Bukefalos 28 år!

Lagar och regler vid sjukskrivning eller arbetslöshet

Magiana

Trådstartare
Jag närmar sig dag 180 i sjukförsäkringen och kontrollfreaket i mig vill veta vad som gäller, men då jag är lite mosig i huvudet tänkte jag nyttja Bukes samlade kraft i stället för att googla sönder min egen skalle.

Om jag blir utförsäkrad och hamnar på AF, sänks min SGI då? Är det A-kassa som jag ska ha då? Kan jag ha det på deltid och fortsätta jobba delvis? Kan jag ta tjänstledigt (helt eller delvis) och ändå få ersättning för att gå hos AF eller måste jag säga upp mig för att få ersättning? Om jag blir inskriven på AF, hur blir det med min semester i sommar? Jag kanske inte får någon semester? Om jag jobbar 25-50% och är antingen sjukskriven eller arbetslös övrig tid, hur räknas semesterdagarna då?

Det dyker säkert upp fler frågor.
 
Jag närmar sig dag 180 i sjukförsäkringen och kontrollfreaket i mig vill veta vad som gäller, men då jag är lite mosig i huvudet tänkte jag nyttja Bukes samlade kraft i stället för att googla sönder min egen skalle.

Om jag blir utförsäkrad och hamnar på AF, sänks min SGI då? Är det A-kassa som jag ska ha då? Kan jag ha det på deltid och fortsätta jobba delvis? Kan jag ta tjänstledigt (helt eller delvis) och ändå få ersättning för att gå hos AF eller måste jag säga upp mig för att få ersättning? Om jag blir inskriven på AF, hur blir det med min semester i sommar? Jag kanske inte får någon semester? Om jag jobbar 25-50% och är antingen sjukskriven eller arbetslös övrig tid, hur räknas semesterdagarna då?

Det dyker säkert upp fler frågor.
Nej SGI sänks inte om du är anmäld på af
Nej du kan inte ta tjänstledigt och få a kassa.
Semester kan du ju få ändå hur många dagar beror ju på om de räknar semesterdagar från januari eller från nån annan månad men semester får du.
Jobbar du 50% så får du ju hälften så många dagar som när du har heltid
Men du ska ha rätt till dagar även som sjukskriven men jag är inte så bra på den bite.
 
A kassa kan du ha på deltid i 75 dagar tror jag.
Sen måste du vara arbetslös på heltid för att få.
 
Nej SGI sänks inte om du är anmäld på af
Nej du kan inte ta tjänstledigt och få a kassa.
Semester kan du ju få ändå hur många dagar beror ju på om de räknar semesterdagar från januari eller från nån annan månad men semester får du.
Jobbar du 50% så får du ju hälften så många dagar som när du har heltid
Men du ska ha rätt till dagar även som sjukskriven men jag är inte så bra på den bite.
Så jag måste med andra ord säga upp mig om jag blir utförsäkrad? Jag jobbar ju delvis i dagsläget, men har en heltidstjänst. Det blir ju rätt värdelöst att gå till AF om jag inte kan få ersättning för att gå dit, bara för att jag har en heltidstjänst.
 
Så jag måste med andra ord säga upp mig om jag blir utförsäkrad? Jag jobbar ju delvis i dagsläget, men har en heltidstjänst. Det blir ju rätt värdelöst att gå till AF om jag inte kan få ersättning för att gå dit, bara för att jag har en heltidstjänst.
Ja om du inte vill stämpla deltid i 75 dagar
Storasyster fick ju det alternativet, säg upp dig eller jobba som vanligt
Hon jobbade på men hade ju ont som sjutton
Nu hann hon ju inte fundera på alternativ då hon gick bort i en bilolycka några månader senare men hon var ju tvungen att gå tillbaka till jobbet så länge då hon sagt upp a kassan när fk strulade och hon inte hade råd
 
Nej SGI sänks inte om du är anmäld på af
Nej du kan inte ta tjänstledigt och få a kassa.
Semester kan du ju få ändå hur många dagar beror ju på om de räknar semesterdagar från januari eller från nån annan månad men semester får du.
Jobbar du 50% så får du ju hälften så många dagar som när du har heltid
Men du ska ha rätt till dagar även som sjukskriven men jag är inte så bra på den bite.

Jodå enligt a-kassan kan man det.

”När du tar tjänstledigt från ditt arbete för att du på grund av hälsoskäl inte kan arbeta varken på ditt nuvarande arbete eller med annat arbete hos din arbetsgivare kan det vara möjligt att få ersättning från oss.

Du måste då lämna in uppgifter som visar att:

  • Du har fått tjänstledigt på grund av hälsoskäl och inte får lön från din arbetsgivare för den tid du är tjänstledig.
  • Försäkringskassan bedömer att du inte kan återgå till något arbete hos din arbetsgivare.
  • Försäkringskassan bedömer att det finns arbeten på arbetsmarknaden som du klarar av att utföra.
  • Din arbetsgivare har genomfört den rehabilitering som varit möjlig.”

Från https://www.lararnasakassa.se/ersattning/sarskilda-situationer/tjanstledig/
 
Jodå enligt a-kassan kan man det.

”När du tar tjänstledigt från ditt arbete för att du på grund av hälsoskäl inte kan arbeta varken på ditt nuvarande arbete eller med annat arbete hos din arbetsgivare kan det vara möjligt att få ersättning från oss.

Du måste då lämna in uppgifter som visar att:

  • Du har fått tjänstledigt på grund av hälsoskäl och inte får lön från din arbetsgivare för den tid du är tjänstledig.
  • Försäkringskassan bedömer att du inte kan återgå till något arbete hos din arbetsgivare.
  • Försäkringskassan bedömer att det finns arbeten på arbetsmarknaden som du klarar av att utföra.
  • Din arbetsgivare har genomfört den rehabilitering som varit möjlig.”

Från https://www.lararnasakassa.se/ersattning/sarskilda-situationer/tjanstledig/
Ja det är ju lärarnas akassa det.
Kanske inte alla a kassor som går med på det
 
Har inte reglerna ändrats så att du kan ha a-kassa på deltid mycket längre numera? Edit: istället för 75 deltidsdagar har du nu 60 veckor.
 
Ja det är ju lärarnas akassa det.
Kanske inte alla a kassor som går med på det
Jag är med i Unionen och hittar inget om det. Det står bara att "Den som är tjänstledig saknar som regel rätt till ersättning från a-kassan." Eftersom det står "som regel" så bör det alltså finnas undantag men frågan är ju vilka dessa är.
 
https://www.a-kassa.se/vanliga-frågor/a-kassa-tjänstledig


Det får man kolla upp.

Men att svara tvärsäkert att det inte går, förvirrar ju bara TS. Hänvisa till källa så blir det mer trovärdigt det du svarar.
På den sidan du länkade till står att en rehabiliteringsutredning ska vara gjord av Försäkringskassan för att få a-kassa om man tar tjänstledigt p.g.a. hälsoskäl. Frågan är ju då, vem initierar denna? När får man göra den och hur lång tid tar det?
 
Har inte reglerna ändrats så att du kan ha a-kassa på deltid mycket längre numera? Edit: istället för 75 deltidsdagar har du nu 60 veckor.

Detta står på @Magiana a-kassas hemsida. Så 60 veckor är det numera. Tror det ändrades
15 maj 2017 (såg det på annan a-kassas hemsida).

Så här påverkar deltidsarbete dina ersättningsdagar
Hur många ersättningsdagar du får per vecka beror på vilken genomsnittlig arbetstid du hade per vecka före arbetslösheten, hur många timmar du vill och kan arbeta per vecka och hur många timmar som du är arbetslös. Ersättningsdagarna räknas fram med hjälp av en omräkningstabell.

Kom ihåg att skicka in arbetsgivarintyg när anställningen upphör. Om du har ett deltidsarbete som pågår under en längre tid kommer vi att begära in arbetsgivarintyg löpande.

Särskilda regler gäller för den som arbetar med oreglerad arbetstid på provision. Den som tar uppdrag utan att vara anställd omfattas också av särskilda regler.

60 deltidsveckor
Om du har en anställning och får ersättning från oss under samma vecka är det en så kallad deltidsvecka. Du kan högst få ersättning under 60 deltidsveckor inom en ersättningsperiod, läs mer.
https://www.unionensakassa.se/ersattning/om-du-far-deltidsarbete/
 
På den sidan du länkade till står att en rehabiliteringsutredning ska vara gjord av Försäkringskassan för att få a-kassa om man tar tjänstledigt p.g.a. hälsoskäl. Frågan är ju då, vem initierar denna? När får man göra den och hur lång tid tar det?

Ingen aning
På pappers a-kassa står detta, sen om det är olika för olika a-kassor vet jag inte. Men det borde ju gälla samma regler kring rätten att få a-kassa kan man tycka.


"Om du inte kan återgå till ditt arbete av hälsoskäl
Skulle du av hälsoskäl inte kunna gå tillbaka till ditt arbete har du rätt till stöd från Arbetsförmedlingen för att söka annat arbete. Om du uppfyller villkoren i arbetslöshetsförsäkringen kan du ha rätt till ersättning även om du har din anställning kvar. Det är din arbetsgivare som avgör om du har rätt till tjänstledighet på grund av hälsoskäl.

Försäkringskassans beslut om din arbetsförmåga kommer att ligga till grund för a-kassans bedömning när du ansöker om ersättning. Kom ihåg att skicka in en kopia av Försäkringskassans beslut till a-kassan.

Om du är tjänstledig från ditt arbete av hälsoskäl har du rätt till arbetslöshetsersättning om du uppfyller följande fem villkor.
1. Du får ingen lön från din arbetsgivare.
2. Försäkringskassan bedömer att du inte kan återgå till något arbete hos din arbetsgivare.
3. Försäkringskassan bedömer att det på arbetsmarknaden i övrigt finns arbeten som du klarar att utföra.
4. Din arbetsgivare har vidtagit de rehabiliteringsåtgärder som varit möjliga.
5. Du uppfyller arbetslöshetsförsäkringens krav (att du är arbetslös och att du arbetat tillräckligt mycket). "
https://pappersakassa.se/arbetslos/sjuk-eller-foraldrapenning
 
På den sidan du länkade till står att en rehabiliteringsutredning ska vara gjord av Försäkringskassan för att få a-kassa om man tar tjänstledigt p.g.a. hälsoskäl. Frågan är ju då, vem initierar denna? När får man göra den och hur lång tid tar det?
Det brukar vara läkare och FK ihop som initierar den. Hur länge den vara beror på hur omfattande.
Jag var aktuell för sådan, men det tog stopp redan hos psykologen hos FK då han ansåg mig för dålig för att tänka jobb ens
 
Det brukar vara läkare och FK ihop som initierar den. Hur länge den vara beror på hur omfattande.
Jag var aktuell för sådan, men det tog stopp redan hos psykologen hos FK då han ansåg mig för dålig för att tänka jobb ens
Men blev du då inte klassad som icke arbetsför i alla normalt förekommande arbeten?
 
Ställde frågan i en grupp för utbrända för att se hur det med a kassa av hälsoskäl funkar i praktiken, endast en har fått det av de som svarat än.
Men kommer säkert fler svar.
Många visste inte ens att det fanns
 
Det brukar vara läkare och FK ihop som initierar den. Hur länge den vara beror på hur omfattande.
Jag var aktuell för sådan, men det tog stopp redan hos psykologen hos FK då han ansåg mig för dålig för att tänka jobb ens
Det kanske finns olika typer av rehabutredningar? Den du menar är väl till för att se om man kan rehabiliteras på sitt ordinarie jobb. Det Magiana pratar om handlar ju om tjänstledigt och a-kassa.
 
Det kanske finns olika typer av rehabutredningar? Den du menar är väl till för att se om man kan rehabiliteras på sitt ordinarie jobb. Det Magiana pratar om handlar ju om tjänstledigt och a-kassa.
Nej jag var arbetslös vid det tillfället så det var en allomfattande utredning i syfte att se om jag skulle kunna komma tillbaka i jobb.
Men det står i info att för att vara aktuell for a-kassa av hälsoskäl ska man ha genomgått en rehabiliteringsutredning som visar att man inte klarar det jobb man har för nuvarande
 
Ställde frågan i en grupp för utbrända för att se hur det med a kassa av hälsoskäl funkar i praktiken, endast en har fått det av de som svarat än.
Men kommer säkert fler svar.
Många visste inte ens att det fanns
Den som fått det var dock tvungen att arbetsträna och genomgå tester mm under tiden så det kan nog vara rätt tufft med
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 093
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp