Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag har ingen vanlig ugn, bara micro. Vill ha tips på väldigt lättlagad veg. mat som kan lagas i micro.
Ja en liten med två kokplattor.Har du spis?
Micron hör till lägenheten, vet inte om den går att ta bort så lätt. Dessutom finns inte plats för någon större ugn.Byt micro till en med varmluftsugn i ?
Numera är de inte dyra längre.
Micron hör till lägenheten, vet inte om den går att ta bort så lätt. Dessutom finns inte plats för någon större ugn.![]()
Inte inbyggd men den står på en trång "hylla".Är den du har inbyggd? Det finns ju "lösa" microvågsugnar med varmluftsfuktion som man ställer på en bänk.
Det går att göra olika grönsaksröror med t ex tomatpuré, buljong eller en skvätt grädde. Röran man ha till ris, som fyllning i en omelett eller äta som den är med bröd och sallad.
Man kan göra en enklare form av gratäng t ex med broccoli. Man vispar ihop äggstanning (typ) med ost och häller över.
Potatis- och palsternacksgratäng var en favorit. Strimla potatis och p-nacka tunt (tunnare än till Janssons), pressa vitlök, salt, peppar, häll över mjölkgrädde.
Löksoppa: Skiva löken mkt tunt. Smula buljongtärning och kyndel över. Salt. Häll på vatten. Rör om under koktiden. Fördela i skålar. Lägg en ostskiva på och sedan rostat bröd på. (Osten gör så att brödet inte suger åt sig vätskan.) Hyvla över rikligt med ost, gratinera sedan på full effekt.
Bakad potatis funkar ju också bra i mikro. Gott med vitlöks- eller persiljesmör t ex.
Gröt är ju super att göra i mikro.
Jo brukar koka pasta o broccoli men inte så mkt mer, det är så trångt, man kan inte ha en stekpanna på ena och en kastrull på andra samtidigt, det ryms inte.Men använder du inte plattorna?
Hur länge...?Rotfrukter går bra att köra i micro istället för ugn!
Tills de känns sådär lagom tillagade. Olika beroende på vilken rotsak. Du får testa dig fram!Hur länge...?![]()
Det var så länge sedan som jag mikrade, så jag minns inte riktigt. Det beror ju också på hur mycket man tillagar samtidigt och vilken effekt mikron har.Hur länge ska de tillagas?