låg i formen

F

flygare

hur ska man gör om man vill ha en 4åring låg i formen (sänka huvet och höja ryggen,och slappna av)?just nu går han bara i den höga formen och förstår inte vad jag ber honom om när jag länger tyglarna en aning och driver som vanligt,då drar han ner nosen i spånet och luktar på det.och sen upp med huvet.Jag har bara hafft honom i ca 2veckor. :confused:
 
Börja från marken. Många unghästar kan uppleva det som obehagligt med en ryttare på ryggen p.g.a. trycket eftersom ingen har sagt till dem hur de ska hantera det hela innan man sitter upp.

Det finns två trådar av: Gottfrid och The Connemara om just markträning. Titta in på de trådarna och se om du får lite tips från de annars får du skriva och undra. ;)
 
sen kan det också vara att en del unghästar alltid kommer att gå i den lite högre formen, din häst kanske tillhör den gruppen? sen kan man ju alltid försöka jobba dom långa och låga i den mån de går.
 
förstår hästen tygeltagen så kan den gå i en låg form. det finns nog nästan inget annat än psykiska svårigheter för en häst att gå i en låg form.
 
Jag håller med , markarbete är det bästa och hästen lär sig där att gå i låg form och välva ryggen, samt slappna av.
Det är únder markarbetet allt händer och där du förbereder hästen för inridnningen.

Finnd en del tips om hur du kan hjälpa hästen att söka sig neråt, säg bara till om du vill veta.
 
Den fjärde bilden, där de visar bauchersamling, kanske inte är ngt att rekomendera ?
 
Det var ju den bilden jag menade :)
Bara att det gick inte att länka direkt till den, länken blev till hela sidan.
 
Är vi oense?? Det visste jag inte :confused:

Du kan inte ana vad häftigt det är att sitta på en häst som står så... :D
 
Nja, det är lite i den högre skolan...men att låta hästen vara lös i en volt, kunna få hästen att skritta, trava, galoppera, samt tempoväxlingar med hjälp av ditt kroppspråk och rösten. När hästen kan det på med ett bett eller sidepull, en gjord samt gummiband som man fäster från ringarna på bettet/sidepullen till gjorden helst till ringarna på gjorden under magen.
Då lär du hästen att själv söka sig neråt och själv komma underfund med att det är skönt att slippa trycket.
Glöm inte att berömma så fort hästen gör rätt, alltså ger efter och söker sig neråt.

Gör dessa övningar i både varven, men tragga inte så hästen tröttnar...allt ska vara lagom.

Fler frågor, bara skriv.
 
Om du sätter på gummiband söker inte hästen sig själv neråt, det gör ju gummibandet åt den.
 
häftigt? Ja, det är det säkert, men hur mycket stryk tar inte frambenen av det då..
 
Precis min tanke, men Baucher "utbildningen" uppkom väl på hästar som hade väldigt specifika problem eller som var extrem illa lämpade för ridning mer som den enda vägen som gick att få dessa hästar på benen igen, eller minns jag fel?

Så det är ju inget jag skulle ge mig in på det kan jag ju lova för som sagt så tar ju frambenen rejäl skada av det.
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 786
Senast: Fiador
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Freazer
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 655
Senast: Efwa
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp