Bukefalos 28 år!

Lagar och regler vid sjukskrivning eller arbetslöshet

Hur funkar det om man är under utredning? Får man vara kvar i sjukförsäkringen då? Min psykolog vill att jag ska utredas ifall jag har någon form av autism.
 
Hyfsat, i annat fall kan jag ta reda på det. Fortfarande anställd på nämnda myndighet men utlånad och jobbar med processutveckling på strategisk nivå gällande rehabfrågor mellan myndigheter.
Jag är deltidssjukskriven och har ett jobb som är lätt och stressfritt, men har ändå råkat ut för utmattningsdepression för att jag inte klarat resten av mitt liv. Min psykolog vill utreda om jag har autism då han ser tecken på det. Finns det risk att jag måste gå till arbetsförmedlingen om en månad då jag når dag 180?
 
Jag är deltidssjukskriven och har ett jobb som är lätt och stressfritt, men har ändå råkat ut för utmattningsdepression för att jag inte klarat resten av mitt liv. Min psykolog vill utreda om jag har autism då han ser tecken på det. Finns det risk att jag måste gå till arbetsförmedlingen om en månad då jag når dag 180?

Oj, jättesvårt för mig att svara på. Det beror ju såklart på bedömningen av ditt läkarintyg och den samlade informationen i ärendet. Den infon har jag ju inte här, utan det är ju din handläggare som har den insynen i ditt ärende.

Om du bedöms klara ett normalt förekommande arbete så kan du ansöka om tjänstledighet pga hälsoskäl för att söka annat arbete hos din arbetsgivare. (Väldigt viktigt att det står med i tjänstledighetsbeviljandet och ansökan) då kan du få möjlighet att behålla ditt nuvarande arbete men ändå vara inskriven på Af och få akassa. (Det är akassan som kräver tjänstledighet med anledning av hälsoskäl, inte af). Om du är med i facket så ta hjälp av dem när/om tjänstledighet kommer ifråga. Akassan kan nämligen tjura rejält.

Tips: måla inte fan på väggen i förtid. Det hjälper sällan, men diskutera din oro med din sjukskrivande läkare.
 
Oj, jättesvårt för mig att svara på. Det beror ju såklart på bedömningen av ditt läkarintyg och den samlade informationen i ärendet. Den infon har jag ju inte här, utan det är ju din handläggare som har den insynen i ditt ärende.

Om du bedöms klara ett normalt förekommande arbete så kan du ansöka om tjänstledighet pga hälsoskäl för att söka annat arbete hos din arbetsgivare. (Väldigt viktigt att det står med i tjänstledighetsbeviljandet och ansökan) då kan du få möjlighet att behålla ditt nuvarande arbete men ändå vara inskriven på Af och få akassa. (Det är akassan som kräver tjänstledighet med anledning av hälsoskäl, inte af). Om du är med i facket så ta hjälp av dem när/om tjänstledighet kommer ifråga. Akassan kan nämligen tjura rejält.

Tips: måla inte fan på väggen i förtid. Det hjälper sällan, men diskutera din oro med din sjukskrivande läkare.
Tack för svar. Dessvärre har jag tendenser att oroa mig för en massa saker då jag sett så mycket skit hända. Jag pratade om min oro med psykologen idag. Läkaren jobbar inte förrän 19 mars nästa gång (stafettläkare). Mitt arbete är ju redan lätt så vad jag skulle kunna göra som är ännu lättare vet jag inte. Det finns ju inga arbeten där det inte krävs att man gör något eller där det inte ställs några krav.

Jag är medlem i facket.
 
Nu har jag fått svar från Unionens a-kassa. Svaret jag fick var:


"Hej!


Tack för ditt mejl. Om du är tjänstledig på grund av hälsoskäl på deltid, kan villkoren för att få ersättning från a-kassan vara uppfyllda, trots att du arbetar kvar på arbetsplatsen och får lön för det arbetet i ditt fall på 50 % arbete. Det måste framgå att försäkringskassans bedömning är att du kan arbeta kvar, men endast på deltid."


Så jag kan alltså få tjänstledigt p.g.a. hälsoskäl.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 029
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp