Bukefalos 28 år!

Laga hovspricka - AKUT!

Låter precis som min häst.
Menar du även sådana tåsprickor som börjar uppe vid kronranden?
Kan ju meddela att niten som hovslagaren satte dit inte höll i många dagar, men hästen är ohalt och vi kan rida honom lite försiktigt.
Kan det vara så att skoningen hjälper honom tror du?
 
Det är sällsynt aatt sprickorna börjar uppe vid kronranden och inte når ner till tån - om det var det du menar. :confused:
Det brukar oftast börja spricka nerifrån och gå vidare uppåt, inte alls sällan ända upp till kronranden.

Kan säkert vara skoningen som hjälper. Rid du som vanligt så länge han inte är halt eller blöder...
Sällsynt att nitning av dessa sprickor fungerar, tyvärr. (min förra pålle nitades TRE ggr på olika sätt, av olika hovisar - innan jag själv blev hovis - och inget av detta hjälpte...)
 
Ja det är så jag menar! Den börjar ända längst upp vid kronranden och är ca 5 cm lång och slutar i en vågrät klyfta.. :crazy:
Idag var han lite halt, men hovslagaren var där ikväll, och verkade honom mer i tån, så han har fått en bättre vinkel, och satte dit två nitar, så nu får vi vänta och se igen..
 
Man kan också sätta sidokappor just framför första sömhålen,efter man nitat sprickan,förkindrar rörelsen i tådelen.
Men som sagt tar det ca ett år för sprickan att växa ner från kronranden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 531
Senast: Elendil
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 389
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 606
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp