Föräldrapenning

_FiA_

Trådstartare
Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6 månader. Dock jobbade jag bara heltid 3 månader av dessa och 50% sjukskriven resterande 3 månader. Sen blev jag arbetslös ett par månader på 75% och då sjukskriven med sjukpenning 25%, jag var inskriven på arbetsförmedlingen hela tiden. Sen fick jag en tjänst på 6 veckor på 75%, och fortsätt sjukpenning 25%. Jag började sedan studera på högskola 100% och gör det fortfarande.

Nu till min fråga: Planerar barn inom inte allt för lång tid och jag är ju berättigade till ersättning på sjukpenningnivå om jag skulle söka föräldrapenning, MEN jag antar att jag enbart har rätt till grundnivå de första 180 dagarna? Min fråga är hur sjutton 240 dagars kravet är, om jag nu skapat ihop 6 mån och 6 veckor anställning (med deltidssjukskrivning) betyder det att sjukskrivningsdelen och arbetslösheten och studierna är överhoppningsbara och att jag kan bygga på de 6 mån och 6 veckorna med arbete tex nu under sommaren för att komma upp i 8 månader? Har försökt googla mig till svar
 
Kom på att jag missade att skriva att efter sista anställningen och innan studierna började var jag delvis arbetslös/ inskriven på arbetsförmedlingen/sjukskriven 3 månader. På FK står det
"Det innebär att du måste ha haft rätt till SGI över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd närmast före barnets födelse eller beräknade födelse "
Jag fick ju rätt till min sgi dag 1 av min 6 månaders anställning och de 3 månaderna innan studierna när jag inte jobbade hade jag ju " rätt till över 180 kr per dag"
Alltså 6mån+ 6veckor+3mån=9 mån och 6 veckor. Och förmodligen lite till med tanke på arbetslösheten emellan.

Jag borde uppfylla kravet?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 358
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Jag vet ju att detta är en djungel. Trodde jag hade lite koll men insåg nyligen att jag tydligen inte alls hade det. Såhär ser min...
Svar
5
· Visningar
1 435
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp