om förlossningen också blir lika. :)
 
Sv: Lättare andra gången?

Jag mådde lite mer illa första tiden men det va ytterst lite. Foglossningen har dock varit värre och då troligen pga av att jag har en son att roa hela dagarna med alla lyft och lek på golvet som gäller. Tröttheten gick att hantera bättre nu när jag va hemma med sonen och kunde sova med honom på dagarna ist för att jobba 12h pass som jag gjorde förra grav. Men va nog lika trött båda gångerna. Har lite mer än 5v kvar till fl då återstår att se hur mycket dom kommer att skiljas åt.
 
Sv: Lättare andra gången?

Förlossningen andra gången var snabbare men gjorde mer ont. Svårt när man inte får samma bedövning heller men jag hade definitivt mer ont andra gången. Å andra sidan blev jag bordust hinnsvept andra gången...

Hödddudö. Nu ska inte du krossa mina förhoppningar om en lättare förlossning:o:D.
Fick kämpa en hel del sist och va ca 30 minuter från snitt. Hade en väldigt avancerad förlossning sist.
Hur som så har alla mina vänner sagt att det är bara lättare med andra så jag får försöka tänka på det. Även smärtmässigt av vad jag kunnat förstå eller (vill minnas av deras berättelser:angel:)

Mabuse:
Tror inte det gäller dom som blivit snittad första gången. Då är man som en förstföderska fortfarande kan jag tro. Eftersom inte kroppen fött vaginalt någon gång..
 
Sv: Lättare andra gången?

Jag fick förklarat för mig hos bm att det var som att vara förstföderska om man snittat första gången och kör au naturel andra gången. :)
 
Sv: Lättare andra gången?

Förlossningar har alla mina vänner tyckt varit lättare andra gången. Tror inte jag känner en enda som sagt att andra gången varit värre.:)

:D
Om förlossningen blir lättare så tror jag inte ens jag behagar åka in på BB nästa gång. Hade en toppenförlossning. Det var jobbigt och svettigt men det gick kalas och var skitkul! ;D
 
Sv: Lättare andra gången?

Tyckte att 2 ans grav var snäppet värre faktiskt,Menjag har ändå haft överlag"lätta grav" dock så förstärktes alla åkommor med 2an,ilaåendet vär värre,locket för öronen mer bestående ,nerven i ryggen kom i kläm tidigare osv..Mådde vedervärdigt det sista hade 3 liter fostervatten,samt en bebis som skattades till 4050 kg,magen var helt enorm-det var helt annnorlunda dock mot ettan.Förlossningen var nog ungefär samma ,har haft fysiskt sett enkla komplikations fria snabba förlossningar,dock äckligt intensiva och smärtsamma.... hmmm nej jag tänker inte göra det här en tredje gång ;)
 
Sv: Lättare andra gången?

När jag var gravid med Oscar (Nu 3 år) mådde jag så illa att jag låg däckad hela dagarna i soffan, i 13 veckor samt en hemsk halsbränna. Fruktansvärt jobbigt.

Är nu gravid i vecka 13 och har mått strålande, inte illamående en enda gång. Lite halsbränna ibland, men den är hanterbar. Så för mig har det varit mycket lättare andra gången.

//Linda
 
Sv: Lättare andra gången?

I graviditet nummer ett mådde jag illa i början, men inte förlamande. Sedan fick jag rejäla foglossningar och var sjukskriven sista 5 månaderna. (Jobbade som ridskolechef då, och de enda arbetsuppgiften som fungerade var kotorsjobb vilket det helt enkelt inte var så himla mycket av, skritta på stillsamma hästar eller sittandes på en stol ha lektion. Vilket funkar om det är en privatlektion med duktig ryttare, men inte om man har ridhuset fullt av nybörjare och behöver kunna köra lite frihetsdressyr med lektionshästarna.)
Vid graviditet nummer två hade jag värre illamånde, kom knappt inte upp ur sängen. Illamåendet avlöstes sedan av värre foglossningar än vid den föregående graviditeten. Jag provade att rida en gång, skritt i tio minuter, kunde knappt ta mig in i huset igen efteråt. Det var en fullkomligt urtråkig och skitjobbig graviditet och är en av anledningarna till att jag inte ämnar skaffa fler barn, jag tror inte att min kropp klarar av det helt enkelt.

Förlossningarna har varit lätta och roliga, tvåan lättast och snabbast. Fem timmar första gången, drygt tre timmar andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättare andra gången?

:D
Om förlossningen blir lättare så tror jag inte ens jag behagar åka in på BB nästa gång. Hade en toppenförlossning. Det var jobbigt och svettigt men det gick kalas och var skitkul! ;D

Jag hade en lååång och utdragen förlossning. Men inte så smärtsam.. En kort stund precis innan läkaren "tvingade" mej att ta "eda" så hade jag sjukt ont. Efter det gick det på två timmar och va en helt annan typ av smärta som jag kunde hantera:)
Men jag blev totalt utpumpad efter några sömnlösa nätter och värkar som inte ledde nånstans.
 
Sv: Lättare andra gången?

Jag har bf om en vecka, så det återstår att se om förlossningen också blir lika. :)
Nu har jag fått min lilla kille och jag kan säga att förlossningarna blev väldigt olika, även om båda nog räknas till lätta och snabba förlossningar.

Första gången startade med vattenavgång. Första värken kom 30 min senare och efter ytterligare 2:45 h var barnet fött.

Andra gången startade med småvärkar och knappa 5:30 h efter första värken var barnet ute. Vattnet gick inte förrän under krystningen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 330
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Min första graviditet rivstartade med fruktansvärt illamående, var i princip sängliggandes i tre månader och mådde så otroligt dåligt...
Svar
9
· Visningar
2 399
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka sex och inväntar att illamåendet ska börja vilken dag som helst. När jag var gravid med mina två tidigare barn...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: DarkInNight
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 703
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp